Att nyttja ridhus med oinriden häst

Sv: Att nyttja ridhus med oinriden häst

De senaste vintrarna när min kropp inte orkat/klarat av full ridning, så har jag lastat mitt 26-27-åriga sto en eller två dagar i veckan och åkt till ridhus skrittat på lång tygel eller lett henne i träns, 20-25 minuter/gång för variationens skull i stället för att skritta runt stallet eller någon isig bygata upp och ner och då betalat 50 kronor per gång, precis som övriga ekipage som åkt dit då och då, ett tag betalade jag terminsavgift, men det kändes onödigt när jag mot slutet åkte en gång i veckan/varannan vecka.

Så, ja. Vare sig en häst är inriden eller ej, ska man självklart betala fullpris när man nyttjar ridhus. :)
 
Sv: Att nyttja ridhus med oinriden häst

Nja det räcker att man betalar efter gällande taxa. Om nu någon till äventyrs tar olika pris beroende på hur gammal hästen är eller antal minuter i ridhuset eller vad det kan vara så får man köra på det.
 
Sv: Att nyttja ridhus med oinriden häst

KL

Jag undrar lite vad det egentligen är med longering/lösspringande häst som sliter så mycket på underlaget. Kan någon förklara för mig?
 
Sv: Att nyttja ridhus med oinriden häst

En lösspringande häst som tar upp farten sladdar gärna lite i hörnen, och då rivs underlaget upp.

Det kan ju såklart hända även vid ridning, men det känns som att de flesta ryttare har lite självbevarelsedrift och inte sladdar runt så. Möjligen undantaget vilda ponnyungar? ;)

Även vid longering, speciellt om det handlar om ren motionslongering ("centrifugering") tenderar att gräva upp underlaget.
Jag longerar inte så själv, men det kan ju hända saker, och t.ex. en glad häst som far iväg kan ju vara svårare att få stopp på när man har den i lina på volt än om man sitter på.
 
Sv: Att nyttja ridhus med oinriden häst

Tack för förklaringen. Då borde det ju rimligtvis råda restriktionen för hoppning också eftersom hästarna då tar i lite mer än vanligt? Jag har ingen aning eftersom jag inte hoppar.
 
Sv: Att nyttja ridhus med oinriden häst

Man betalar för möjligheten att använda ridhuset.

Plättlätt.
 
Sv: Att nyttja ridhus med oinriden häst

Tack för förklaringen. Då borde det ju rimligtvis råda restriktionen för hoppning också eftersom hästarna då tar i lite mer än vanligt? Jag har ingen aning eftersom jag inte hoppar.

Ja, i vissa ridhus är hoppning förbjuden eller bara tillåten vid det tillfällen som det hålls träningar.
 
Sv: Att nyttja ridhus med oinriden häst

Självklart ska du betala, många har dessutom specialregler när det gäller longering, det tar mycket plats i synnerhet om man håller på att lära in det.

Säger som dig och Övriga självklart ska du betala normalpris som minimum !
Antalet minutrarna du är därinne gäller ju för övriga som rider också - det kostar x kr per timma oavsett hur länge du tekniskt sett beträder ridhuset .
Ang longering och tömkörning , likaså hoppning , där du begränsar tillgången till ridhuset för andra ryttare, brukar det kosta mer.

Hos oss kräver såna aktiviteter för externa ryttare i vårt ridhus, bokningar av hela ridhuset för en högre avgift .
 
Senast ändrad:
Sv: Att nyttja ridhus med oinriden häst

För att inte tala om lösa hästar som står och gräver innan de rullar sig .
 
Sv: Att nyttja ridhus med oinriden häst

Tillägg:

Jag tycker det är mer komplicerat med om man ska betala per häst eller per ryttare. Eller för mig är det inte komplicerat, men det är inte alla som tänker som jag!
 
Sv: Att nyttja ridhus med oinriden häst

Jag anser att man aldrig kan veta hur mycket man kommer att utnyttja ridhuset så det borde inte vara ngn skillnad i pris oavsätt vad man har för häst. Jag själv nyttjade ridhuset mer från marken än från hästryggen när jag hade det på gården. Så det är ju upp till var och en vad man vill göra där.
 
Sv: Att nyttja ridhus med oinriden häst

Visst är det rimligt att man får betala fullt pris. En oinriden häst som longeras sliter lika mycket på underlaget, och tar upp minst lika mycket utrymme, som en häst med ryttare.
 
Senast ändrad:
Sv: Att nyttja ridhus med oinriden häst

Så vad jag förstår tycker ni alla att man ska betala för sig bara man är inne i ridhuset oavsett vad man gör och hur länge man är där inne..:)

När jag rider på ridbana eller i ridhus rider jag bara runt 30 minuter.
Det skulle aldrig falla mig in att be ridhusägaren om att få lägre taxa än den som rider en timma eller mer :cool:
 
Sv: Att nyttja ridhus med oinriden häst

Du har ingen ridbana då eller känner någon som har? Brukar vara lättare att få tag på till mindre pris :).
 
Sv: Att nyttja ridhus med oinriden häst

Man betalar för möjligheten att använda ridhuset.

Plättlätt.

Så tänker jag med. Har ridhuskort men ibland har jag kanske nyttjat ridhuset två ggr månad.

Sen har jag lyxen att kunna välja mellan ett billigare (plåtskjul) och ett uppvärmt dyrare. Har ridhuskort i det billigare dels pga att jag nyttjar det så lite dels för att en islandshäst kan bli lite varm i andra ridhuset :laugh:

Kan betala en engångavgift för att vara i den varma om det är apkallt så det är kanonläge.
 
Sv: Att nyttja ridhus med oinriden häst

Ja det tycker jag, jag nyttjar inte mitt ridhuskort mycket, kanske 30 min i veckan, men har inte ens funderat på att jag skulle betala mindre.
 
Sv: Att nyttja ridhus med oinriden häst

Det är ju få ridhus som tar belat per utnyttjad tid. Tror inte jag har hört om något. De flesta betalar man ju per måndad, termin eller per gång. Sen är det ju upp till den som hyr hur många gånger och hur lång tid man utnyttjar det.

Jag hade en annan intressant frågeställning till ridhuset där jag hyr in mig, hur är det om jag som har två hästar, hyr jag per häst/ryttare (ekipage) eller kan jag betala en avgift och ta med mig vilken som helst av hästarna ... kanske inte båda samtidigt då jag inte varken kör par eller rider med handhäst ;) det kunde de inte svara på.
 
Sv: Att nyttja ridhus med oinriden häst

Varierar från ridhus till ridhus om man betalar per häst eller ryttare.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 691
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 022
Hästmänniskan Jag kommer inom en överskådlig framtid stå utan häst och har funderat på, om jag vill ha en ny häst och i så fall vilken typ av häst som...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 859
Senast: grodan21
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 464
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp