Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.
KL*
En sådan här tråd får mig att fundera lite... Artikeln handlar om en tjej som verkligen vill satsa och komma någon stans. Hennes föräldrar vill och försöker hjälpa henne så mycket de kan.. Men eftersom hennes pappa sålde sin båt så är hon en rikemansunge? Vad vet ni om hur länge han har sparat till hans båt? 10,20 eller kanske tom 30 år! Hon har jobbat för det hon har sen att hon inte kommer från en familj som har haft 10 barn och levt på soc så är man ju inte automatiskt rik för det?
Jag tycker att det är jobbigt att höra alla som gnäller på alla om att de är rikemans och de är rikemans innan de liksom vet bakgrunden.
Jag är själv inte född i någon rik familj. Min mamma har ridit förr, vi hade häst på gården när vi var små, jag o min syster ja. Men första ponnyn fick min syster själv utbilda, min syster var 6, ponnyn 4:a... Sen tog jag över den.
Min första egna ponny köpt vi 1km hemifrån för 7400:- hingts ohanterad osv.. Jag var 12 år då.. Hon utbildade jag och red tre SM på ( två silvermedaljer) Nordiska Mästerskapen osv... Sålde sedan han..
Nästa ponny köpte jag för 8000:- från samma ställe. Sålde den när jag ridit in och tävlat den lite.
Köpte min nästa ponny för 35000:- Pengarna från ponnyn ovan. Han blev sedan en av sveriges absolut mest lovande ponnyer.
Sålde sedan han också.
Under tiden köpte jag ett storhäst för 20 000:- ( pengar som mina föräldrar gick in och la på henne
red henne, utbildade henne från inget till MSVA, sålde henne
Köpte en unghäst - inget bra köp- såldes igen..
Fick sedan ett fantastiskt bra erbjudande att köpa en storhäst med placeringar upp tom Msvb i holland av en hästhandlaren, hästhandlaren ville så gärna att jag skulle ha denna häst så han äger nu hälften av honom och min pappa hälften...
Sen kunde jag då gå och köpa en unghäst som nu hade allt efter att ja sålt ett stort antal hästar/ponnyer. Så kunde jag köpa hästen med tre bra gångarter, temperament osv,osv...
Det som inte ska glömmas är att de flesta av de hästarna jag har köpt för billiga pengar är hästar som ingen annan skulle vilja röra. Min tävlingshäst nu som vi äger med hästhandlaren är ökänd på sina ställen.. Fina hästar som behövt massor med jobb....( därför har jag också varit med om två riktiga ridolycker...)
Sen var det så bra att de som jag sålde både min c-ponny och min d-ponny till äger ett stort hästföretag i sverige och har nu gått in som min sponsor..
Jag vet hur det är att leva på fattigdommens tröskel ( jag har varit där) nu har jag två friska
föräldrar som ställer upp för mig och som hjälper mig, så mycket det bara går.
För mina mål är färdiga- jag ska bli internationell proffsryttare..
Men vet ni vad? Jag är också beredd på slitgöra! Jag har hästar på utbildning/tillridning, jag håller träningar. Har tre olika jobb där jag jobbar extra.
Det finns olika perspektiv på rik och fattig- det finns också olika vägar att gå, men man måste räkna med att det är mycket slit!