Att leva med osäker framtid - klimattråd

Jag håller med @TheRedLightning och önskar fler länder var mer medvetna om vad "den lilla enskilda människan" kan göra så som källsortering, köpa lokalproducerat, miljöbilar/kollektivtrafik, begränsa tungtrafik genom städer och vad jag alltid tyckt är att det borde begränsa flygtrafik genom att inte låta halvfulla plan flyga.

Förutom Sverige är det bara Tokyo som jag varit i som jag är imponerad av. Möjligtvis även Nya Zeeland.
Men här i Aus där jag bor nu är det förbluffande dålig sopsortering och fn är det ett jäkla liv om att man ska börja panta flaskor och få några cent tillbaka. Man håller på att "prova" sätta upp pantmaskiner lite här och där för att se om det fungerar. Typ.

Helt otroligt O_o

Men här i Aus där jag bor nu är det förbluffande dålig sopsortering och fn är det ett jäkla liv om att man ska börja panta flaskor och få några cent tillbaka. Man håller på att "prova" sätta upp pantmaskiner lite här och där för att se om det fungerar. Typ.

Helt otroligt O_o

Men gud. :eek:

Jag är helt övertygad om att det är helt kört för mänskligheten och att vi inte kommer leva här om 100 år. Orkar dock inte tänka så mycket på det utan lever vidare som vanligt.

Jag har pluggat 300 hp natur/miljövetenskap vilket både mildrat och spätt på min klimatångest.
Dels är jag glad över att i min yrkesroll faktiskt kunna vara med och göra skillnad, men jag oroar mig fortfarande.
Det som skrämmer mig mest är den totalt frånvända attityden som många människor har. Man tar ingen action förrän smältvattnet rinner in i den egna källaren, i princip.

Senast ändrad:
Jag har pluggat 300 hp natur/miljövetenskap vilket både mildrat och spätt på min klimatångest.
Dels är jag glad över att i min yrkesroll faktiskt kunna vara med och göra skillnad, men jag oroar mig fortfarande.
Det som skrämmer mig mest är den totalt frånvända attityden som många människor har. Man tar ingen action förrän smältvattnet rinner in i den egna källaren, i princip.

Jag tänker att vad man som privatperson kan göra ändå är rätt begränsat så det skrämmer mig inte så mycket.

Det som behövs är ju att världens ledare går samman och gör något drastiskt NU. Fatta beslut som gör skillnad men där samhället ändå kan fortsätta på något sätt utan ath krascha. Men det kommer inte att hända så därför är det kört.

Jag tänker att vad man som privatperson kan göra ändå är rätt begränsat så det skrämmer mig inte så mycket.

Det som behövs är ju att världens ledare går samman och gör något drastiskt NU. Fatta beslut som gör skillnad men där samhället ändå kan fortsätta på något sätt utan ath krascha. Men det kommer inte att hända så därför är det kört.

Absolut, och världens ledare är också människor. Med mer eller mindre smalt synfält.

Det där med barn, jag kan inte tänka mig något värre än att mina framtida barn skulle råka illa ut på något vis. Men klimathotet är bara en liten pusselbit av ett väldigt stort pussel av hemskheter. Vad som helst kan hända, och många saker ligger betydligt närmare än att de ska drabbas hårt av klimatet. Jag menar inte att spä på oron, utan snarare att släppa den. För mig känns det orimligt att oroa mig över klimathotet mer än att folk kör som tokar förbi förskolan eller värst av allt - catfishing! :nailbiting:

Med det sagt har jag också klimatångest av tusen olika anledningar och försöker se över hur jag själv kan bidra. Men jag tänker inte så mycket på det i just sammanhanget egna barn.

Jag tror att vi i Sverige inte är så oroade av klimatet som vi kanske "borde" vara? Som @Snurrfian skrev t ex, "det känns avlägset". Ja, avlägset för oss som ännu inte har påverkats mycket, bortsett från årets torra sommar. Desto närmare för klimatflyktingarna som tvingas överge sina hem, i områden som drabbas av allt svårare torka, översvämningar och annat extremväder.

Otroligt viktig poäng, som förtjänas att lyftas fram gång på gång! Många människor flyr ju redan till följd av naturkatastrofer som kan härledas till klimatförändringar och det kommer, som du säger, att eskalera. Att bortse från det det är oroande på många olika sätt. Dels att vi inte ser klimathotet som nära förestående och dels för att när vi här uppe i globala nord ser effekterna av det förmodligen inte kommer att tolka det som ett klimathot, utan som ett migrationshot. Ur det perspektivet ser jag väldigt dystert på framtiden: Ingen som tar klimatet på allvar, flyktingströmmarna kommer att öka och främlingsfientligheten kommer att öka.

Otroligt viktig poäng, som förtjänas att lyftas fram gång på gång! Många människor flyr ju redan till följd av naturkatastrofer som kan härledas till klimatförändringar och det kommer, som du säger, att eskalera. Att bortse från det det är oroande på många olika sätt. Dels att vi inte ser klimathotet som nära förestående och dels för att när vi här uppe i globala nord ser effekterna av det förmodligen inte kommer att tolka det som ett klimathot, utan som ett migrationshot. Ur det perspektivet ser jag väldigt dystert på framtiden: Ingen som tar klimatet på allvar, flyktingströmmarna kommer att öka och främlingsfientligheten kommer att öka.

Jag tror att många svenskar inte tar det på allvar också för att vi är ett så litet land, det upplevs inte som att vi kan göra någon skillnad ändå. Visst känns det uppgivet att skippa den där semestern utomlands när man vet att det finns folk som flyger i jobbet varje vecka, eller ta bussen när man tänker på alla avgaser som släpps ut i Kina och USA. Men jag ser det snarare lite som ringar på vattnet. Någon måste börja, och Sverige har faktiskt förvånansvärt stort inflytande i världen för att vara ett så litet land.

Det där med barn, jag kan inte tänka mig något värre än att mina framtida barn skulle råka illa ut på något vis. Men klimathotet är bara en liten pusselbit av ett väldigt stort pussel av hemskheter. Vad som helst kan hända, och många saker ligger betydligt närmare än att de ska drabbas hårt av klimatet. Jag menar inte att spä på oron, utan snarare att släppa den. För mig känns det orimligt att oroa mig över klimathotet mer än att folk kör som tokar förbi förskolan eller värst av allt - catfishing! :nailbiting:

Med det sagt har jag också klimatångest av tusen olika anledningar och försöker se över hur jag själv kan bidra. Men jag tänker inte så mycket på det i just sammanhanget egna barn.

Jag tycker det blir lite päron och äpplen? Att klimathotet existerar vet vi ju. Däremot vet vi inte om ungen kommer att få cancer vid 7 eller bli påkörd vid 14. Men att klimatet kommer att förändras är ju i allra högsta grad verklighet och sker nu. De konsekvenser vi ser idag är ju bara början. Så jag tycker nog inte att det blir någon vidare jämförelse. Det ena sker redan nu och det vet vi. Det andra kanske sker och det vet ingen.

Huvudet på spiken. Det är nästan så jag inte riktigt vet vad som skrämmer mig mest? Klimathotet eller det samhälle som skapas under främlingsfientlighet.

Helt otroligt. Jag hade en diskussion med "svärmor" för några månader sedan då hon skulle "prova att panta några burkar" men ångrade sig när hon såg hemlösa människor stå vid maskinen och panta och hon ville inte beblanda sig med dem.............

Fyfan. Bedrövligt.

Hej! Ny här på Buke. Har smygit runt ett tag och läst men inte skapat ett konto förrän nu när jag såg denna tråd.

Jag är fruktansvärt orolig för klimatförändringarna och upplever tillvaron väldigt mörk stundvis när jag tänker på det. Men jag vill leva. Och jag vill göra vad jag kan för att efterlämna en så bra miljö efter mig som möjligt och, förhoppningsvis, inspirera andra. Och det finns massor man kan göra som enskild privatperson. Se bara på vad Greta Thunberg åstadkommit genom att sätta sig utanför riksdagen och skolstrejka! I fredags, 30 november, genomfördes över 100 st klimatstrejker runt om i landet inspirerade av och till stöd för Greta. I Australien gick tusentals skolbarn och -ungdomar i över 30 städer ut och protesterade inspirerade av Greta. Flertal protester genomfördes även i Frankrike och andra länder runt omkring i världen. Och på många håll kommer dessa aktioner att fortsätta varje fredag. #FridaysForFuture

Universitetsstudenter i Frankrike, Belgien och, nu från och med idag, i Sverige har skapat upprop till företag att de på allvar måste börja jobba med en koldioxidbudget. De välutbildade studenterna kommer vägra jobba för företag som inte tar sitt ansvar på allvar.

Är man inte student eller har möjlighet att närvara på en fredagsaktion kan man skicka in medborgarförslag till sin kommun om att kommunen ska upprätta en koldioxidbudget i linje med Parisavtalet. Eller skriva på ett redan existerande medborgarförslag som finns i ett flertal kommuner eller inom kort kommer upprättas. KlimatSverige har ett utmärkt förslag på sin hemsida att kopiera rakt av eller anpassa till situationen i just sin kommun.

Andra saker man kan göra som privatperson:

* Läs på
* Prata med folk. "Hur tänker du på klimatförändringarna?" Var obekväm om det behövs. "Den där Thailandsresan/helgresan till Rom var inte så smart att köpa/åka på med tanke på klimatförändringarna."
* Skriv brev till tidningar och kräv att dom ska bevaka klimatfrågan intensivt och regelbundet.
* Skriv brev till politikerna på olika nivåer och kräv att dom gör vad som krävs för att ställa om samhället.
* Driv på att din arbetsgivare gör vad som krävs för att just ert företag ska bli klimatneutralt. Utsläpp i utlandet räknas också.
* Ät mer vegetariskt.
* Släng ingen mat.
* Köp inte produkter med palmolja.
* Konsumera inte saker du faktiskt egentligen inte behöver. Tänk efter före och planera dina inköp.
* Köp secondhand. Kläder, möbler, husgeråd, böcker etc etc.
* Sluta flyg.
* Rösta på det parti du anser har mest kraftfulla förslag i klimatfrågan.

....

Puh! Ja det finns massor att göra som privatperson för att dra sitt strå i stacken. Finns säkert mycket mer. Avslutningsvis vill jag tipsa om några fb-sidor/-grupper att följa för tips och pepp.

* KlimatSverige
* Klimatklubben
* Greenpeace
* Plastbanta
* Zero waste Sverige

Puh! Ja det finns massor att göra som privatperson för att dra sitt strå i stacken. Finns säkert mycket mer. Avslutningsvis vill jag tipsa om några fb-sidor/-grupper att följa för tips och pepp.

* KlimatSverige
* Klimatklubben
* Greenpeace
* Plastbanta
* Zero waste Sverige

Vilka bra tips! Tack!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama