att lära sig knoppa...

Araminta

Trådstartare
Nån som har något nybörjartips!? Är skötare på dressyrvalack och kan inte knoppa :eek: Kan det rent teoretiskt och är ganska bra på att fläta i andra sammanhang men har aldrig gett mig på o knoppa en hel man förut. Och nu lär det behövas när tävlingssäsongen kommer igång frampå vårkanten. Hur gör man med luggen? Har hört att den ska vara inbakad men hur tusan ska man få till det? :confused: Hur många knoppar är lämpligt på en normal hals med ganska tjock man?

Måste börja träna nu så att det åtminstone ser respektabelt ut när det väl är dags :p

Oj kom på att det här kanske ska ligga på dressyrgnägg - flytta gärna tråden i så fall!

Sv: att lära sig knoppa...

Jag har aldrig varit så bra på det här med att knoppa men jag fick lära mig på gymnasiet och har tränat mkt så nu är det rätt ok. Kan spalta upp lite tips:

Se till att manen är rykt ordentligt, en handsbredd är lagom

Dela upp manen först, var nog med att göra jämna benor och lika stora "tofsar". Använd en mankam det är lättast.

Ha en fuktig svamp att blöta ner tofsarna med, det blir lättare att fläta då och du får bättre grepp. En del tar även lite hårgele men jag tycker det funkar bäst med enbart vatten.

Gör hellre färre lite större än jättemånga små. Dels är det svårare och dels blir det inte lika snyggt.

Fläta HÅRT, kan aldrig bli för hårda flätor. Detta är viktigast för att det ska bli riktigt snyggt

Fäst ett gummiband om flätan. Behåll en del av gummibandet mellan tummen och pekfingret och rulla ihop flätan, även här gäller det att rulla hårt. Sen fäster du gummibandet runt knoppen.

Pannluggen är snyggast inbakad, gör likadant som när du gör det i ditt eget hår. Ta en liten bit tagel på var sida och fläta, för varje "flättag" tar du en liten bit tagel ända tills luggen tar slut. Fäst likadant som med manen.

Till sist: Träna, träna, träna. Det är ända sättet att lära sig. Lycka till!!!

Sv: att lära sig knoppa...

När jag knoppar brukar jag börja med att dela upp manen i "högar" för att se till att de blir jämna och ojämnt antal (jämt antal knoppar betyder otur :p). Sen gör jag en tre-fyra flätor och sen "viker jag ihop" dem till knoppar med en eller två snoddar. Sen är det bara att fortsätta ända ner. Pannluggen brukar jag göra en inbakad fläta av och sen vika upp den under. Då blir knoppen lite lång liksom. Jättesnyggt :bump:

Sen är det tyvärr bara att öva, öva, öva men don't worry, det är faktiskt inte så svårt.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte riktigt hur jag ska bena upp min hästhållning eller vad man ska kalla det. Jag har ett halvblodssto som ska föla i juni...
Svar
2
· Visningar
938
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V