Att lära hunden simma

Jenka

Trådstartare
Stoja simmar minst sagt hellre än bra. Baken rakt ner och tassarna ovanför vattnet.

Flytväst på, men är det nåt mer man kan göra för att de ska lära sig? Flytvästen verkar inte hjälpa tillräckligt.

Hon tar sig framåt och håller sig flytande, men det tar tid och blir ju jobbigt för henne. Hon vill ju så gärna och jag ser gärna att hon lär sig.

Sv: Att lära hunden simma

Det gäller ju att lära henne tekniken. Hopp i vattnet med dig o håll henne under magen. Har du rätt slags flytväst?
En annan variant är att ta er till en klinik med bassäng så att ni kan få proffshjälp med att lära in tekniken.

En del lär sig inte, de sjunker som en sten om de inte har flytväst på.

Jag tror det? (ang flytvästen).

Jag försöker hålla henne under magen men får inte till det (blir sönderriven istället :p). Får försöka på ställe med bättre underlag.

Från brygga kanske?
Hunden i vattnet o du på bryggan med nån lyftanordning som du slingar under rumpan på henne.

Flytvästen ska gå hela vägen över ryggen ända ut till svansen, och vara ordentligt fäst under magen - helst med en platta istället för remmar.

Jag har märkt att dom flesta hundar (Iaf om vi talar om apporterande jakthundar) simmar bättre om dom har något i munnen. Är hon glad i att bära kan det hjälpa henne mycket.

Om man har små viktmanschetter på frambenen kanske de håller sig under vattenytan? Eller tänker jag helt galet?

Vi köpte billigt prova-på-simkort på kliniken och fick hjälp med tillpassning/inköp av flytväst samt simlektioner. I bassäng så kan man gå bredvid och hålla i flytväst/lina och verkligen hjälpa hunden att hitta tekniken.

Gimli gillade vatten med vågade INTE simma, i början gjorde han precis sådär: rumpan ner och plask med framtassarna. Tog inte lång tid i bassängen innan han fick till det, sedan började vi alltid simpassen med västen på, sedan kunde man ta av den sista stunden när vi körde lite fri lek.

Detta var förra sommaren, då fick han ha flytvästen på när han skulle simma utomhus också. I år började vi med västen några gånger, men upptäckte snabbt att han har koll och nu simmar han utan jämt.

(jag tror INTE att man ska hänga på nått på frambenen, de gör sådär för att de stressar/spänner sig)

Simkörkort är tyvärr inte något alternativ just i dagsläget.

Viktmanchetter känns inte så bra iaf. Må vara att hon ev. får ner frambenen men lär kunna ge obehag och göra det ännu jobbigare. Tror mer på att få upp bakdelen, ska testa med typ koppel runt.

Flytvästen är ev. lite liten då. Har platta under iaf (och jag har nog aldrig sett en flytväst gå ända ut faktiskt). Bära saker älskar hon, har inte märkt nån skillnad på apportering i vatten men att hålla lugnt kanske kan hjälpa. Är ju vallhund och inte retriever dock.

Tack för tipsen! Hon älskar vatten och gillar att simma, det är "bara" tekniken hon ska få till.

När jag hade syrrans aussie (som inte heller kan simma så bra men blivit bättre med träning ;) ) gick vi och simmade regelbundet på ett hundsim. Där fick han ha flytpuffar under magen. Alltså inte under bröstkorgen utan den låg precis framför bakbenen, för att få upp bakdelen.

Han simmade lika dant som din, med baken rakt ner och framdelen plaskandes vilt. Nu plaskar han fortfarande en massa, men självvalt för han tycker det är så kul när det stänkar och man kan bita i vattnet :cautious:

Vet däremot inte var man kan få tag i sådana...

Flytvästen ska gå hela vägen över ryggen ända ut till svansen, och vara ordentligt fäst under magen - helst med en platta istället för remmar.

Jag har märkt att dom flesta hundar (Iaf om vi talar om apporterande jakthundar) simmar bättre om dom har något i munnen. Är hon glad i att bära kan det hjälpa henne mycket.

Avslappnad kropp är en förutsättning för korrekt simteknik. Att avleda uppmärksamheten är ett bra sätt att motivera/få hunden att slappna av. Att apportera föremål är ett ypperligt sätt att distrahera från det otäcka blöta.

Mina puckon ligger och flyter ute i sjön, när de vilar mellan simvarven. Guppar runt som små borttappade livbojar. Helt avslappnade och tillfreds med att vara i blötan i uppemot en timme i taget!

När jag hade syrrans aussie (som inte heller kan simma så bra men blivit bättre med träning ;) ) gick vi och simmade regelbundet på ett hundsim. Där fick han ha flytpuffar under magen. Alltså inte under bröstkorgen utan den låg precis framför bakbenen, för att få upp bakdelen.

Han simmade lika dant som din, med baken rakt ner och framdelen plaskandes vilt. Nu plaskar han fortfarande en massa, men självvalt för han tycker det är så kul när det stänkar och man kan bita i vattnet :cautious:

Vet däremot inte var man kan få tag i sådana...

Smart, måste finnas på sportavdelningar, rusta etc, ganska vanliga saker till barn ju.

Har du en dummie över halvkilot som du kan tänka dig att offra?

Jag offrade en 850g dummie som jag tog med mig ut i sjön (blir tyngre när den är blöt). Min hund simmade precis som din men när han fick en vattentung dummie i munnen så var han tvungen att få upp baken för att klara av att simma med den.

Använde mig av flytväst med platta under magen men fick inte resultatet jag ville förrän jag körde med dummien. Knyt något som flyter, typ spårlina eller liknande i dummien för släpper hunden den ute i sjön så sjunker den :angel:

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 343
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 367
Senast: Hellhound
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 443
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar