Att lära sig rida och börja lita på hästar

L

lotti_08

När jag var barn/ungdom red jag väldigt mycket på ridskola och hos kompisar. Men när jag blickar tillbaka så "åkte" jag bara på hästen. Ja jag vet var skritt, trav och galopp är men att få hästen att exempelvis skritta på olika sätt (när dom böjer så där vacker på sitt huvud) eller hur hästen funkar psykiskt eller fysiskt har jag ingen aning om.
På ridskola och ridläger fick alltid rida relativt stora hästar för min längd och vikt och kände mig ofta osäker och rädd i sadeln och trillade av en hel del gånger då jag lyckades få väldigt stora, unga och stimmiga hästar. Detta har relaterat till att jag på äldre dagar har blivit lite rädd för hästar och att rida då minnet kommer tillbaka.
Och höjden och att trilla av är väl det som har skrämt mig mest. Shetlandsponny känns lagom i höjd ungefär...

Då jag tycker hästar ändå är fantastiska djur trots min respekt och lite rädsla för dem så har jag bestämt för för att börja rida igen och faktiskt lära mig på riktigt och från grunden. Mitt mål är också att känna mig trygg i hästsadeln.
På något sett har jag i framtiden att köpa mig en egen häst för turridningar.

Jag är inte på något sett intresserad av hoppning ännu då jag fortfarande har rädsla i mig för att trilla av. Dressyr är dock något jag är intresserad a att prova.

Känns mina mål rimliga? Och finns det någon möjlighet att när man såklart har lärt sig och känner sig mogen (och naturligtvis har möjlighet) att köpa en häst för turridning. Eller har jag någon uppmålad filmversion framför mig?

Är det något speciellt bör nämna för min ridlärare så hon förstår mina mål? Skall börja att rida privat nämligen.
Och kan jag rida någon A-B-C-D ponny förresten? Jag är 1.57 och väger ca 47 kg

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att lära sig rida och börja lita på hästar

dina tankar är helt naturliga och det finns inget som hindrar dig från att köpa en egen häst i framtiden!!!

berätta det du känner i sadeln, berätta om din osäkerhet och var du vill ha ut av din ridning, så anpassar förhoppningvis tränaren din ridning till just det.

kul att du tar tag i rdningen igen och bestämt dig för att övervinna din osäkerhet, hoppas det går bra för dig!

satsa på en d-ponny, eller en liten storhäst.

Tack för dina svar. Jag hoppas verkligen att detta skall gå bra.

Jag undrar också om du eller någon annan har någon aning om hur det fungerar att bli medryttare och hur pass mycket erfarenhet man skall ha för detta? Jag menar är det något man kan bli efter att ha ridit 1 termin, 1 år, 5 år eller hur fungerar det?

det beror nog allderles på vad för slags häst du letar och vad folk vill ha för medryttare just då.
jag kom över min rädsla med hjälp av en privatägd häst som jag började rida som medryttare, så det är en jättebra väg att gå!

Naturligtvis hade vi iså fall tänkt att bli medryttare till någon häst som iså fall behöver dagsmotion/turridningar. Ingen tävlingshäst såklart där man behöver vara riktigt kunnig med dressyr, hoppning etc.
Vad är exempelvis skogsmullehäst?

Ursäkta att jag är nyfiken, men vad hade du för rädsla?

Senast ändrad av en moderator:

blev avslängd av ett halvblod för många år sedan, men en skadad axel som resultat. på uteturer efter det var jag livrädd att hästen, vilken det än var, skulle explodera och slänga av mig!

en lite, liten irisch cob, vid namn Destiny hjälpte mig över rädslan. :love:
första gången jag skrittade ut själv var jag bara ute i ca 15 minuter, men vad jag var stolt och nöjd med mig själv!!!!!!!!!!!

sen har det bara rullat på.
gillar dock inte att rida halvblod än idag....

Förstår precis din rädsla. Vilka hästraser är kända för att vara lugna och tålmodiga för nybörjare?
Eller är det helt beroende på hästen?

tror det beror helt och hållet på hästen...

jag har själv jättebra erfarenheter av kallblod överlag, så det var mer naturligt för mig att börja med just ett kallblod, men det är nog mer styrt av hästs personlighet och hur väl kemin mellan er stämmer.

du kanske har någon häst i närheten som känner lite extra för, som du kan börja med? kommer du bara över det första steget, så är det mycket lättare för dig att fortsätta. men ha inte bråttom, vill du bara umgås med hästar tills du känner dig trygg med dom, så gör det, det är enbart för din egen skull du tränar, så var bekväm i det du gör hela tiden.

Liknande trådar

Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
865
Senast: Roxy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 201
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 033
Senast: Solstig
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar