Att köpa hund - förväntningar och hur blev det?

Sv: Att köpa hund - förväntningar och hur blev det?

Skulle ha en trevlig kompis att gå promenader med, såklart superlydig och träna agility och gå fot i sömnen allra helst, å så såklart hemma gärna ligga bredvid mig i sängen/soffan medans jag ser tv/läser en bok, helst av allt ska hunden tyst ligga i sin korg då det kommer besökare och såklart gärna följa med i stallet och den dagen man skaffar egen följa med på ridturer

Tja nu ligger den där fjanten som jag köpte för snart ett år sen, snart 1 år och 3 månader gammal och sover i soffan, under mina ben under täcket.

Han är ganska signalkänslig, kan stundsvis få han att gå, stanna och sitta enbart på handtecken, STUNDSVIS! annars har han vägrat gå, vägrat komma, sprungit iväg och verkligen vägrat bli infångad, även om det var ett tag sen nu!

Han HATAR kylan, är rädd för hästarna i stallet vilket jag ändå ser som en fördel eftersom han är mer skeptisk - vill inte gå nära men nyfiken än "matte vi går hem nu" lydnaden är lite sisådär och så skäller han då folk kommer och är en smula bortskämd, kräsen och saknar x antal tänder

Men han är ändå världens bästa hund och funkar fint i vardagen, lydnadsproblemen har vi hittat ett sätt att jobba med så det funkar för oss båda :)

Skulle ha en trevlig kompis att gå promenader med, såklart superlydig och träna agility och gå fot i sömnen allra helst, å så såklart hemma gärna ligga bredvid mig i sängen/soffan medans jag ser tv/läser en bok, helst av allt ska hunden tyst ligga i sin korg då det kommer besökare och såklart gärna följa med i stallet och den dagen man skaffar egen följa med på ridturer

Tja nu ligger den där fjanten som jag köpte för snart ett år sen, snart 1 år och 3 månader gammal och sover i soffan, under mina ben under täcket.

Han är ganska signalkänslig, kan stundsvis få han att gå, stanna och sitta enbart på handtecken, STUNDSVIS! annars har han vägrat gå, vägrat komma, sprungit iväg och verkligen vägrat bli infångad, även om det var ett tag sen nu!

Han HATAR kylan, är rädd för hästarna i stallet vilket jag ändå ser som en fördel eftersom han är mer skeptisk - vill inte gå nära men nyfiken än "matte vi går hem nu" lydnaden är lite sisådär och så skäller han då folk kommer och är en smula bortskämd, kräsen och saknar x antal tänder

Men han är ändå världens bästa hund och funkar fint i vardagen, lydnadsproblemen har vi hittat ett sätt att jobba med så det funkar för oss båda :)

Tillägg: Det är min hund från första sekunden, då jag och sambon kom in till uppfödaren kom det ett litet litet yrväder med öronen fladdrande och svansen viftande, helt hårlös oxå springande med tassarna åt alla håll och hann knappt sätta mig i soffan fören jag hade en tass i knät och ett par mörka ögon som sa "Jag kan gärna komma upp!" :love:

Råkade trycka fel så det blev citatsvar...

Barn som växer upp med hundar (från bebis) har mycket mindre risk att bli allergiska. Dessutom om ni inte röker minskar risken ännu mer. Och ännu mer om ingen av er är allergiska:p
Och bort med plastmattorna från ungens rum;)

Du får helt enkelt hålla igen med bebis sådär.. 10 år :angel: :D Nej men jag vet vad du menar. Allergi är fruktansvärt! Nu har ju min sambo gjort allergitester som säger att han inte ska vara allergisk mot hund, och han har hälsat på dvärgpinschrar utan att reagera. Men jag har ändå bett Ingela lugga mamman för lite päls som vi kan få med oss hem och lägga i örngottet. För att vara 110% säkra. Tänk om man skulle få hem en liten valpis och det sen dyker upp allergi som gör att man måste omplacera :nailbiting: :eek: :arghh: MARDRÖM! Jag ska gnugga den där pälsen hela vägen upp i bihålorna på sambon när vi hälsar på :p

Som allergiker vill jag bara förvarna om att man kan reagera på valpar även om man inte reagerar på vuxen hund då de utsöndrar mer allergen. Mitt tips, om det skulle inträffa, är att ha is i magen och knapra allergitabletter tills det att det lilla knytet har vuxit upp. :)

Det blir inte alltid exakt som man tänkt sig, överraskningar har en tendens att dyka upp och man kan uppleva saker annorlunda emot vad man trodde från början.

Så, jag är lite nyfiken på vilka överraskningar som dök upp för er? Något som ni inte väntat er? Positivt eller negativt. Blev hundlivet som ni förväntade er eller annorlunda?

Nu har jag ju levt med hund i bra många år, och jag kommer alltid ha hund, det är jag säker på. Eftersom jag har haft lite olika typer av hundar är det klart att det kommer överraskningar och att saker inte blir som jag trodde. Men när det gäller "livet med hund" så är det första hunden som lär en mest, tror jag. Även om varje ny hund ställer nya krav på hur man ska organisera "livet med hund".

När jag köpte min första valp var jag superambitiös och hade läst alla böcker och gick in för att göra precis allting rätt. Min hund blev jättetrött av all överaktivering och hade inte alls så stort behov av sysselsättning som jag hade trott. Lärdom: Det KAN blir för mycket. Sen ändrade sig livet såklart rätt mycket under de 14 år han levde och hunden hängde med. Lärdom: Man kan inte ha koll på allt men hundar är anpassningsbara och finner sig i det mesta. Ibland kan man inte alls leva upp till sina egna förväntningar om ett bra hundliv men hur konstigt det kan verka så går det rätt bra ändå.

Just nu gör jag massor av lärdomar eftersom jag har ny valp i en ny ras. Jag lär mig saker om mig själv som hundägare, inte bara bra saker tyvärr. Den här hunden kräver mycket av mig och jag upptäcker svagheter hos mig själv som jag verkligen måste jobba med om det här ska bli bra. Tack och lov har jag ett jättebra stöd omkring med med erfarna människor som kan rasen. Och det är väl lärdom nr 3: tro inte att du kan nånting, var ödmjuk, det finns MASSOR att lära hela tiden.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka