Sv: Att köpa sin första paint eller quarter
Med alla defekter du rabblar upp- hur sjutton törs man köpa en renrasig quarter
. Min man vill ha en men jag är tveksam, varför köpa på sig problem för dyra pengar (rider idag western på två korsningar)...
Tja för det första ska man köpa sig en quarter för att man tycker det är en trevlig ras, som passar ens syfte. Inte för att man ska ha en quarter eller att det är status eller något annat. Vill man hellre ha en korsning eller annan ras så ska man ha det.
Quartern har förmodligen INTE fler defekter än andra raser. Men AQHA är världens största rasorganisation, förmodligen världens rikaste och definitivt en av de mest framåtsträvande när det gäller genetisk forskning. AQHA har länge lagt MYCKET pengar på att idnetifiera olika defekta gener och ta fram tester för dessa.
De flesta av dessa gener finns hos en massa andra raser! PSSM heter EPSM hos kallblod, RER hos fullblod och finns i olika kända former hos araber, halvblod, morgan och en rad andra raser. Samt naturligtvis alla korsningar med dessa raser i!
GBED finns säkert os andra raser också. Hur många ston kastar inte sent eller fölet föds svagt och dör inom några dagar utan att man vet varför även om man obducerar. Det är väldigt vanligt, inom alla raser. Inom quarter har man hittat en anledning till många av dessa fall, man har identifierat genen. Bara för att AQHA har rotat i problemet betyder ju knappast det att det inte förmodligen finns hos alla andra raser också!
Det är knappast så att quartern kastar eller får svaga föl oftare än andra raser!
OLWS (LWO, LWOS) är en färgrelaterade sjukdom som är vanligast hos paint men finns hos fullblod, korsningar, alla fläckiga/färgade raser.
Det finns en liknande defekt hos konstantskimlar och även andra färgvarianter, med största säkerhet lika vanliga men andra raser som ofta avlar på konstantskimlar har inte AQHA i ryggen och/eller väljer att sopa sina problem under mattan istället!
Detsamma gäller en hel massa andra defekter -ocd, cystor, ögonsproblem/blindhet, spatt, osv som andra raser är predisponerade för men som ingen lägger tillnärmelsevis lika mycket krut och forskning på som AQHA gör på sin ras och dess problem (både vanliga och ovanliga)
Nej quartern har inte fler problem än många andra raser. De är bara ute i ljuset!
Och vill man verkligen ha en quarter är det inte alls svårt att testa för alla dessa genetiska sjukdomar. Det handlar om några manstrån och ett par hundralappar. Och flera av dom har ingen betydelse för individen utan bara vid avel.
Vad gäller andra problem som små hovar, exteriöra problem osv - snälla nån, det finns också i alla raser! Det är väl bättre med uppfödare som inser vart det har gått snett i vissa fall och är medvetna om det? Knappast ALLA quarterhästar har dessa problem, utan vissa uppfödare som drar vissa saker för långt.
Personligen ser jag det som en STOR fördel för rasen att vi har en rasförening som jobbar på detta sätt och som tar fram test på test för oss som ägare, köpare och uppfödare att använda oss av!
Jag famlar så mycket mindre i mörkret än om jag hade pysslat med en ras där problemet sopades under mattan, där forskningen inte gick framåt och där okunnigheten var stor och man inte visste varför vissa hästar blev sjuka, vissa föl aldrig föddes eller vissa hingstar och ston inte funkade ihop i avel osv.
Detsamma gäller en korsning. Om det är 4 raser i korsningen så borde man ju för att vara säker kolla upp alla dessa raser och deras rasrelaterade problem!
Säg att du har en korsning med appaloosa, connemara, kallblod -i den kan du om du har otur ha en A4-lång sida enbart med KÄNDA genetiska defekter!!!
En korsning är inte längre per automatik friskare och bättre. Det syns klart och tydligt i försökringsbolagens riskkategorier och statistik.
Skillnaden är att i en korsning vet man inte vad man har att vänta sig och kolla efter på samma sätt som med en quarter.
Vill du ha en quarter häst så råder jag dig att gå till en seriös uppfödare och betala de dyra pengarna. Det finns givetvis anledning till att den väluppfödda quartern är dyrare än en korsning. Och jämfört med tex halvblod är det inte särskilt dyrt och i båda fallen har du faktiskt mer koll på allt detta med defekter (utan för den delen att den har MER defekter, bara just -kända och testningsbara!)
Om du inte tycker att det är värt de pengarna, och hellre fortsätter rida korsningar så för all del gör det! Det är helt upp till dig, inget är bättre eller sämre. Man ska ha den häst man VILL.
Men om du endast tänker avstå quarter pga "alla defekter" så bör du tänka om ca 180% av de anledningar jag radat upp ovan.