Att lyckas komma tillbaka till ridningen

MikaTela

Trådstartare
Nu är det så att jag var med om en bilolycka i somras där jag fick skador på språngbenet och ett par leder runt det.

Nu har jag äntligen blivit av med mitt gips och börjat träna upp foten.
Jag går med kryckor och 25% belastning på den skadade foten hittills.

Jag har himla ridabstinens nu och har inte ridit på snart 3 månader.
När jag pratade med sjukgymnasten ang ridning så sa han att själva ridningen klarar jag nog men det är om jag ramlar av och främst fastnar i stigbygeln som det är farligt.

Nu vill jag ha råd från er hur jag ska kunna göra för att komma tillbaka.
Jag har en sadel mot hopp, en mot dressyr och även en mot western.

Kan jag på något vis göra att jag iaf får en någorlunda säker skritt-tur ute i skogen?

Sv: Att lyckas komma tillbaka till ridningen

Vad har du för häst? Är det en som lugnt och stadigt knallar på kanske du kan ta bort stiglädren, då riskerar du ju inte att fastna i stigbygeln! Annars funkar det väl bra med säkerhetsstigbyglar?

Westernsadel utan att använda stigbyglarna kanske också är ett alternativ, där finns ju hornet att hålla i plus att man sitter stadigt...

Lycka till!!

Jag har en häst som vissig är lite tittig men hon slänger sig aldrig direkt. Jag har haft henne i 3 år och har ridit in henne själv och har bara ramlat av en gång när hon hoppade till och jag satt barbacka i min egna värld.

Dock känner jag inte det säkert att rida utan stigläder/stigbyglar.
Går det inte att bygga ihop något att sätta på westernsadelns stigbygel för att hindra tån att åka igenom?
Vet att det finns att köpa men ekonomin tryter just nu när jag just nu är uppe i flytt och är sjukskriven dessutom.

I mitt fall hade jag valt dressyrsadel utan stigbyglar. Men eftersom du vill ha stigbyglar, pja, westernsadel kanske? Dock upplevde jag alltid att det var lite svårt i och med att man blev så låst. En skada (min är flera år gammal) kan göra väldigt ont, och jag har bara problem med att vinkla fotlederna rätt.
Dressyrsadel så? Då man kan rida med långa läder utan belastning i stigbyglarna men har dem där om det krisar, tänkte i och med att du bara är på 25% belastning.
Annars får du låna någon lugnare häst :D

Låter vettigt det du säger. :)
Nej vill inte låna häst. :p
Min är minsta HÄSTEN i stallet och en av dom lugnaste. hehe...
Och det är ju min jag vill ut och rida på.

Ang. att fastna med foten, köp kwickout stigbyglar så blir det lite säkrare.
Om man trillar av och foten kommer i sådan vinkel att man skulle fastna så öppnar sig stigbygeln utåt.
Jag har själv sådana, tycker de är jättebra.

att rida utan byglar och läder är väl inte så bra och hon inte fick trilla av? skuttar hästen iväg är ju chansen mkt större att hon faller av om hon inte har stöd under fötterna.

TS! om du har såna säkerhetsstigbyglar med gummiband - ta bort gummibandet. då har du samma funktion som quick - out. Utan själva delen som lossnar då.

Svar till bägge.

Jag har inga såna säkerhetsstigbyglar och min ekonomi är inte på topp just nu som sagt. Då jag har flytt på gång just nu och även är sjukskriven.
Kan man "bygga" ihop något att sätta frampå tån på westernstigbygel och även vanliga stigbyglar? På så vis förhindrar jag ju att foten åker igenom.

Skär av botten på en 2 liters colaflaska, lagom stor för att rymma tån. Gör ett par hål på sidorna och fäst den i stigbygeln med rep.

Jag litar på henne. Men man vill ju självklart ta det säkra före det osäkra. Skulle ju vara typiskt OM det hände just nu. Finns ingen häst jag litar på mer än min och därför skulle jag känna mig trygg i sadeln. Men bara OM.

Just nu rider Malin (går NV tror jag på Ingelstad, hennes mamma är läraren Ann), min syster och så en tjej som heter Anna inifrån stan. Så hon rids flera dagar i veckan.

:bow:
Det lät smart. Kanske är bud på att testa. :D

Längtar massor efter ridningen. Att kunna ut och skritta med min kompis, ut på våra långa rundor.

finns ju riktiga "tåskydd?" som man fäster på bygeln, kostar väl en hundring typ?

Det är just en hundring som jag inte har råd att slänga ut så direkt. Finns viktigare saker att lägga det på.
Därför jag försöker komma på en bra hemmabyggd lösning.

Har inga jättebra idéer, men när jag slet av mitt korsband så red jag mina första ridturer i westernsadel. Hade hopp-dressyr-westernsadel att välja på. Den gjorde minst ont och kändes säkrast. Dock fick jag ha hjälp för att ta mig upp och för att göra i ordning hästen, för jag gick på kryckor. Mamma gick bredvid första skrittturen och tårarna rann. Det var på självaste julafton! Iofs red jag lite före läkarna tyckte det, men jag kunde inte hålla mig.

Jag har brutit lårbenet för ett par år sen + att en blodcysta hade tagit bort all benmärg i knäskålen. Jag har nu opererat knäet 3 gånger och har bencement i knäet. Westernsadeln är själv det jag föredrar.

Jag rekommenderar att du investerar i ett par såna här stigbyglar när du får råd. De är säkra, och dessutom ger de ett brett stöd för foten samt fjädrar lite så att du slipper få ont:

ezcagesmall.jpg

Medan du väntar kan du ju helt enkelt försöka sy ett par tåhättor av läder.

Tänkte bara meddela att jag idag var uppe på hästryggen igen. :D
Lyckades bygga ihop inte-glida-igenom-grejs av fleece och balsnören på westernsadeln. :D
Så var det bara att ut i naturen med min vän.
Travade lite med.
Och hästan gick som hon hade glas på ryggen. :love:

Vad roligt!! Det gjorde min med, första ridturen. Han var lugn som en filbunke. I vanliga fall är han helt prillig. Häftigt att dom känner sånt! :love:

Hon traskade på som vanligt i skritten. Men i traven gick hon jäääättelugnt och mjukt. Och minsta lilla jag bad henne om så saktade hon av för att jag inte skulle tappa balansen eller nåt. :love:

Liknande trådar

Ridning Jag red som ung, men slutade i tonåren efter en olycka där jag skadade mig ganska allvarligt. Tog några år att bli helt återställd och...
2
Svar
22
· Visningar
3 644
Senast: Sesca
·
Kropp & Själ September 2011 far jag av hästen och blir trampad på höger fot, fotknölen går av. Operation med stift, gips sex veckor. Först två veckor...
Svar
0
· Visningar
2 673
Senast: Bison
·
C
Hästmänniskan För ca. 3-4 veckor sedan var jag med om den allvarligaste ridolycka jag varit med om hittills. Jag jobbar som hästskötare och...
Svar
17
· Visningar
5 617
Senast: Seabisquit
·
H
Utrustning Hej! jag har läst och letat efter information på nätet och frågat i diverse hästaffärer, men ingen kan ge mig ett vettigt svar...
2
Svar
39
· Visningar
4 329
Senast: Mursten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar