Att leva med osäker framtid - klimattråd

Det är olika sorters miljöproblem, det ena handlar om uppvärmningen och det andra om plastavfall som hamnar i jorden eller havet. Vi har många miljöproblem där klimathotet trots allt bara är ett även om det är stort.

Helt sant, men det är olika symtom för samma problematik. Att klimatförändringar är på väg, det råder det ingen tvekan om, det är en naturlig utveckling som pågått i ett antal tiotusentals år. Men frågan är snarare 1) hur stor inverkan har den mänskliga faktorn förstärkt det naturliga skeendet. Och 2) Kan människan positivt påverka miljön på ett sätt så att en majoritet kan fortsätta att leva på ungefär samma sätt och ungefär nuvarande plats.

Vad gäller punkt 1 så har människans sätt att leva, ffa de sista hundra årens industrialisering haft och fortsätter att i allt större utsträckning påverka miljöförändringar. Vad gäller punkt 2 så är jag en helsvart pessimist.

Democracy is the worst form of government, except for all the others.

Winston Churchill

Demokrati är populistiskt. Politiska partier kan inte försämra villkoren och sänka levnadsstandarden för väljarna för då förlorar de makten. Människan är så funtad att vi vill se direkta resultat. Vi är oss själva, sedan familjen, sedan gruppen, sedan landet osv, osv, närmast. fem i tolv kommer människor plötsligt inse vad som sker och skrika om varför ingen gjorde något innan det var försent.

Människan kommer kanske gå under, men jorden fortsätta. Om en sådär 200,000 år i framtiden kanske en ny intelligent art uppstår som nyfiket gräver fram eventuella fornlämningar människan lämnat efter sig.

I met a traveller from an antique land,
Who said—“Two vast and trunkless legs of stone
Stand in the desert. . . . Near them, on the sand,
Half sunk a shattered visage lies, whose frown,
And wrinkled lip, and sneer of cold command,
Tell that its sculptor well those passions read
Which yet survive, stamped on these lifeless things,
The hand that mocked them, and the heart that fed;
And on the pedestal, these words appear:
My name is Ozymandias, King of Kings;
Look on my Works, ye Mighty, and despair!
Nothing beside remains. Round the decay
Of that colossal Wreck, boundless and bare
The lone and level sands stretch far away.”

Percy Shelley

Jag tycker det blir lite päron och äpplen? Att klimathotet existerar vet vi ju. Däremot vet vi inte om ungen kommer att få cancer vid 7 eller bli påkörd vid 14. Men att klimatet kommer att förändras är ju i allra högsta grad verklighet och sker nu. De konsekvenser vi ser idag är ju bara början. Så jag tycker nog inte att det blir någon vidare jämförelse. Det ena sker redan nu och det vet vi. Det andra kanske sker och det vet ingen.

Jo, men jag pratar om oron. Inte det faktum att klimatet kommer att förändras. Det vet vi. Men jag vet inte hur, eller till vilken grad, det kommer att påverka mina barn. Kanske mycket, kanske lite. Kanske har de andra utmaningar i livet att fokusera på. Så jag ser ingen anledning till att OROA MIG för mina framtida barn, mer än vad jag skulle oroa mig för annat. Jag ser inte syftet med att vara orolig, jag ser syftet med att vara hoppfull inför framtiden och jobba aktivt för en bättre miljö. Med en tro på att vi kommer lyckas vända detta. Varför ens jobba aktivt för miljön om man tror att allt kommer gå åt helvete ändå?

Så jag ser ingen anledning till att OROA MIG för mina framtida barn

Alltså jag går ju inte runt och *planerar* att jag ska oroa mig. Frågan var mer hur ni (eventuellt) hanterar den oro som dyker upp ofrivilligt. Som kommer på natten, som inte låter sig tystas... Det handlar kanske mest om att lära sig styra sitt fokus och sina tankebanor men det är inte enkelt.

Alltså jag går ju inte runt och *planerar* att jag ska oroa mig. Frågan var mer hur ni (eventuellt) hanterar den oro som dyker upp ofrivilligt. Som kommer på natten, som inte låter sig tystas... Det handlar kanske mest om att lära sig styra sitt fokus och sina tankebanor men det är inte enkelt.

Nä, jag har inte sagt att det är enkelt för den orolige. En viss grad oro driver ju också förändring och miljöarbete. Man är orolig, därför agerar man. Så fungerar iaf jag. Men utöver det väljer jag att tro på att en förändring kommer och att det är vi som driver den nu. Då känns miljöarbetet mer lustfyllt och framtiden mer hoppfull.

Och ändå ser du inte syftet med att vara orolig? Oro skapar ju agerande. Jag ser ju hellre att folk är oroliga och börjar tänka över sina handlingar istället för att parkera ändan i soffan med ett "äh, det går åt helvete ändå".

Jo, precis som jag skrev. Men jag ser inte syftet med att vara så orolig så man mår dåligt över det.

För planeten är jag inte orolig för, den har en otroligt bra förmåga att läka sig själv. Illustrerad vetenskap hade ett intressant nummer om hur planeten skulle se med ut med olika års mellanrum om människan skulle försvinna från planeten nu, riktigt intressant och gissar att det skulle bli något liknande om människan gick över till att leva som på sten och järnåldern, frågan är bara hur många som är villiga till det.

Att Sverige skulle vara så bra ställer jag mig kritisk till, det som vi ser som för mijöfarligt att göra i landet låter vi andra länder ta hand om istället.

Jo, precis som jag skrev. Men jag ser inte syftet med att vara så orolig så man mår dåligt över det.

Jag är ofta orolig, för min dotter och hennes ev barns skull. Orolig för klimatet, orolig för krig och oroligheter som säkert kommer komma närmare med alla flyktingar som flyr från klimatet. Min taktik är att bli så tät som möjligt så hon ska få ärva så mkt som möjligt. Tänker att pengar kommer hjälpa långt, för då har man råd att fly om det behövs.

Jag är ofta orolig, för min dotter och hennes ev barns skull. Orolig för klimatet, orolig för krig och oroligheter som säkert kommer komma närmare med alla flyktingar som flyr från klimatet. Min taktik är att bli så tät som möjligt så hon ska få ärva så mkt som möjligt. Tänker att pengar kommer hjälpa långt, för då har man råd att fly om det behövs.
Och vart har du tänkt att hon skall fly?

Nej, men det kan väl ändå vara väldigt svårt att styra? Och alla vi som skriver att vi oroar oss, det betyder ju inte att vi går runt och mår piss, liksom (även om man säkert gör det emellanåt). Men att folk oroar sig ser jag generellt som positivt.

För planeten är jag inte orolig för, den har en otroligt bra förmåga att läka sig själv. Illustrerad vetenskap hade ett intressant nummer om hur planeten skulle se med ut med olika års mellanrum om människan skulle försvinna från planeten nu, riktigt intressant och gissar att det skulle bli något liknande om människan gick över till att leva som på sten och järnåldern, frågan är bara hur många som är villiga till det.

Att Sverige skulle vara så bra ställer jag mig kritisk till, det som vi ser som för mijöfarligt att göra i landet låter vi andra länder ta hand om istället.
Halvt ot men har en bok som heter "After man" (efter människan), som handlar om utveckling av jord och övrigt liv efter människan. Väldigt intressant.

Nej, men det kan väl ändå vara väldigt svårt att styra? Och alla vi som skriver att vi oroar oss, det betyder ju inte att vi går runt och mår piss, liksom (även om man säkert gör det emellanåt). Men att folk oroar sig ser jag generellt som positivt.

Nej men jag svarade ju utifrån mig själv också. JAG tänker och känner såhär. Det var ingen uppmaning att andra borde tänka och känna likadant. Frågan var hur vi klarar klimathotet rent mentalt och det jag skrivit hur jag själv hanterar det.

Jag vill gärna höra hur ni hanterar klimathotet rent mentalt? Att uppfostra barn och hålla på med framåtriktade aktiviteter när man känner att det inte finns så mycket framtid kvar? Och den framtid som återstår känns inte så lockande att uppleva...

Jag märker att jag är helt beroende av att kunna hoppas på ett "bättre sen" så när det hoppet blir svagare och svagare får jag svårt att känna äkta glädje och engagemang... Allt får en nyans av meningslöshet över sig.

Det räcker inte för mig att tänka att världen troligen funkar rätt ok under min återstående livstid.

Hur hanterar ni detta? (inte intresserad av mothugg från klimatförnekare)
Rent mentalt? Läste om att det blir vanligare med sk klimatångest. Men nej inget jag känner av. Går världen under så går den under :)
Gör dock vad jag kan på individnivå. Många barn och ungdomar verkar däremot oerhört insatta, betydligt mer än många vuxna så även fast det går åt helt fel håll är det inte käpprätt åt helvetet ännu. Och sen tror jag att vi kommer att börja kolonisera andra planeter i framtiden och får väl hoppas att det inte spårar ut även där

Inte oroad.
Särskilt när Elon Musk vill göra mänsklighet multiplanitär innan 2040. Då ska vi ha koloniserat både Månen och Mars. Så går jorden under så kommer mänskligheten att fortleva :).

Nej men jag svarade ju utifrån mig själv också. JAG tänker och känner såhär. Det var ingen uppmaning att andra borde tänka och känna likadant. Frågan var hur vi klarar klimathotet rent mentalt och det jag skrivit hur jag själv hanterar det.

Ja, jag förstår givetvis att du även skriver utifrån så som du själv känner. Det är inte det jag bemöter. Hursom, vi kan släppa det sidospåret och låta tråden återgå!

Japp jag har ganska mycket klimatångest. Jag försöker tänka att det inte ger mig något att oroa mig för det, men så funkar inte riktigt hjärnan för mig iaf.

Jag tänker också ganska ofta på hur mycket folk kommer förlora i rena investeringar inom hyfsad framtid. Människor som absolut vet hur mycket vattennivåerna stigit men ändå tvångt ska ha ett hus så nära vattnet som möjligt utan några försiktighetsåtgärder :crazy:

Har för övrigt en kompis som är samma ålder som jag (~30) och ingen av oss har barn. Hon och jag är ganska olika i sättet, hon är en GLAD sprallig person som alltid ser saker positivt medan jag kan va rätt pessimistisk. Vi pratade om just klimat och ångesten och hon sa nåt i stil med "det är ju skönt att man inte har några barn, om allt går åt helvete så behöver man åtminstone inte ha den ångesten för sina barn"

Och nej det betyder verkligen inte att vi struntar i vilket. Men jag insåg åtminstone att klimatångesten nått väldigt långt när just denna vännen va så orolig.

Halvt ot men har en bok som heter "After man" (efter människan), som handlar om utveckling av jord och övrigt liv efter människan. Väldigt intressant.

Finns en dokumentär om det också, har för mig det är 10-20-30 år osv. Otroligt hur snabbt det går. Det är bara att se vad som hänt området runt Tjernobyl. Trots att det är radioaktivt har vilda djur förökat sig och tagit över. Antar/hoppas att de forskas hur de kan överleva och fortplanta sig. Lämningarna efter människor håller också på att försvinna.

Finns en dokumentär om det också, har för mig det är 10-20-30 år osv. Otroligt hur snabbt det går. Det är bara att se vad som hänt området runt Tjernobyl. Trots att det är radioaktivt har vilda djur förökat sig och tagit över. Antar/hoppas att de forskas hur de kan överleva och fortplanta sig. Lämningarna efter människor håller också på att försvinna.
Vet du vad dokumentären heter? Har sätt domäner efter Tjernobyl och är riktigt fascinerade hur planeten läker.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka