Att köra en shettis!

S

solenbakommolnet

He,he undrar bara lite lätt av er som kan det där med att köra shettis, hur tungt orkar en så liten dra?

Om jag väger runt 80kg :angel: orkar en normalstor shettis dra mig då? :bow:

lätt.
tänk på att när man tävlar körning måste man vara två i vagnen så då drar shettisen över 150 kg. men iofs så måste man se till att ponnyn orkar med att dra allt, så det är till att träna :)

Inga problem - men se till att ha en riktigt bra sele och en väl avvägd rockard, så tyngden hamnar på rockardens hjul och inte i skaklarna och däckeln.

:banana:

Jo den kan dra det, men det kanske inte är nåt man rekomenderar

Sen beror det ju på shettisen också. Man kan inte säga att alla shettisar kan dra 1500 kg. De måste ju vara tränade och fullvuxna. :smirk:

Jag läste att en shettis kan dra upp till 1500 kg, upp till. Naturligtvis kan man inte ta en riktigt otränad häst att dra så mycket. Men shettisen är den häst som kan dra tyngst till förhållande av sin storlek!

Shettisen är fram-avlad till att dra tungt i gruvor har jag hört, :) så det ska nog vara lungt:smirk:
.............
Donald_Duck

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
864
Senast: Cattis_E
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
363
Senast: Cactus
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 270
Senast: Derivata
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 029
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar