Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
men nog fan kan man köpa en vettig häst för 500 000 och om man är duktig utbilda den
Jag vet inte vad, men ni har nog läst lite för mkt flickböcker.
Det funkar inte så enkelt att man kan ta en häst och sedan utbilda den till valfri nivå. Det är endast ett fåtal hästar som har kapaciteten att gå hela vägen till svår klass och även klasserna under för den delen. Du ska ha en förbaskad tur om du råkar hitta en sådan, dessutom till rimligt pris. För även dom mest lovande unghästarna kostar stora pengar.
Det här är egentligen helt utanför trådens ämne, men jag kan inte hålla mig...
Manhattan och Muppia
Jag vet inte vad, men ni har nog läst lite för mkt flickböcker.
Det funkar inte så enkelt att man kan ta en häst och sedan utbilda den till valfri nivå. Det är endast ett fåtal hästar som har kapaciteten att gå hela vägen till svår klass och även klasserna under för den delen. Du ska ha en förbaskad tur om du råkar hitta en sådan, dessutom till rimligt pris. För även dom mest lovande unghästarna kostar stora pengar.
Och vore det så enkelt som Muppia beskriver citat:
"Alltså tänkte jag ha hennes avkomma som svårklasshäst, förhoppningsvis väljer jag rätt hingst till henne."
Ja då hade vi varit många som ridit svårklass på våra egna uppfödningar .
kl
Men måste fattiga hålla på med hästar då? De kan väl välja en annan sport? Typ bandy.
Hästsport är dyrt och kommer alltid vara.
Klart man inte måste vara miljardär för att lyckas, men har man inga miljoner i ryggen så får man ju vara beredd på att ha ett vanligt heltidsjobb och ha minst 3-4 hästar vid sidan om jobbet som man rider och utbildar och säljer och undan för undan får ihop till bättre hästar, eller får låna bättre hästar.
Jag säger inte att Alla kan, utan att det inte är Mycket pengar för särskilt många. Satt i relation till att leva under existensminimum är det självklart Massor av pengar, men min ponny kostade inte några 1400 kr i månaden för mina föräldrar. Billig stallhyra och billig försäkring var vad de betalade, resten arbetade jag in genom att mocka, släppa in- och ut hästar, motionera konvalescenter i ur och skur, sälja tidningar, dela ut reklam, passa barn, sälja glass från låda på magen på stranden, klippa gräsmattor, måla husgavlar osv.
Givetvis är det ett privilegium att få ynnesten att ha häst som barn - men att kalla det Mycket pengar sett över en så lång period det håller jag inte med om sett utifrån någon form av medelinkomst för en familj i Sverige.
kl
Men måste fattiga hålla på med hästar då? De kan väl välja en annan sport? Typ bandy.
Hästsport är dyrt och kommer alltid vara.
Klart man inte måste vara miljardär för att lyckas, men har man inga miljoner i ryggen så får man ju vara beredd på att ha ett vanligt heltidsjobb och ha minst 3-4 hästar vid sidan om jobbet som man rider och utbildar och säljer och undan för undan får ihop till bättre hästar, eller får låna bättre hästar.