Sv: Att lära av varandra, olika grenar
Jag var väl 10 och hade egen häst tävlade då bara på klubbnivå hopp/dressyr, när jag började rida för en westerntränare. tränade "skrämselsaker" och såna där snabba vändningar och även om jag bara tävlade upp till lokalt sen så var vi fasiken oslagbara i omhoppningar!
Jag insåg då tidigt att man kunde lära av varandra... och att alla grenar har något bra att ge!
Även om jag tävlar dressyr med en viss häst så vill jag kunan rida ut en långritt, rida över broar (läs western-WE) binda upp hästen, eller ha den lös medans jag ligger i gräset och tar igen mig och låter hästen vila.
Numera har jag ionga renodlade hästar så folk tittar inte lika snett längre som innan när jag red min långmanade cortezvalack i westernsadel dagen innan hopptävling ;P
Men jag kör på ju mer variation ju bättre och allsidiga hästar.. har under senare året rdit allt från
gymkhana (där hästarna blir grymt vändbara, startsnabba, allerta, glada, samarbetsvilliga)
Western och NH, lystnanden på små hjälper, avslappande formen/gången, samarbete, tillit/respekt, förtroende.
Dressyr- formen (nej inte nosen lemman frambenen, utan bakbenen vinklande och under och ryggen upp i första hand)
känslan av att dansa fram och runt i galopppiruetter osv.
Hoppning- roligt, haha plocka rosetter, variation, Taxeringen, styrka, gymnastik.
Terräng/fälttävlan: lyckokick för både häst och ryttare, säkerhet/förtroende, att ha kontroll även ute på fält med hinder att "kunna ta sig fram" (väldigt tryckt att veta att man som ekipage kan hoppa fasta hinder när det efter en storm/vinter ligger träd över vägarna)
akademisk/barock- ännu mer samling.
island- rider ju inte direkt island på de jag har men som ryttare är det en upplevelse, och man tränar sig att rida lååång tom man rider turridning... att rida ut 20 stycken och ha hingstar/ston ihop. hmm, många borde lära sig sadla av islänningarna, även om dagens halvblod inte kan ha sadeln sååå långt bak så iaf så det inte hämmar bogen.
distansuthålligheten, att träna hästen rätt, ta hand om sin häst, konditionsträningen.
galopp och trav har jag inga egna erfarenheter av.
working equitation däremot
ÄNTLIGEN i sverige. en gren som har det mesta!, samarbete, (så smidigt att när man tränat int ebehöva hopp aav när man ska ifgenom hagar när man rider ut eller till paddockar förtroende, men även i en god form för hästen. och med speed som gör det hela lite mer roligt och fartfyllt!