Att nyttja ridhus med oinriden häst

sofiaspel

Trådstartare
Har lite funderingar...

Om man har en häst som inte rids men vill ändå ha möjlighet att kunna vara i ett ridhus är det rimligt att betala fullt pris?

Vi säger att man går dit och longerar hästen i tio minuter...

Vad tycker ni?
 
Sv: Att nyttja ridhus med oinriden häst

Jag förstår inte riktigt vad det är som gör att du skulle betala mindre?
 
Sv: Att nyttja ridhus med oinriden häst

Ja, jag tycker det är rimligt att betala fullt pris - du utnyttjar ju ridhuset. Det spelar ingen roll om du löshoppar, rider, longerar, eller bara står rakt upp och ned.
 
Sv: Att nyttja ridhus med oinriden häst

Jag skulle nästan vilja påstå det omvända när det gäller just longering. Den som longerar bör (om man hårddrar det) betala mer i och med att det kräver mer plats än ett "normalt" ekipage.
 
Sv: Att nyttja ridhus med oinriden häst

Du nyttjar ridhuset alltså skall du betala, och i mina ögon nästan mer. Du begränsar ju ytan för övriga som rider.

/B
 
Sv: Att nyttja ridhus med oinriden häst

Självklart ska du betala, många har dessutom specialregler när det gäller longering, det tar mycket plats i synnerhet om man håller på att lära in det.
 
Sv: Att nyttja ridhus med oinriden häst

Absolut rimligt med fullpris. SÄRSKILT om det är longering som sliter enormt på underlaget.
 
Sv: Att nyttja ridhus med oinriden häst

Naturligtvis ska du betala fullt pris.

I många ridhus är longering inte tillåtet tillsammans med fler ekipage, och beroende på hur hästen beter sig så tar ägaren en risk att underlaget behöver fixas efter ett longeringspass.
 
Sv: Att nyttja ridhus med oinriden häst

Okej, longering var ett exempel.

Så vad jag förstår tycker ni alla att man ska betala för sig bara man är inne i ridhuset oavsett vad man gör och hur länge man är där inne..:)
 
Sv: Att nyttja ridhus med oinriden häst

Ja?

Ofta finns ju en förbestämd taxa, t.ex. för en timme, en månad, en termin eller ett år. Sen är det ju upp till dig hur mycket valuta du vill ha för pengarna, sas. :)

Det är ju helt orimligt om ägaren ska sitta med tidtagarur varje gång folk är i ridhuset och betala tillbaka de pengar som inte utnyttjats.

Unghästar kan vara billigare i drift än äldre på andra områden, ridhusavgift kan väl få vara ett område där man kostar på sig lite mer.
 
Sv: Att nyttja ridhus med oinriden häst

Du betalar helt enkelt det pris ägaren/föreningen vill ha för att du ska vara i ridhuset med hästen.
 
Sv: Att nyttja ridhus med oinriden häst

Okej, longering var ett exempel.

Så vad jag förstår tycker ni alla att man ska betala för sig bara man är inne i ridhuset oavsett vad man gör och hur länge man är där inne..:)

Väljer du att stå på en anläggning med ridhus så är det samma avgift för uppstallningen oavsett om du nyttjar ridhuset eller inte .

Mia
 
Sv: Att nyttja ridhus med oinriden häst

*KL*
Jag är en vuxen person som tar ansvar och är medveten om dom allmänna reglerna i ridhus.

Jag hade bara en liten fundering och har nu fått klart vad dom flesta här tycker.
 
Sv: Att nyttja ridhus med oinriden häst

Det är allmängiltligt oavsett om det gäller ridhus eller annan verksamhet. Man betalar den gällande taxan och väljer om möjligt den typ av nyttjande man önskar. Går man en kvällskurs så får mn sälln rabatt för att man väljer att vara borta en tredjedel av lektionerna, hyr man ett hotellrum får man betala lik oavsett om man tlillbringar tio minuter eller tjugo timmar där, skaffar man ett gymkort så få man betala även om man inte går dit osv.
 
Sv: Att nyttja ridhus med oinriden häst

Ja det anser jag, står i samma sits själv och varför ska den som äger ridhuset sponsra mig bara för att jag går på marken även om det hade varit trevligt.
 
Sv: Att nyttja ridhus med oinriden häst

Ja. Det tycker iallfall jag.
Varför inte ?

PÅ anläggningen där jag står så betalar jag lika mycket i grundhyra för min oinridna häst som för den ridna. Den oinridna är i ridhuset en gång varannan vecka för löshoppning och en gång i veckan för annat jobb te longering - vid longering så är reglerna sådana att inga andra ekipage får vara där så jag upptar ensam ridhuset då. Självklart betalar jag fullt pris
 
Senast ändrad:
Sv: Att nyttja ridhus med oinriden häst

Det var bara en liten tanke jag hade, ibland tänker man tydligen jätte konstigt ;)
 
Sv: Att nyttja ridhus med oinriden häst

Jag har två oinridna unghästar och en vuxen inriden och jag tycker det är självklart att jag ska betala lika mycket för dem för att få tillgång till ridhus. Vad jag väljer att göra med tiden jag hyr är upp till mig, rida, löshoppa, bara leda runt eller vad jag nu vill göra.
 
Sv: Att nyttja ridhus med oinriden häst

Jag har två oinridna unghästar och en vuxen inriden och jag tycker det är självklart att jag ska betala lika mycket för dem för att få tillgång till ridhus. Vad jag väljer att göra med tiden jag hyr är upp till mig, rida, löshoppa, bara leda runt eller vad jag nu vill göra.

Okej, jag förstår.
 
Sv: Att nyttja ridhus med oinriden häst

Jag förstår din tanke ... Men tänk hur svårt det skulle bli om man skulle behöva sätta pris för dom som använder ridhuset max 20min/gång... max 45min/gång... max 1h/gång... Efter det kommer ju frågan, vem ska ta tid? Vad ska man betala om man överskrider sin tid.

Därför så är det rimligast att ha ett o samma pris för alla! :)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 691
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 021
Hästmänniskan Jag kommer inom en överskådlig framtid stå utan häst och har funderat på, om jag vill ha en ny häst och i så fall vilken typ av häst som...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 859
Senast: grodan21
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 464
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp