Att lära ngn respektera hästar och förstå dem

Sv: Att lära ngn respektera hästar och förstå dem

Till alla

Superduper tack för suverän input. Tänkte först kommentera era alla inlägg var och en för sig men insåg att jag inte riktigt hinner. Tusen tusen jättetack för fina youtube-klipp som jag kommer att använda mig av.

Min häst är kanske inte den finaste tävlingshästen precis men han är välriden i den bemärkelsen att jag kan rida honom utan att använda händerna ngt så när. Funderar på om jag ska slänga på en halsring helt fräckt- efter en tid och efter att han fått försöka med bettlöst- och lära om helt. Dvs att man kan med väldigt små hjälper tala till hästen. Kommer nog också att be en manlig instruktör att hålla en lektion då och då. Vi kvinnor är ju rätt mjäkiga... :crazy:

Man måste inte slå, dra och sparka. Upp kommer h*n dock inte med bett i munnen. När vi red ut sist, jag gick bredvid min väninnas son och tonåringen red min häst. H*n red bettlöst, hade väl tråkigt antar jag, och hängde tungt åt höger och vänster, och grejade, ryckte riktigt hårt när hästen min tog en tugga eller slog med händerna i rumpan så det skulle hända ngt. Tonåringens hemlands hästar tål sånt, tydligen. Svenska hästar är inte riktigt tåliga. Stor häst, stora muskler- måste man slå på för att de ska känna ngt... Jag undrar faktiskt om jag tagit mig vatten över huvudet eller om det kanske inte finns så mkt att bygga på. Men än ger jag inte upp.

Annars får personen i fråga köpa en motorcykel.

Förlåt att jag hemföll åt lite gnäll nu, ska läsa igenom alla era tips ett par gånger till och sedan se framåt :laugh:
 
Sv: Att lära ngn respektera hästar och förstå dem

Det hjälper inte att förklara för personen hur hästen reagerar på omvärlden och lära den se tecknen hos hästen? Hästar uttrycker ju otroligt mycket typ hela tiden man/någon interagerar med dem. Det tycker jag hjälper oerfarna människor iaf, de inser att de kan påverka hästen och att hästen faktiskt kommunicerar med dem hela tiden.
 
Sv: Att lära ngn respektera hästar och förstå dem

Hehe.. jag läste om min text många gånger för att se om jag hade könsdefinierat tonåringen men kan inte se att jag har gjort det. För jag reagerade också!
Jag tror att det kan bero på att du skrev "denne" istället för "denna", omedvetet tolkade jag det också till en pojke pga detta. :)

I övrigt blir jag så glad över att du har fått så många bra och omtänksamma svar. Ingen har skrivit nedsättande eller argt om tonåringen pga dennes uppförande, svaren visar istället på en önskan att hjälpa. Jag blir nästan lite rörd. :bow:

Jag tycker att de flesta förslagen är jättebra och du kan nog kombinera tipsen du fått och hitta en väg som passar din nya vän.

Kom ihåg att det man själv fått upptäcka är den kunskap som bäst fastnar, så att vägleda till uppenbarelsen att hästen är mer än ett redskap kan nog vara din största gåva till denna tonåring. Att leda just denna tonåring till att själv få upptäcka en hästs själ och personlighet låter kanske som en utopi, men jag tror att du kan nå dit med samma tålamod och fasthet som du visar prov på i ditt första inlägg.

Lycka till!!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att lära ngn respektera hästar och förstå dem

Hehe.. jag läste om min text många gånger för att se om jag hade könsdefinierat tonåringen men kan inte se att jag har gjort det. För jag reagerade också!

Tydligen är det manligt att sitta kvar på en galopperande häst och inte bry sig om deras själ...

Nej inte alls, däremot är det lite manligt att inte lyssna på vad du säger utan vara lite överlägsen. Men egentliga orsaken till att jag trodde det var en kille (reflekterade inte ens över att det var könsneutralt skrivet :) det kanske var denne som gjorde det för mig också) är att hästar är en extremt mansdominerad sysselsättning i många delar av världen. Min fördom sa helt enkelt att individen kanske inte kom från tex Norge (Vilket kanske var lite fördomsfullt, men jag vet faktiskt inte i vilken ände av jordklotet en kunnig ryttare slår en häst rakt av utan att i alla fall försöka på annat sätt först. Slå en häst som inte "lyder" däremot... brr).
 
Senast ändrad:
Sv: Att lära ngn respektera hästar och förstå dem

Hästagility är så läckert! Läste om det för första gången precis. Verkar superkul!
 
Sv: Att lära ngn respektera hästar och förstå dem

Samma här. I de länder där jag vet att man har den fordonsuppfattningen om hästarna ( och måste ha ) får kvinnor inte rida.
 
Sv: Att lära ngn respektera hästar och förstå dem

En tanke till, tror du personen kan få en aha-upplevelse med madrasserade fötter och bettlöst på en ridbana? Hjälperna blir ju lite mildare och att du då kanske lär personen att manövrera hästen i sidled också trots madrassfötter. Tanken är ju då att visa att hästen inte gör saker bättre trots våld.

Att du själv svingar dig upp och visar att hästen går i bra rörelser, ökade och minskade gångarter etc kan nog också vara vettigt.
 
Sv: Att lära ngn respektera hästar och förstå dem

Om du kan hitta något konkret exempel som du kan göra, men inte tonåringen, och som är tillräckligt imponerande, kanske det kan vara en väg? Våra grannar blir tex rysligt impade när jag går omkring i paddocken utan att hålla i hästen, och den följer med mig ändå. :D
 
Sv: Att lära ngn respektera hästar och förstå dem

Alltså.. INNAN en sdn får sitta upp överhuvudtaget har man TEORI om hur saker o ting förväntas vara.

Varför så mkt mjäk- på hästens bekostnad:mad:

Jag hade slitit av faenstyget direkt.

Det är ett privilegium att få rida. hur tror du att han skulle bemötas på en ridskola med ett sådant uppförande? Där har läraren pondus o uppsikt.
 
Sv: Att lära ngn respektera hästar och förstå dem

Jag har sett en hel del ridskolor där det tydligen funkar att slita & dra.. :crazy:

Alltså.. INNAN en sdn får sitta upp överhuvudtaget har man TEORI om hur saker o ting förväntas vara.

Varför så mkt mjäk- på hästens bekostnad:mad:

Jag hade slitit av faenstyget direkt.

Det är ett privilegium att få rida. hur tror du att han skulle bemötas på en ridskola med ett sådant uppförande? Där har läraren pondus o uppsikt.
 
Sv: Att lära ngn respektera hästar och förstå dem

Har lärt mig av en förskolepedagog att man ska fråga - Hur tänkte du nu?
Följdfråga -Hur hade du känt om någon gjort så mot dig?
Man brukar få personen i fråga att tänka till och inse att det kanske inte var så bra gjort?!
 
Sv: Att lära ngn respektera hästar och förstå dem

Ta med tonåringen på en större/elit/nationell tävling och titta på hur man behandlar hästarna där (även i stallar och vid transporter på uppvärmning mm) och vad hästarna presterar trots att de inte blir slagna.

Jag tycker frihetsdressyr är fruktansvärt tråkigt att titta på (syftar på filmklippen) och om din vän tycker om fart och fläkt hade jag inte blivit förvånad om denne tycker likadant som jag.

exempel på grenar kan vara: Hoppning, fälttävlan och galopp, dvs grenar med lite fart i.
 
Sv: Att lära ngn respektera hästar och förstå dem

Regel nummer 1: Dina regler gäller i ditt stall. Bryts reglerna blir det konsekvens.

Börja med hästlösa övningar. Oftast är det lättare att relatera från sin egen kropp till andra om man inte har så mycket empati/känsla utvecklad. Be tonåringen att hålla i tygeln och du håller i bettet (tonåringen är ryttare/dina händer är hästens mun). Låt tonåringen först styra/leda i tygeln och sedan byter ni plats. Börja visa hur tonåringen drog och jämför med dina tygeltag. Når du inte fram så fråga om tonåringen skulle vilja stoppa bettet i sin egen mun och få känna på sina ryck eller dina tygeltag..

För att få in hur skänkeln används, så sätt tonåringen på en balansboll. Gör övningar för att känna på hur sittbenen kan användas för att flytta bollen, samt hur bollen påverkas av ryttarens balans. Be tonåringen sparka med skänkeln vilket leder till att ryttaren tappar balansen och jämför med att bara lägga på ett lätt tryck.

Låt tonåringen leda hästen i ett vanligt träns. H*n ska gå långt ner vid sidan/skänkelläget för att driva hästen framåt. Förklara hur bara kroppens placeringen påverkar hästen till att gå framåt, hur lite som behövs. Visa tonåringen, om så handgripligen, exakt hur lite, exakt var och vad som krävs för att flytta fram- och bakdel. Testa tempoväxlingar i skritt/trav och att göra halt, eventuellt rygga. Beröm tonåringen när h*n gör rätt och lär tonåringen i sin tur att berömma hästen när den gör rätt!

Om och när ni kommer till uppsittning (förutsatt att du har tonåringen med dig på dina regler), så filma tonåringen respektive att någon filmar dig på samma häst. Analysera filmen och jämför. Förklara och uppmuntra det som är bra. Var ärlig med det som inte var bra och motivera varför.

Ett dåligt beteende tar tid att arbeta bort, se till att aktivera tonåringen konstant med övningar t.ex. balans- och styrövningar utan tygel, för att minimera risken att det kommer fram. Repetera dina regler tills tonåringen kan dem utantill. Låt tonåringen formulera sina egna ord för att lättare förstå reglerna och varför reglerna finns.

/V
 
Sv: Att lära ngn respektera hästar och förstå dem

Tillägg: Om du har att göra med en macho tonåring som vill imponera, så ta ett enskilt snack och berätta att folk här fnissar/snackar bakom ryggen på en som behandlar sin häst och rider dåligt. Vilket tonåringen gör nu. Däremot en som behandlar sin häst bra och är lyhörd mot sin häst imponerar desto mer på folk. Då finns också möjlighet att bli en bra ryttare som får göra roliga saker (t.ex. hoppa) och du kan hjälpa tonåringen att bli en bra ryttare.

Med andra ord, hitta vad som motiverar tonåringen! Ingen tonåring vill vara pinsam. Alla vill höra att dom är bra!

/V
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp