Det där skrämmer mig lite (mycket).Amazonas ligger risigt till
https://klimat.story.aftonbladet.se/chapter/motorvag-genom-amazonas/
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det där skrämmer mig lite (mycket).Amazonas ligger risigt till
https://klimat.story.aftonbladet.se/chapter/motorvag-genom-amazonas/
personligen är jag inte ett dugg orolig för klimatet och för mig får vintrarna gärna vara 10 grader varma, då skulle min kropp jubla.
Men här i Aus där jag bor nu är det förbluffande dålig sopsortering och fn är det ett jäkla liv om att man ska börja panta flaskor och få några cent tillbaka. Man håller på att "prova" sätta upp pantmaskiner lite här och där för att se om det fungerar. Typ.
Helt otroligt
Jag har pluggat 300 hp natur/miljövetenskap vilket både mildrat och spätt på min klimatångest.
Dels är jag glad över att i min yrkesroll faktiskt kunna vara med och göra skillnad, men jag oroar mig fortfarande.
Det som skrämmer mig mest är den totalt frånvända attityden som många människor har. Man tar ingen action förrän smältvattnet rinner in i den egna källaren, i princip.
Jag tänker att vad man som privatperson kan göra ändå är rätt begränsat så det skrämmer mig inte så mycket.
Det som behövs är ju att världens ledare går samman och gör något drastiskt NU. Fatta beslut som gör skillnad men där samhället ändå kan fortsätta på något sätt utan ath krascha. Men det kommer inte att hända så därför är det kört.
Helt otroligt. Jag hade en diskussion med "svärmor" för några månader sedan då hon skulle "prova att panta några burkar" men ångrade sig när hon såg hemlösa människor stå vid maskinen och panta och hon ville inte beblanda sig med dem.............Men gud.
Helt otroligt. Jag hade en diskussion med "svärmor" för några månader sedan då hon skulle "prova att panta några burkar" men ångrade sig när hon såg hemlösa människor stå vid maskinen och panta och hon ville inte beblanda sig med dem.............
Jag tror att vi i Sverige inte är så oroade av klimatet som vi kanske "borde" vara? Som @Snurrfian skrev t ex, "det känns avlägset". Ja, avlägset för oss som ännu inte har påverkats mycket, bortsett från årets torra sommar. Desto närmare för klimatflyktingarna som tvingas överge sina hem, i områden som drabbas av allt svårare torka, översvämningar och annat extremväder.
Otroligt viktig poäng, som förtjänas att lyftas fram gång på gång! Många människor flyr ju redan till följd av naturkatastrofer som kan härledas till klimatförändringar och det kommer, som du säger, att eskalera. Att bortse från det det är oroande på många olika sätt. Dels att vi inte ser klimathotet som nära förestående och dels för att när vi här uppe i globala nord ser effekterna av det förmodligen inte kommer att tolka det som ett klimathot, utan som ett migrationshot. Ur det perspektivet ser jag väldigt dystert på framtiden: Ingen som tar klimatet på allvar, flyktingströmmarna kommer att öka och främlingsfientligheten kommer att öka.
Det där med barn, jag kan inte tänka mig något värre än att mina framtida barn skulle råka illa ut på något vis. Men klimathotet är bara en liten pusselbit av ett väldigt stort pussel av hemskheter. Vad som helst kan hända, och många saker ligger betydligt närmare än att de ska drabbas hårt av klimatet. Jag menar inte att spä på oron, utan snarare att släppa den. För mig känns det orimligt att oroa mig över klimathotet mer än att folk kör som tokar förbi förskolan eller värst av allt - catfishing!
Med det sagt har jag också klimatångest av tusen olika anledningar och försöker se över hur jag själv kan bidra. Men jag tänker inte så mycket på det i just sammanhanget egna barn.
Otroligt viktig poäng, som förtjänas att lyftas fram gång på gång! Många människor flyr ju redan till följd av naturkatastrofer som kan härledas till klimatförändringar och det kommer, som du säger, att eskalera. Att bortse från det det är oroande på många olika sätt. Dels att vi inte ser klimathotet som nära förestående och dels för att när vi här uppe i globala nord ser effekterna av det förmodligen inte kommer att tolka det som ett klimathot, utan som ett migrationshot. Ur det perspektivet ser jag väldigt dystert på framtiden: Ingen som tar klimatet på allvar, flyktingströmmarna kommer att öka och främlingsfientligheten kommer att öka.
Helt otroligt. Jag hade en diskussion med "svärmor" för några månader sedan då hon skulle "prova att panta några burkar" men ångrade sig när hon såg hemlösa människor stå vid maskinen och panta och hon ville inte beblanda sig med dem.............
Det är olika sorters miljöproblem, det ena handlar om uppvärmningen och det andra om plastavfall som hamnar i jorden eller havet. Vi har många miljöproblem där klimathotet trots allt bara är ett även om det är stort.https://www.aftonbladet.se/tv/a/253191
Det krävs nog mycket sopsortering för att balansera upp alla Thailandresor.
Puh! Ja det finns massor att göra som privatperson för att dra sitt strå i stacken. Finns säkert mycket mer. Avslutningsvis vill jag tipsa om några fb-sidor/-grupper att följa för tips och pepp.
* KlimatSverige
* Klimatklubben
* Greenpeace
* Plastbanta
* Zero waste Sverige