Att lära en hund att simma?

ylvaaskersund

Trådstartare
Vår blandras vill mer än gärna vara i vatten men så fort han ska simma blir det fel, han vevar och fäktar med frambenen och ställer sig på bakbenen!

Han är snart tre år och vi har haft honom i 18 månader, han är en korsning mellan Rotweiler och Amstaff och har förstått vad vardagslydnad innebär!

Finns det möjlighet att lära honom simma? Ska man bara vänta ut honom, låta honom studera vår andra hund som älskar att simma och hoppas att han förstår till sist hur man gör?

Eller är han dömd till ett liv i vattenbrynet?;)

Sv: Att lära en hund att simma?

Flytväst! Det är en bra säkerhet och rumpan kommer upp lite när dom simmar :)

Min sambo "simtränade" min malinois, hon simmade nämligen likt en jordfräs. Han höll henne under mage, långt bak tills hon simmade bra på stället med rak rygg. Sen släppte han och hon simmade vidare.

Flytväst! Det är en bra säkerhet och rumpan kommer upp lite när dom simmar :)

Min sambo "simtränade" min malinois, hon simmade nämligen likt en jordfräs. Han höll henne under mage, långt bak tills hon simmade bra på stället med rak rygg. Sen släppte han och hon simmade vidare.

Måste sett ganska skoj ut :D

Måste sett ganska skoj ut :D

Det gjorde det:D

TS
Min hade samma teknik som Aliides och även för min hjälpte det att få hjälp upp med rumpan..
Nåt jag märkte också var att hon behövde komma på sig själv att det blir mycket bättre om man växlar ner lite och använder bakkärran lite också:p

Var du med när vi simtränade Bråka eller var jag med och simmade Beretta? :D

Haha tror bara att vi insåg och fnissade åt likheterna i tekniken vid nån av rundorna runt eran sjö:D
(åh vad jag önskar att jag haft det på film:rofl: )

Det där med jordfräs känner jag igen:D

Alltså är det bara att skaffa sig en skyddsdräkt ( klor är vassa) och ställa sig i vattnet där han inte bottnar och hålla upp bakdelen, hålla sig långt ifrån vilt fäktande bak och framben och hoppas att poletten ramlar ner:idea:

Eller flytväst?:bump:

Först flytväst, sen när han simmat några gånger med flytväst så skulle jag köra på tekniken med att hålla upp bakdelen ;) Sen lär det gå av sig själv.

Min kan tyvärr inte simma alls, har alltid flytväst på sig när jag väl tvingar ut honom i vattnet (han gillar det inte...) för att träna upp musklerna eller när vi åker båt.

Japp, samma sak här. En springer som inte kunde simma, vilken fågelhund:angel:
Jag gick ut med honom där han inte bottnade och höll upp baken i svansen. Det tog en gång sedan fattade han.

Däremot taxen simmade som en lite guppy direkt!

Typ hela ditt inlägg hade jag kunnat skrivit själv :D vi har bokat 3 simpass på lokala djukrkliniken(de hade prova-på-pris) för att få lite hjälp med inlärning av simteknik, sen hoppas jag att han kan få lov att simma som han vill i sommar :love:

Våran spinonefröken kunde inte heller simma med rätt teknik. Hon ville gärna men tyckte det var otäckt när hon inte bottnade längre och sjönk med rumpan och sprattlade med framtassarna så hon skvätte upp massor av vatten i ansiktet = det blev 10 ggr värre :D

Vi var iväg på kurs med andra fågelhundar där vi hade tillgång till båt. Vi ägare satte oss i båten och rodde helt enkelt väg och vovvarna ville följa med. Alla kunde simma förutom våran och hon försökte 1 och 2 ggr utan att lyckas men på 3:e försöket tycktes de se ut som om hon sa "Nä nu jävlar" och tog sats och simmade FRAMÅT istället för att stå rakt upp och ner och paddla och sedan dess är hon en supersimmare! :laugh:

Så det kan också vara ett tips, få hunden att motiveras att simma framåt/efter husse/matte så den naturliga hållningen kommer till sin rätt.

Utöver de sätt som redan nämnts så har jag ytterligare ett tips, en rejält tung dummie som du inte gråter blod över om den skulle sjunka till botten och aldrig återfinnas.

Jag har själv använt flytväst med väldigt stor framgån på min weimaraner och slutligen för att få till riktigt bra teknik, fick han simma med tyngre apporter i munnen. Fungerade väldigt bra. Han kan fortfarande jordfräsa lite i tekniken, precis när han går ifrån att gå på botten till att han faktiskt måste simma.

Numera är väl snarare problemet att han tycker det är så kul, när han väl kommer i, att han glatt skiter i att hämta fåglarna - alltid är det något....:grin:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 595
Senast: Guldaskig
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 515
Senast: Sel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 321
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 651
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka