Att lära av varandra, olika grenar

Jate Volim

Trådstartare
Ja, i de olika hästinriktningarna tränar vi och hanterar våra hästar på väldigt olika sätt. Själv är jag en vanlig dressyrryttare, tidigare hoppryttare men jag känner mer och mer att man kanske inte ska vara så insnöad.

Så vad tycker NI att vi har att lära av varandra? Vad kan en islandsryttare lära av en travtränare? Vad kan ett dressyrekipage lära av en westernryttare? Skriv olika inriktningar och vad ni tror att vi kan lära varandra!

Hoppning, dressyr, western, islandsridning, Akademiskt, Natural, gymkana, voltige, distans, trav, galopp, Working Equitation, skogsmullar, m.m.

Mvh JV

Sv: Att lära av varandra, olika grenar

Jag är en sån där blandad hästmänniska! :D

Började på ridskola, där det var fokus på yttertygel, yttertygel och åter yttertygel.

Sen kom jag i kontakt med western och förstod hur mycket bekvämare det var för både hästen och mig om hästen bar sitt huvud själv. Jag fick många aha-upplevelser kring hästens rörelsemekanik och min inverkan på den, som jag inte fått någon förklaring till eller förståelse för på ridskolan. Jag lärde mig också att inte be hästen om saker gång på gång på gång, dvs inte sitta och driva i varje steg eller konstant pyssla med ledande tygeltag och förhållningar/halvhalter i onödan. Har jag sagt trav så är det trav tills jag ber om något annat, helt enkelt.

Efter western fick jag den stora äran att rida CillaW:s härliga häst, som var skolad akademiskt. Då fick jag en ÄNNU större aha-upplevelse och förstod då ännu bättre vad dressyren borde gå ut på - en helt självbärande häst - samt hur man skulle kunna utbilda hästen med det målet.
Dessutom har jag hållit på en hel del med NH och den biten av hästhantering, varvid jag lärt mig hur hästen fungerar i flock, hur mitt kroppsspråk påverkar den, något som jag upplever ofta sätts i andra eller nästan sista hand jämfört med ridningen. Nu för tiden har jag stora krav på "grunduppfostran".

Det är absolut lärorikt att lära av varandra! För 2 år sedan slutade jag rida på ridskola och blev halvfodervärd på ett ganska outbildat varmblodssto. I början var det mycket fokus på dressyren. Red endast dressyr och ut i skogen i början. Efter ett tag fick vi upp ögonen för western, NH har alltid intresserat mig! I stallet har vi duktiga ryttare inom dressyr, western, gymkana och hoppning. Jag rider vi lektion i centrerad ridning en gång i månaden, världens bästa träning om jag får säga det själv, rider även western och hoppar en del på henne. Vi skall förhoppningsvis debutera LB i dressyr i Juni!

Svarar båda: Vad roligt att ni funnit olika stilar att kombinera som passar just er. Men har ni exempel på specifika tillfällen/moment som vi kan lära av varandra över grengränserna?

Exempelvis borde trav- och galoppsporten samt distansryttarna kunna lära resten att konditionsträna och rida intervaller.
Dressyrryttarna kan lära distansryttare att finlira på formen osv.

Mvh JV

Ja jag är hopp/hobby ryttare och tagit efter en del från andra grenar tex

Travet, att det finns andra och bättre sätt att lägga upp ett bra tränings schema än att rida 6dagar vecka 1h om dagen.

Bruks/gamla gubbar, häst hanteringen och hur ens egna tankar och sätt att reagerar påverkar hästen.

Är väll ingen gren men hästarna på handikapp ridskolan, hur mycket man kan vänja hästarna vid och hur dem beter sig mot olika menisker beroende på deras behov och handikapp.

Kram

Jag har plockat russinen ur kakan inom många grenar men jag kan inte säga i dag att det och det har jag lärt mig från det och det. Därför blir det också svårt för mig att säga att tex dressyrryttare kan lära något om vikt och skänkel från western (fast jag tror det) :D

Men ajg tror inte man ska vara så insnöad utan ta sig en närmare titt på många grenar och sedan plockar man med sig det som passar till just sin häst och ens egna tänk.

Jag har nu kombinerat det jag lärt mig under ridskoletiden, galopptiden, hopptiden, westernridningen. Massa små delar har jag plockat. Just nu klurar jag på om jag kan lära mig något från islandsridningen.

Mysan - det jag har med mig från islandshästtiden är de påtagliga effekterna av vältajmade halvhalter och olikheterna mellan gångarter + övergångar. Delvis också hanteringen.

Jag var väl 10 och hade egen häst tävlade då bara på klubbnivå hopp/dressyr, när jag började rida för en westerntränare. tränade "skrämselsaker" och såna där snabba vändningar och även om jag bara tävlade upp till lokalt sen så var vi fasiken oslagbara i omhoppningar! :devil:

Jag insåg då tidigt att man kunde lära av varandra... och att alla grenar har något bra att ge!

Även om jag tävlar dressyr med en viss häst så vill jag kunan rida ut en långritt, rida över broar (läs western-WE) binda upp hästen, eller ha den lös medans jag ligger i gräset och tar igen mig och låter hästen vila.

Numera har jag ionga renodlade hästar så folk tittar inte lika snett längre som innan när jag red min långmanade cortezvalack i westernsadel dagen innan hopptävling ;P

Men jag kör på ju mer variation ju bättre och allsidiga hästar.. har under senare året rdit allt från
gymkhana (där hästarna blir grymt vändbara, startsnabba, allerta, glada, samarbetsvilliga)
Western och NH, lystnanden på små hjälper, avslappande formen/gången, samarbete, tillit/respekt, förtroende.
Dressyr- formen (nej inte nosen lemman frambenen, utan bakbenen vinklande och under och ryggen upp i första hand)
känslan av att dansa fram och runt i galopppiruetter osv.
Hoppning- roligt, haha plocka rosetter, variation, Taxeringen, styrka, gymnastik.
Terräng/fälttävlan: lyckokick för både häst och ryttare, säkerhet/förtroende, att ha kontroll även ute på fält med hinder att "kunna ta sig fram" (väldigt tryckt att veta att man som ekipage kan hoppa fasta hinder när det efter en storm/vinter ligger träd över vägarna)
akademisk/barock- ännu mer samling.
island- rider ju inte direkt island på de jag har men som ryttare är det en upplevelse, och man tränar sig att rida lååång tom man rider turridning... att rida ut 20 stycken och ha hingstar/ston ihop. hmm, många borde lära sig sadla av islänningarna, även om dagens halvblod inte kan ha sadeln sååå långt bak så iaf så det inte hämmar bogen.
distansuthålligheten, att träna hästen rätt, ta hand om sin häst, konditionsträningen.

galopp och trav har jag inga egna erfarenheter av.

working equitation däremot :bump::bow: ÄNTLIGEN i sverige. en gren som har det mesta!, samarbete, (så smidigt att när man tränat int ebehöva hopp aav när man ska ifgenom hagar när man rider ut eller till paddockar förtroende, men även i en god form för hästen. och med speed som gör det hela lite mer roligt och fartfyllt!

Liknande trådar

Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 414
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar