att manipulera djurs utseende...

kryddelydd

Trådstartare
Antagligen fel forum egentligen, men väljer att lägga funderingen här ändå.

Jag har sett en tråd på "hund", som handlar om att på olika sätt förändra utseendet på hundars öron.
Jag erkänner att det är en relativt ny insikt för mig, att människor gör diverse åtgärder med hundars öron när de är valpar, för att få ett önskat utseende på öronen sedan när hundarna är vuxna.
Nya lärdomar kan vara intressanta.

Men hur är det; gör man olika åtgärder på andra djur också, av utseende-skäl???

Och med "man" i det här sammanhanget menar jag då om det är utbrett förekommande.
Katter?
Hästar?
Kaniner?
Andra djur?

Ja, personligen tycker jag att det är märkligt att tejpa eller kupera hundöron för att påverka utseendet.

Tejpar man valpöron gör man det för att "försäkra" sig om att öronen kommer att följa rasstandarden. Ibland lyckas det, ibland inte. Kupering är inte tillåtet i Sverige. De enda åtgärder jag känner till inom andra djurarter har med färg att göra, t ex krita på vita tecken.

(Och ja, det ligger nog i fel forum. "Andra djur" är nog mer rätt.)

Tejpar man valpöron gör man det för att "försäkra" sig om att öronen kommer att följa rasstandarden. Ibland lyckas det, ibland inte. Kupering är inte tillåtet i Sverige. De enda åtgärder jag känner till inom andra djurarter har med färg att göra, t ex krita på vita tecken.

(Och ja, det ligger nog i fel forum. "Andra djur" är nog mer rätt.)
Min mamma gipsade en schäfervalps hängande öron. De vart som de skulle efteråt. Minns inte vad hunden tyckte pga jag var typ 6-7 år.

Min mamma gipsade en schäfervalps hängande öron. De vart som de skulle efteråt. Minns inte vad hunden tyckte pga jag var typ 6-7 år.

Det hade hon inte behövt göra. Många Schäferöron viker sig under tandömsningen för att sen ställa sig. En del reser öronen så sent som vid 8 månader. Men vissa gör det aldrig.
Hundens öron reste sig troligtvis på egen hand och inte pga gipset.

Jag har tejpat ett öra på en av mina katter. Helt plötsligt en dag var halva örat vikt. Det var lite svullet och varmt, men jag har ingen aning om vad som har hänt (innekatt). Han sattes på antiinflammatoriskt och med veterinärens medgivande tejpade jag örat för att se om den ursprungliga hållningen skulle återkomma. Jag gjorde det enbart av anledningen att han skulle ställas ut. Det funkade och han verkade inte nämnvärt störd av det.

Skulle jag göra det rutinmässigt på kattungar? Absolut inte. Jag vill föda upp katter som är rastypiska utan "manipulation". Enda anledningen att jag tejpade örat på hanen var att han var vuxen och hade bra öron och det sannolikt var något slags trauma som orsakat det vikta örat, jag skulle inte försöka "fuska bort" orastypiska medfödda drag.

Liknande trådar

M
Övr. Hund Läs! (Detta är hämtat från Canis.se) Vem är chefen? Text: Randi Helene Tillung Sammanfattning Länge har det varit...
Svar
2
· Visningar
1 304
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka