Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Sv: Att lyckas i ridsporten utan pengar.

Ni som har skrivit i tråden har gett mig ett perspektiv på det hela, det tackar jag för :bow:

Det här är egentligen helt utanför trådens ämne, men jag kan inte hålla mig...

Manhattan och Muppia
Jag vet inte vad, men ni har nog läst lite för mkt flickböcker.
Det funkar inte så enkelt att man kan ta en häst och sedan utbilda den till valfri nivå. Det är endast ett fåtal hästar som har kapaciteten att gå hela vägen till svår klass och även klasserna under för den delen. Du ska ha en förbaskad tur om du råkar hitta en sådan, dessutom till rimligt pris. För även dom mest lovande unghästarna kostar stora pengar.

Och vore det så enkelt som Muppia beskriver citat:
"Alltså tänkte jag ha hennes avkomma som svårklasshäst, förhoppningsvis väljer jag rätt hingst till henne."
Ja då hade vi varit många som ridit svårklass på våra egna uppfödningar :grin:.

*KL*

Jag kan komma på EN elit-ryttare på rak arm som jag nog skulle vilja säga har kämpat på ganska bra, Ulla Håkansson.

Herregud, tanten rider ju fortfarande knappt i sitt ridhus och må ha tjänat ihop några mille nu vid 70 års ålder, men hon har nog kämpat i sitt liv...

Hon är förvisso en annan generation, men en förebild.

Då har hon alltså bara varit snål då tanten?

Tänkte nämna Royne, men kom på att hans fru hade en del kosing sen innan :angel:

Pengar är en förutsättning för det mesta...

men nog fan kan man köpa en vettig häst för 500 000 och om man är duktig utbilda den

Den dagen jag öht äger 500 000 så kommer jag att fira rejält. Jag kommer inte köpa en häst för de pengarna, jag komer att köpa en häst för en DEL av pengarna och sedan använda resten till att hålla igång den. Skulle jag tippa. Men jag kanske blivit fartblind då det händer:D

kl

Men måste fattiga hålla på med hästar då? De kan väl välja en annan sport? Typ bandy.
Hästsport är dyrt och kommer alltid vara.
Klart man inte måste vara miljardär för att lyckas, men har man inga miljoner i ryggen så får man ju vara beredd på att ha ett vanligt heltidsjobb och ha minst 3-4 hästar vid sidan om jobbet som man rider och utbildar och säljer och undan för undan får ihop till bättre hästar, eller får låna bättre hästar.

Det funkar inte så enkelt att man kan ta en häst och sedan utbilda den till valfri nivå. Det är endast ett fåtal hästar som har kapaciteten att gå hela vägen till svår klass och även klasserna under för den delen. Du ska ha en förbaskad tur om du råkar hitta en sådan, dessutom till rimligt pris. För även dom mest lovande unghästarna kostar stora pengar.

Fast att ha en häst att gå svårklass, är man en bra ryttare kan många hästar som lyfter på benen gå någon svår klass. Svårigheten är ju att få dem att hålla och göra det år efter år så att man kan sälja och tjäna pengar på dem. Och nu pratar jag om hoppning.

Jag har en häst i hagen som efter lite medicinering, bättre kondis och smärtstillande säkert hade ramlat runt 150 på ren vilja... Men det är ju bara en gång och det är snabbt glömt.

Det här är egentligen helt utanför trådens ämne, men jag kan inte hålla mig...

Manhattan och Muppia

Och vore det så enkelt som Muppia beskriver citat:
"Alltså tänkte jag ha hennes avkomma som svårklasshäst, förhoppningsvis väljer jag rätt hingst till henne."
Ja då hade vi varit många som ridit svårklass på våra egna uppfödningar :grin:.

Tråkigt att du är så pessimistisk av dig. Jag är iallafall optimistisk.
Mitt sto hade uppfödaren och ryttaren tänkt behålla, de var inte alls engagerade i att sälja henne för de hade tänkt ha henne som avelsto då de ansåg henne som perfekt grund till en riktigt bra häst. Men jag fick nys om dem och ringde och de sa att de hade henne. Jag provred två gånger. Hade två andra hästar under tiden men det kom ändå tillbaka till henne. Och hon har tagit mig till placeringar tom 110 på bara 2 månader.
Jag har hört att jag har kapacitet, jag kommer komma långt. Men jag behöver bättra på mitt psyke.
Så jag tvivlar inte på att om jag noga väljer ut en hingst med större mod, bättre resning i modellen och bättre frambensteknik. Då har jag en kanonhäst efter stoet. Men vi får väl se om några år.

Hade jag ett sto som inte var så bra som mitt sto nu är så hade jag givetvis inte sagt att jag kan få en svårklassavkomma efter henne.

Sen har en veterinär som jobbat mycket med just uppfödarna (hon är jätteduktig på dräktighet och kommer ihåg alla hästar) och hon har sett Liostra på tävlingar med föregående ryttare (som själv tävlat svår hoppning) tittat på henne. För ett år sen sa hon: Hon är jättefin men behöver möbleras om, få mer muskler i överlinjen och underhalsen måste bort. Sen är hon lite väl rund, ryggen saknar muskler men bakdelen ser fin ut.
Sen i våras var vi inte ens halvvägs, var hennes utlåtande:
Hon ser bättre ut, nu ska hon inte bli smalare (fick ner 10 cm på sadelgjorden) och nu ska du satsa ordentligt på muskelbyggning. Sen frågade hon om vad jag tänkt göra med henne. Jag svarade att jag tänkt rida henne till 130 och sen kanske byta upp mig. Hon sa: "Varför ska du byta upp dig?! Har hon muskler på rätt ställen och har blivit modigare och litar på dig mer så kan hon gå 150, hon har tekniken för det!"
Jag tror inte hon har psyk så det räcker, en ganska skarp häst. Så därför har jag valt den typen av hingst jag söker till henne. För att få en mindre skarp häst, modigare och har mycket kvar av hennes teknik.

Sen kan jag inte låta bli... Nej jag har knappt läst flickhästböcker. Britta och Silver hade jag massor av från mamma men jag har inte läst en enda av dem :D Det enda jag läst var nog Stallgänget och de höll på med roliga kompisturer i skogen :grin:

Nåväl nu kom jag lite väl OT. Jag är iallafall optimistisk. Man kan utbilda hästen med hjälp av tränare om man tränar regelbundet så det är väl inte svårt att byta upp sig, det handlar också om att ha ett tränat öga så man kan se om hästen är något att satsa på.
Vem trodde att Helena Lundbäcks Mynta skulle fixa GP klasser? Knappt någon. Så varför kan det inte vara så med min framtida uppfödning?

Nu måste jag sluta, tankarna spinner vidare, kommer babbla sönder allt och ha död på tråden. Kul iallafall att det finns någon annan än jag som också är optimistisk.

Måste bara säga att jag hejar på dig! Du har en bra inställning och bara på det kommer man en bra bit! Lycka till!

Sen för att kommentera trådens ämne:
Håller med om att ridsport inte hade det bästa exemplet men jag hoppas att de hittar "maskrosbarn" som har tagit sig upp. Kanske måste byta fokus och tycka att det faktiskt räcker med att ha jobbat sig till att ha råd med att skaffa häst och sköta den på bästa sätt. Om sen det inte är de högsta klasserna kanske är mindre viktigt. Lyft fram dem ändå! I alla fall någon för att peppa andra!

Ett sidospår:
Min sambo och jag gjorde tvärt om.. sålde hästen jag tävlat upp lite och köpte drömbåten för pengarna! Vi bestämde att det räcker med att ha kvar mitt 15:åriga sto och hennes föl. Haha bara en parantes..

Tack, jätteroligt och peppande när man får höra att man är påhejad. Jag kämpar vanligtvis med att se livet positivt pga många omständigheter men nu med min häst vägrar jag släppa min optimism!
TACK än en gång! :laugh:

Jo, håller verkligen med..hurifasiken ska man kunna, om man är ensamstående förälder, låta sina barn lyckas, om man inte ens har råd till lektioner, eller om den enda häst man har råd med, är en käpphäst..Reagerade också på ridport sist..och tänkte precis som du! Att det måste vart nåt dyrare än en eka, om han fick råd till o köpa en häst till dottern...skulle jag sälja bilen, kanske jag skulle ha råd o köpa en pensionerad trebent:cry: travare om jag har tur...

Bandy är inte gratis det heller! Fråga mej, som bor i bandyland..

kl

Men måste fattiga hålla på med hästar då? De kan väl välja en annan sport? Typ bandy.
Klart man inte måste vara miljardär för att lyckas, men har man inga miljoner i ryggen så får man ju vara beredd på att ha ett vanligt heltidsjobb och ha minst 3-4 hästar vid sidan om jobbet som man rider och utbildar och säljer och undan för undan får ihop till bättre hästar, eller får låna bättre hästar.

Det handlar inte om vad "fattiga" ska välja för sport. Det handlar om att ridsporten, i detta fall tidningen Ridsport, verkar vilja försöka lura i folk att vem som helst kan lyckas inom ridningen även utan pengar, och som exempel tar dom en tjej vars pappa säljer båten och köper en dyr häst.

Jag säger inte att Alla kan, utan att det inte är Mycket pengar för särskilt många. Satt i relation till att leva under existensminimum är det självklart Massor av pengar, men min ponny kostade inte några 1400 kr i månaden för mina föräldrar. Billig stallhyra och billig försäkring var vad de betalade, resten arbetade jag in genom att mocka, släppa in- och ut hästar, motionera konvalescenter i ur och skur, sälja tidningar, dela ut reklam, passa barn, sälja glass från låda på magen på stranden, klippa gräsmattor, måla husgavlar osv.

Givetvis är det ett privilegium att få ynnesten att ha häst som barn - men att kalla det Mycket pengar sett över en så lång period det håller jag inte med om sett utifrån någon form av medelinkomst för en familj i Sverige.

Du sade ju nyss att 1400 :- var "självklart mycket pengar" i ditt tidigare inlägg. :confused:
Hur som helst så anser jag att om man som förälder har råd att låna ut sexsiffriga belopp (för jag antar att Muppia inte tänker betala tillbaka sina månadspengar) då är man inte utan pengar. Och det var allt jag ville få fram i inlägget du svarade på först, i dem senaste så önskar jag att folk kunde inse vad "utan pengar" egentligen innebär- att oavsett hur mycket man prioriterar och offrar så är man just - utan pengar.
Och då är en termin på ridskolan långt bort och en egen ponny lika fjärran som månen.

Det är mycket pengar i betydelsen "många slantar" och uppenbarligen för vissa ett superhögt belopp - men att kalla 100 000 kr fördelat över 6-7 år för ett tecken på ekonomiskt välstånd känns felaktigt satt i relation till vad allt annat kostar med en tonåring - då jag antar att månadspengar osv försakats för att hålla muppia med häst exempelvis.

Mina föräldrar kunde ju givetvis ha kallat mina ponnypengar för ett lån, men de har på senare år kunnat kompensera min bror för den ekonomiska orättvisa som ponnyägandet innebar (han är pälsdjursallergiker och allt annat än hästintresserad) men jag hade tur som hade en bror med billiga intressen (fotboll, hockey, golf och datorer) satt i relation till mig och min hobby.

kl

Ursäkta men är du seriös?
Hålla 3-4 hästar är väldigt dyrt om man inte har en egen gård vilken också är dyr att driva. Man måste ha riktigt jäkla hög lön om man ska få ihop pengar för att hålla, träna och tävla 3-4 hästar. Alternativt jobba dygnet runt men då blir det ingen tid över till hästarna.
Måste fattiga hålla på med hästar?
Nej, ingen "måste" och de flesta gör det inte heller för den delen då dem inte kan så vad är problemet? Jo, att folk inom hästvärlden gärna sitter på sina höga hästar, bokstavligt talat, och inte inser hur priviligerade dem är.
Ditt sätt att se på världen får mig att tro att du är rik, alternativt har rika föräldrar. Fördomar ja. :angel:

Jag har aldrig riktigt hängt med i välfärdssamhället förrän nu så du har säkert rätt. Man ser ju själv här på Buke vad folk har råd med, hur som helst var inte det min huvudsakliga poäng.
Golf är väl btw rätt dyrt vad jag förstått det?

Golf är inte särskilt dyrt som barn om man inte har för stort prylbehov. Jag spelade också en period men då via "postbox-golfklubb" och på banor med pay&play typ som inte kostade mycket för en hel dag. Även där handlar det om vilken standard på bana man vill ha, vilka prylar men behöver och hur mycket man är beredd att arbeta (sommarjobb på golfbana gav gratis spel över sommaren osv).

Nu gör jag det hemskate hemska o svarar innan jag läst hela tråden.. :eek: Lovar läsa vidare sen o ber om ursäkt om det blir galet nu..

Jag tycker också det känns sådär att läsa om dessa framgångsrika fattiglappar.. :grin:

Jag har väl inte nått så långt än men kommer starta Intermediare I nu i Mars, har vunnit Msv A (S;t George) på sista tävlingen för i år, många placeringar o vinst tom Msv B, planerar ev start i SB;1 efter sommaren..

Jag är uppväxt med ensamstående mamma utan pengar, jag red lite på ridskola ibland men vi hade egentligen inte råd så jag tjuvred på hästarna i byn där min farmor bode..
Jag red på alla hästar jag kunde hitta o min första tävlingshäst blev en väns fjording som jag börjde tävla lite dressyr med..
Efter skola började jag arbeta som slav :grin: på ett stort dressyrstall, bode i fikarummet, fick kost logi o 1500 i månaden, jobbade halft ihjäl mej men fick möjlighet att rida hästar tom GP dressyr - blev god vän med deras beridare o red hans hästar när han var på typ VM o sånt.. :p
Efter detta jobbade jag på ridskola ca 6 mån..
Sen tog jag min gamla volvo o körde till Tyskland för att arbeta, kunde ingen tyska men lärde mej.. Bästa jag gjort, red upp till 15 hästar om dagen - alla utbildningsnivåer.. lärde mej ovärderligt mycket!!! :bow:

I tyskland sa de rika amerikaner som kom dit ofta att det var inga problem för mej, jag skulle få sponsorer så duktig som jag var... Hur då lixom!?!

Väl hemma började jag arbeta med att utbilda hästar, jäkla slit o lite pengar. Köppte så småningom min första egna häst - den jag har idag- kanske inte det mest begåvade köpet.. ;)
En treårig, oinriden arabhingst i ponnystorlek för 7500 kr.. Men det var vad jag hade råd med o målet med honom, nu som då var GP dressyr..

Idag, ca 11 år senare så är vi i alla fall på väg.. Som arabhäst räknat kan det inte bli så mkt bättre. Han är en av de bästa i Europa, har bla 3 EM brons.. (dit kom vi tack vare en insamling här på buke!! ), 6 raka SM guld osv..

Han gör alla övningar även om ettorna inte är klara o piaffen kan bli bättre.

Vi har varit med i en jävla massa tidningar o ridit på Göteborg Horse show bla..

Visst, att säga att vi tävlar framgångsrikt på elitnivå är ju verkligen att ta i men jag tycker nog ändå vi passerat medelgränsen med råge med minsta möjliga medel.. Eller vad säger ni?

O jag har inte gett upp än, fan heller! ;)

Ps) min mamma tror fortfarande att mitt hästintresse är något övergående.. :D Hon har aldrig fattat det där o är livrädd för hästar.. (o farsan har jag ingen kontakt med.. bäst så)

Ds) Vad gäller träning, det går att utbilda en häst hur långt som hellst med lite fantasi, jag har inte ridit speceillt mkt för tränare, det har jag inte råd med, men jag lärde mej som sagt ovärderligt mkt som stallslav i tyskland!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vänder mig till buke för tips, råd och funderingar om hur jag ska gå vidare. Jag har en plan men tänker jag rätt/ska jag göra på...
2 3
Svar
46
· Visningar
10 403
Senast: lil-sis
·
A
Hästmänniskan Ja, det är klart jag förstår varför allt kostar. Det måste kosta att hålla häst och utöva sporten. Det spelar ingen roll hur mycket man...
Svar
14
· Visningar
2 188
Senast: gunhild
·
Dressyr Jag har verkligen alltid försökt ha den uppfattningen att alla är födda med olika förutsättningar-både vad det gäller talang och...
16 17 18
Svar
357
· Visningar
37 213
Senast: kryddelydd
·
F
Hästmänniskan Nu kanske det blir helt fel forum för detta, ber om ursäkt isåfall. Känner att jag behöver skriva av mig lite bara.. Från alldeles...
Svar
0
· Visningar
1 037
Senast: Fiachi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama