Att lära ngn respektera hästar och förstå dem

Gry

Trådstartare
Av orsaker jag inte kan redogöra för har det blivi min uppgift att ta mig an en tonåring som för ett år sedan kom till Sverige från ett land där hästhållningen är vedervärdig. Tonåringen ifråga är vass på att sitta kvar på en häst, älskar att galoppera, problemet är att det ska gå fort och det gör det om man piskar hästen oavbrutet. Värma upp är inte nödvändigt etc. Kort sagt, hästen är inte ett djur, snarare en bil.

Tonåringen vill lära sig, men hur går man till väga? Var börjar man? Inombords kreverar jag och vill vråla och skrika men jag vill inte kränka personen i fråga. Denne vet faktiskt inte bättre.

Funderar på övningar, både uppsuttet och på tonåringen själv. Är det ngn som kan länka på en bra film på youtube där ngn "viskar med hästen" ?

För att lugna er har tonåringen inte behandlat min häst illa, och kommer aldrig att få möjlighet att göra det heller om denne visar tendenser åt det hållet. Men än så länge är jag fjamsig, och borde lära mig av tonåringen istället. Behöver ge några aha- upplevelser.

Snälla, behöver tips :-)
 
Sv: Att lära ngn respektera hästar och förstå dem

Jag har inget tips om film, men kanske någon liten idé om hur du kan göra; det brukar fungera om man inte sågar den man ska lära något nytt, alltså inte "det där är helt fel!" utan snarare "jahaaa, du gör så där, jag brukar göra så här i stället". Förstår du ungefär hur jag menar? (jag insåg precis att jag nog är lite för trött för att uttrycka mig redigt).
 
Sv: Att lära ngn respektera hästar och förstå dem

Kanske man ska lägga ridningen lite åt sidan ett tag, för att fokusera på relationen? Låta honom umgås med hästen. Visa tex vart den vill bli kliad och hur. Att upptäcka hur personliga hästar är kanske kan få honom att se dem mer som individer. Sedan börja rida så smått.
 
Sv: Att lära ngn respektera hästar och förstå dem

Jag körde en fungerande variant på min syrra (dock av andra anledningar, hon hade svårt med stilla händer och sånt), det var att sätta en sidepullvariant då den inte riskerar att skada hästen på samma sätt, förutsatt att det funkar med den enskilda hästen. Utöver detta hade jag tagit bort ALLT vad spö och sporrar heter samt gett en regel-lista på sånt vi anser vara självklart, som att inte piska hästen till att springa fort som attan, inte rycka och dra i tyglar osv. Vid regelbrott är det ridförbud som gäller ____ veckor. Under den tiden är det kanske endast hantering som gäller skulle jag tycka var rimligt.

Min personliga favorit på film är denna: http://www.youtube.com/watch?v=dEaMI5PkLIM Den som hade den kollen på sin häst... :love:
 
Sv: Att lära ngn respektera hästar och förstå dem

Den gamla Svarta hingsten filmen? kanske lite lamt förslag, men den är ändå om en pojke som lär känna en hingst.

Förklara utifrån hans sätt att se det och hans nytta. Dvs om du behandlar hästen väl så kommer den att göra mer för dig? Göra det bättre? Först senare, när han lärt känna en häst kanske han kan förstå mer.

Förklara utifrån klimat om han kommer från ett annat klimat. Här är det kallt, när det är kallt måste man värma upp. Är det 30 grader varmt är uppvärmning inte lika viktigt. Tex.

Förklara utifrån macho, det är coolare att få en häst att springa snabbt utan att slå den.

Empati är nog tyvärr ngt som det tar ett litet tag att utveckla och ngt annat kallare måste nog till under tiden.

(Som allra värsta extremen , -hästar är dyra i Sverige, har du sönder en så får du inte en ny :o skulle du behandla en Ferrarri så här?)

Att umgås från marken är nog bra.
 
Senast ändrad:
Sv: Att lära ngn respektera hästar och förstå dem

Kanske är bra med män som är mjuka gentemot hästar. Om det också skulle råka vara så att där han kommer ifrån är det mest mansgöra och män har lite högre status.

En manlig ridkompis kan komma förbi och pussa på hästen? :p
 
Sv: Att lära ngn respektera hästar och förstå dem

Försöka få tonåringen att förstå att hästen har en personlighet=själ! Visa på att alla hästar har olika/ sin egen personlighet och på så sätt få tonåringen att förstå att hästen och alla andra levande varelser har känslor!

Jättebra att du tar dig an denna tonåring och låter honom hålla på med din häst, jättebra:bow:
 
Sv: Att lära ngn respektera hästar och förstå dem

Jag har arbetat med invandrare i många år, dock inte inom hästvärlden, men jag tror inte det har någon större betydelse.

Jag kan bara prata från min egen erfarenhet och det jag lärt mig är att alltid försöka se enskilda händelser/beteenden/åsikter ur ett helhetsperspektiv. Varför gör man så? Hur tänker man här? Få personen att berätta om sina erfarenheter med hästar/djur men också hela kulturen.
Vad betyder hästen (andra djur) i personens hemland? Hur och vad använder man dem till? Lyssna utan att lägg någon värdering i det. Berätta sedan hur vi ser och har sett på hästen och andra djur. Hästen var det mest värdefulla djuret i vårt bondesamhälle eftersom den var förutsättningen för att människorna skulle få mat. Hunden hjälpte till vid jakt och vaktade gården o s v.
Vad vill personen/ni uppnå med samvaron med hästar? Sätt upp mål.
Beteendet du beskriver är inte ovanligt men beror oftast på okunskap snarare än illvilja. Jag brukar tänka att är man uppväxt i ett samhälle där man kastar bomber på skolbarn, är det inte lätt att ta till sig att man visar djur respekt och hänsyn. Tänk på Monthy Roberts som barn tittade på när hans far och andra hästmänniskor red in unghästar. Det gick ut på att först knäcka dem mentalt. Varför gjorde man så? Av ren elakhet? Nej, man gjorde så för att det var så man gjorde. Ingen funderade på om det fanns alternativ. Lycka till!
 
Sv: Att lära ngn respektera hästar och förstå dem

Faktiskt! det är en superidé, prata och utbyta erfarenheter. Vem vet de kanske gör ngt brilliant som kan vara värt att anamma också. Då får han möjlighet att berätta om all sin erfarenhet och inte känna sig dum.
 
Sv: Att lära ngn respektera hästar och förstå dem

Jag har inga direkta råd att komma med utan reflekterade mest över att jag tycker det är intressant att alla som svarat i tråden utgår ifrån att tonåringen är en HAN. Såvitt jag kan utläsa av ursprungsinlägget så finns ingen könsdefinition alls.. :grin:
 
Sv: Att lära ngn respektera hästar och förstå dem

kl

Intressanta föreläsningar/kurser/träningar?

Vad är personen mest intresserad av? Kanske kan någon visa/tala om hur man ska/inte ska göra och varför?

Tänker mig att det kanske är lättare att ta in om en tränare eller liknande förklarar/visar? Så att personen får se alternativa vägar också, hur man kan uppnå samma mål utan tex större fysisk kontakt.
Även att det inte blir lika "hårt" eller lika direkt på hur man gör eller inte här om man tänker på kultur och tidigare erfarenheter, eftersom att förmodligen så vet inte personen bättre och gör det förmodligen inte av ren elakhet.

Kanske frihetsdressyr eller något annat roligt som har att göra med kontakt och samspel med hästar? :)

Jag tror också på att "ingen funderar om det finns alternativ", dvs att kunskapen inte är tillräcklig.
 
Senast ändrad:
Sv: Att lära ngn respektera hästar och förstå dem

Svor nutter ungdomer, kan allt.
Om du kan ställa kravet att han ska springa lika mycket som hästen med lite vikt på ryggen så han få en uppfättning om hästens börden?
 
Sv: Att lära ngn respektera hästar och förstå dem

Det man inte förstår tar man heller inte till sig. Förklara varför man inte gör som han gör. Att hästen lätt blir skadad, stressad, omusklad om man rider på fel sätt, det gör ont om man sliter i munnen och sparkar i magen osv förklara hur en häst fungerar helt enkelt. Lär honom hur och varför man gör det man gör i ridningen och främst hanteringen från marken.
 
Sv: Att lära ngn respektera hästar och förstå dem

Jag har inga direkta råd att komma med utan reflekterade mest över att jag tycker det är intressant att alla som svarat i tråden utgår ifrån att tonåringen är en HAN. Såvitt jag kan utläsa av ursprungsinlägget så finns ingen könsdefinition alls.. :grin:

Hehe.. jag läste om min text många gånger för att se om jag hade könsdefinierat tonåringen men kan inte se att jag har gjort det. För jag reagerade också!

Tydligen är det manligt att sitta kvar på en galopperande häst och inte bry sig om deras själ...
 
Sv: Att lära ngn respektera hästar och förstå dem

Den gamla Svarta hingsten filmen? kanske lite lamt förslag, men den är ändå om en pojke som lär känna en hingst.

Nej, tvärtom, tror det är ett jättebra förslag!

Förklara utifrån hans sätt att se det och hans nytta. Dvs om du behandlar hästen väl så kommer den att göra mer för dig? Göra det bättre? Först senare, när han lärt känna en häst kanske han kan förstå mer.

Förklara utifrån klimat om han kommer från ett annat klimat. Här är det kallt, när det är kallt måste man värma upp. Är det 30 grader varmt är uppvärmning inte lika viktigt. Tex.

Smart!

Förklara utifrån macho, det är coolare att få en häst att springa snabbt utan att slå den.

Empati är nog tyvärr ngt som det tar ett litet tag att utveckla och ngt annat kallare måste nog till under tiden.

Ja, empatin är kanske inte så utvecklad när det gäller hästar- hua!

(Som allra värsta extremen , -hästar är dyra i Sverige, har du sönder en så får du inte en ny :o skulle du behandla en Ferrarri så här?)

Yes, det är där vi är nu...

Att umgås från marken är nog bra.

tio tecken
 
Sv: Att lära ngn respektera hästar och förstå dem

Jag har arbetat med invandrare i många år, dock inte inom hästvärlden, men jag tror inte det har någon större betydelse.

Jag kan bara prata från min egen erfarenhet och det jag lärt mig är att alltid försöka se enskilda händelser/beteenden/åsikter ur ett helhetsperspektiv. Varför gör man så? Hur tänker man här? Få personen att berätta om sina erfarenheter med hästar/djur men också hela kulturen.
Vad betyder hästen (andra djur) i personens hemland? Hur och vad använder man dem till? Lyssna utan att lägg någon värdering i det. Berätta sedan hur vi ser och har sett på hästen och andra djur. Hästen var det mest värdefulla djuret i vårt bondesamhälle eftersom den var förutsättningen för att människorna skulle få mat. Hunden hjälpte till vid jakt och vaktade gården o s v.
Vad vill personen/ni uppnå med samvaron med hästar? Sätt upp mål.
Beteendet du beskriver är inte ovanligt men beror oftast på okunskap snarare än illvilja. Jag brukar tänka att är man uppväxt i ett samhälle där man kastar bomber på skolbarn, är det inte lätt att ta till sig att man visar djur respekt och hänsyn. Tänk på Monthy Roberts som barn tittade på när hans far och andra hästmänniskor red in unghästar. Det gick ut på att först knäcka dem mentalt. Varför gjorde man så? Av ren elakhet? Nej, man gjorde så för att det var så man gjorde. Ingen funderade på om det fanns alternativ. Lycka till!

Tack för ett tänkvärt inlägg. Arbetar också med invandrare och har mött både djurälskare och de som har lite samma inställning som min adept. Det förhållningssättet är det jag eftersträvar, men inombords går jag sönder när tonåringen berättar om stålborstar, ihopknutna ben, hur de piskar åsnor och hästar som inte gör vad man säger, ridning på föl, hur de hoppar över eld och annat. Det berör mig djupt. Har lärt mig förhålla mig till kvinnosyn, barnmisshandel och gud vet vad. Jag intellektualiserar och försöker hitta ett sätt att tänka kring det som gör att jag står ut, rent proffesionellt. Har tyvärr inte hittat ngt sätt att förhålla mig till djurhållningen ännu.

Men bortsett från mina inre känslor är det så här jag tänker mig att det måste bli.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp