Att lära hästen vett och etikett...

S

SilverStone

Hej :)

Det är så många hästar som är olydiga och har dåliga ovanor.
De går iväg när man hoppar upp, stannar inte när du vill att den ska stanna, kastar sig ut ur boxen, puttar upp och biter på dörren osv.
Sedan så säger man bara "Lägg av med det där!" och inget mer. Då är det ju klart att hästen inte slutar!
Om hästen börjar gå ut ur boxen eller går iväg när man sitter upp ska man sätta press mot bogen och backa den, för backa är kränkande för hästen. Det kanske inte går första gången, men fortsätt ända tills hästen har lärt sig. Det blir mycket roligare för både dig och din häst!
Om du vill lära hästen att stanna när du stannar utan att dra i grimskaftet, ska du först stanna. Om hästen inte stannar så ska du backa den 4-5 steg, stå still i några sekunder och gå fram igen. Fortsätt så här tills den lyder.

Det finns säkert fler sätt, men jag tycker att de här sätten är braa, min häst har iallafall lärt sig mycket på dessa metoder :D

Lycka till!

Sv: Att lära hästen vett och etikett...

Utan att säga nånting om konceptet, varför ska man Kränka hästen för att få den att lyda? Har man inte en lite konstig inställning då?

Nej det var inte så jag menade hehe :P
Om häsen gör fel, istället för att slå den (bara ett exempel) så går det lika bra att bara backa den. De blir inte kränkta så, men de vill hellre göra rätt än att backa om du förstår vad jag menar.
Men det finns säkert andra bra sätt också:)
Det fungerar iallafall bra :D

(Är inte världens bästa på att förklara)

Måste bara berätta om en sak som hände idag. Hagkompisen tas in från hagen och människan glömmer att stänga grinden, eller stänger men inte ordentligt. Naturligtvis går min häst ut och det tar en stund innan vi upptäcker fadäsen.
Går helt sonika fram till min häst, som är grimlös, tar med en handflata under hakan och "leder" henne in i hagen igen. Behöver jag nämna att hon är otroligt lätt att hantera och väluppfostrad....(love min kuse)

Utan att säga nånting om konceptet, varför ska man Kränka hästen för att få den att lyda? Har man inte en lite konstig inställning då?

´Ja menar det hästar är ju ett flockdjur! Och dom bestämmer ju hejvilt övervarandra. Rangordning!

Precis så gjorde jag med min förra häst! :) När jag fick hem honom kunde han gå rakt över mig, knuffa undan mig i boxen osv. Några träningspass på stallbacken och han var helt annorlunda. Det behövdes inga slag eller hårda tag. Jag backade honom och lärde honom att stanna när jag stannade, även när jag ledde honom i ett löst hängande grimskaft.

kränka är väll fel ordval igentligen för det finns ju så många andra metoder som är grymmare gällande håsthållning och hästhantering enligt mig i alla fall

i detta fall med vett och etikett så har jag ungefär samma metod på hästen som med hunden
inget slit och drgande i koppel grimmskaft
inte springa före mm

Ja, det fungerar faktiskt!
Alla tror att jag menar att sparka hästen för minsta lilla, men det är bara om den uppför sig riktigt illa.
Backa är en bra metod!

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 640
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 045
Senast: MiniLi
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 541
Senast: Badger
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 583
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar