Att köpa hund - förväntningar och hur blev det?

Sv: Att köpa hund - förväntningar och hur blev det?

Så, jag är lite nyfiken på vilka överraskningar som dök upp för er? Något som ni inte väntat er? Positivt eller negativt. Blev hundlivet som ni förväntade er eller annorlunda? Nu har ju jag haft hund så jag har nog ganska bra koll. Men det var en annan ras än vad vi funderar på nu och fler som delade ansvaret.

Jag har alltid haft hund, men vill bara inflika att livet med hund är riktigt kul! Jag kan inte vara oaktiv, vi åker på prov och träningar stup i kvarten, det är megakul att träffa alla hundvänner och umgås med likasinnade:D Några av mina bästa vänner har jag träffat genom hundvärlden.

Jag och min före detta köpte hund tillsammans, sommaren 2012. Jag gillar hundar men ville helst vänta lite med inköpet. Han hittade dock en bra kennel med planerad kull så vi slog till. Vi hade pratat om det ett tag så det var inget impulsköp. Dessutom passade det bra i tiden då exet pluggade på distans och således var hemma i stort sett hela tiden.
Hunden Cajsa, en golden retriever-tik, visade sig vara världens gladaste hund och funkade omedelbart bra med både katter och då 1-årig dotter. Två av katterna var ointresserade av hunden och de två andra lekte gärna med henne.
Två gånger på rätt kort tid drabbades hunden av UVI. Inte så kul då hon båda gångerna prickade in fredagkvällar med jourtid och hela baletten. Efter den andra gången fick hon starkare antibiotika och det hjälpte bra för sen dess har hon inte varit drabbad. Troligen var antibiotikan första omgången för svag så den inte "tog bort allt". Åtminstone så gissade veterinärerna på det :)

Förutom de UVI-fallen så flöt allt på bra tills det tog slut mellan mig och sambon i april i år. Vi bestämde att hunden skulle bo kvar hos mig då han skulle bo i en lite mindre lägenhet medan jag skulle bo kvar i radhuset. Livet som ensamstående med barn på halvtid, hund på heltid, heltidsstudier, jobb på ca 60 procent och tre hästar är onekligen tufft. Studierna försöker jag sköta hemma och när jag jobbar kör jag hem på lunchen. Hunden älskar att vara med i stallet och där kan hon rasta sig ordentligt. (Och rulla sig både i ren halm och på gödselstacken :grin: )
Hade jag vetat att det skulle ta slut hade jag sagt blankt nej till hund men nu är det som det är och då gör jag det bästa för att lösa situationen. Jag hade gärna haft med hunden till jobbet. Rätt säker på att både hon och de intagna skulle uppskatta det men tyvärr är det inte möjligt.

Trots allt pusslande och körande fram och tillbaka till Malmö så tycker jag väldigt mycket om henne. Hon är väldigt social och lekfull, alltid på gott humör och dessutom är hon och dottern bästa kompisar. De leker och myser och brottas och älskar varandra.

Jag insåg, efter 3e hunden, att jag faktiskt inte är en hundmänniska :o Missförstå mig rätt, jag älskar hunden och har superkul med honom, men jag föredrar alla dagar i veckan att vara bland hästar. Nu är det en schäfer som av naturen är rätt krävande, men hunden är makens i alla aspekter vad gäller träning. Jag och odjuret promenerar och myser mest ;)

Så det blev min överraskning, en något sen sådan! Ingen mer hund som är "min" - maken får gärna ha hund för jag gillar ju hundar som djur. Men jag är inte intresserad av att träna och utveckla hunden utöver vardagslydnad. Jag är jätteimponerad över folk som är duktiga på det och har till och med snuddat lite vid tanken på att ha en hund i tjänsten, men min nästa tanke är alltid mängden träning och tid som skulle krävas - tid som jag hellre lägger i stallet :D

Vi skaffade vår andra hund (men vår första gemensamma, jag hade en hund redan när vi träffades) våren 2012. Min tanke var att ha honom startklar i lydnad och bruks vid det här laget, men tji fick jag. Inte pga honom, utan för att jag själv blev svårt sjuk hans första halvår och tiden därefter. Vi har därför inte hunnit träna som vi ska helt enkelt. Än så länge är han bara en sällskapshund, men förhoppningarna finns att hamna där vi planerat ändå, förr eller senare.

Jag har inte haft min särskilt lång tid men det är ju en stor omställning. Man är ju beredd på det, men utan att märka det har man planerat om allt och det får man ju höra från andra ibland. Varje arbetsdag ska det fixas hundvakt, är man bortbjuden detsamma om inte hunden får följa med. Man måste på något sätt alltid vara tillgänglig. Jag har ett par vänner som tycker det är ganska omständigt att umgås med mig numera. I övrigt är jag mest förvånad över hur enkelt allting är. Visst, han drar i kopplet både en och tio gånger om dagen, men allt annat har bara kommit. Klippa klor, lämna ensam, trickträna. Jag som var supertaggad att sitta i trapphuset 10 sek, 20 sek.. :p

Vi är inne på vår tredje hund och bytte då ras av många olika skäl. Vi har gått från boxer och bruks till mer aktiv sällskapsras.......Eller det är vad dom som sägs vara inom rasen vi valde, Lagotto. :meh:

Jag kan säga att jag tränar honom lika mycket eller snarare mer än boxrarna då han verkligen tydligt visar att han älskar det och mår bra av det.

Jag var ganska less och utbränd på hundträning efter två brukshundar. Ville ha hund igen för vårat aktiva uteliv och sällskapet. Var hundlös i nästan 1 år innan vi beslutade att köpa en hund igen.

Men denna hund har gjort mig jäkla taggad att komma igång igen för han är helt otrolig lätt och rolig men samtidigt svårare än en brukshund på andra plan. Har så mycket nu jag vill göra med honom och det känns sällan tungt eller jobbigt som jag kände sista tiden med brukshundarna våra. Kan än i dag ha dåligt samvete för att jag hade dom känslorna för dom, att jag sista åren inte riktigt i hjärtat engagerade mig. Dom fick det dom behövde absolut men jag var trött och stressad med hus, barn, häst studier osv osv. Kände mindre och mindre glädje i det hela :(

Vår nuvarande hund däremot har fått mig att vilja tävla, han får mig att promenera nästan 1 mil om dagen, löpträna, gå alla möjliga kurser och jag mår bra av honom :love: Jag tycker hund är kul igen!

Jag trodde nog att jag var klar med mer avancerade träningar, tävlingar och sånt men nu är jag taggad för det igen tack vare Herr Krull :D

När vi bott tillsammans ett tag började sambon säga att han ville ha en hund.
Båda hade vi haft hund i familjen när vi var små. Jag hade då sedan varit hästägare i rätt många år och hade faktiskt aldrig haft en tanke på hund då, det var bara hästar i huvudet. Även om jag också älskade hundar.
Först var jag inte så pigg på det-väl vetandes om vådan av att tycka om ett djur- men efter ett tag gav jag med mig.
Han ville absolut ha en dvärgschanuzer då han tidigare haft kontakt med en mycket trevlig sådan.
Jag hade ingen aning om vad det var för ras, men efter att ha läst på så verkade det ju en trevlig ras.
Vi bokade en svartsilvervalp med en kennel i mycket god tid och när det blev dags fick vi välja valp. Eller jag tror att han valde oss.

I alla fall så fick vi den perfekta hunden! Vi passade till varandra helt enkelt.
Aldrig att jag hade trott att det skulle vara så enkelt att vara hundägare.
Uppfostran vad är det?
Han var oerhört mån om att vara till lags blev känd i trakten som oerhört lydig. En annan hundägare sade till en person att Ries hund är världens finaste hund.....trots att han då hade en egen...

Jag avgudade vår lille skäggige man och han mig....det var min kille även om han också gillade sambon.
Vi fick 12,5 härliga år och jag sörjde honom oerhört, saknar honom fortfarande 5,5 år senare.

Så vi fick för oss en perfekta hunden.

KL

Väldigt intressant att läsa alla era historier! Verkar vara blandade erfarenheter. Jag försöker vara öppensinnad och beredd på det mesta :) Så gott det går.. Vi ska hälsa på en valp på söndag och om allt går som det ska så får vi förhoppningsvis hem vår lilla vän till jul :love: :) Förutsatt att uppfödaren tror att vi kan erbjuda den lille ett bra hem!

Amen alltså, håll i hatten nu.. jag kollade precis igenom mina gamla trådstarter från 2007 fram till nu. Jag hittade inte mindre än *trumvirvel* 10 trådar med jämna mellanrum som handlar om precis det här O_o Är jag redo för att köpa hund? Hur planerad ska man va? Hur mycket kostar era hundar i månaden? :banghead:

Dags för fröken ängslig att göra slag i saken? :D

*asgarv* Alla mina hundar kostar i runda slangar 400 dollar/manaden. Vissa manader myyyyyycket mer, andra manader lite mindre. Men vi har 10... och 400 ar eg. bara foderkostnaden. Sen tillkommer ju en massa saker runtikring - som vi vagrar rakna ut... Det racker med att vi vet att vi betalar mer for deras mat an vi gor var egen.

Arligt talat tror jag aldrig man ar Redo for att skaffa hund... (forlat mig alla foraldrar) ..det ar lite som att fraga om man ar redo att skaffa barn. Man tar pa sig ansvaret for ett litet liv som ska uppfostras, tranas, ha "sina saker" (iofs bra mkt billigare an bebissaker...) det ska skaffas hundvakter, bilbur/balte... det ska ges upp sovmorgnar, i vissa fall tidiga kvallar... det kan komma roadbumps, smasjukor, skador, krak i ens sang... Men det ar SA vart det... tycker jag. Det ar ju en individ man (forhoppningsvis) ska dela sitt liv med i 10-nanting ar.

Jag insåg, efter 3e hunden, att jag faktiskt inte är en hundmänniska :o Missförstå mig rätt, jag älskar hunden och har superkul med honom, men jag föredrar alla dagar i veckan att vara bland hästar. Nu är det en schäfer som av naturen är rätt krävande, men hunden är makens i alla aspekter vad gäller träning. Jag och odjuret promenerar och myser mest ;)

Så det blev min överraskning, en något sen sådan! Ingen mer hund som är "min" - maken får gärna ha hund för jag gillar ju hundar som djur. Men jag är inte intresserad av att träna och utveckla hunden utöver vardagslydnad. Jag är jätteimponerad över folk som är duktiga på det och har till och med snuddat lite vid tanken på att ha en hund i tjänsten, men min nästa tanke är alltid mängden träning och tid som skulle krävas - tid som jag hellre lägger i stallet :D

Jag är lite likadan, jag har gärna hund, men har insett att en sällskapshund av aktiv modell duger gott för att hänga med mig. Att finslipa tävlingslydnad och jaga nya spårmarker tycker inte jag är speciellt kul. Jag försökte satsa på hunderiet då jag inte hade häst en period, men har nu åter häst(ar...) och tycker att det är mycket roligare. Men hunden får gärna finnas i familjen! Så jag och maken skaffade en tillsammans, som vi hjälps åt med. Passar mig ypperligt.

Räknar jag mat, försäkring och vaccinationer så kostar mina per styck i snitt 700 kr/månad, men de äter rätt mycket för att vara så pass små hundar och relativt dyrt foder. Lägger jag till medlemsskap, aktiviteter, fysioterapeut och tävlingar så blir det mycket mer, kanske 1000 kr/hund och månad.

Jag känner samma sak, kan ha att göra med att vi fått barn också i mitt fall.
Jag vill gärna ha hund, men blir det en till ska det vara en enkel sällskapsras av mindre typ.
Jag har haft brukshund, vallhund och vall/brukskorsning, supertrevliga, men nästa hund måste vara mindre krävande om jag ska känna att jag kan ge den vad den behöver. Tiden och lusten tryter.

Jag är lite likadan, jag har gärna hund, men har insett att en sällskapshund av aktiv modell duger gott för att hänga med mig. Att finslipa tävlingslydnad och jaga nya spårmarker tycker inte jag är speciellt kul. Jag försökte satsa på hunderiet då jag inte hade häst en period, men har nu åter häst(ar...) och tycker att det är mycket roligare. Men hunden får gärna finnas i familjen! Så jag och maken skaffade en tillsammans, som vi hjälps åt med. Passar mig ypperligt.

Jag har alltid älskat Border Collie, det är en av mina absoluta favoritraser :love: Men det skulle aldrig fungera i vår lägenhet här inne i stan. Jag och min sambo pratade om just det här om dagen, att man aldrig ser någon Border Collie i centrala Stockholm. Och tur är väl det, tyder på att människan har någorlunda koll på vad olika raser behöver.

Mops, chihuahua, dvärgpudel, tax mfl. finns det dock gott om här inne :D

Jag är uppvuxen med hundar i familjen. Har haft en egen hund men i familjen har det som sagt funnits alltifrån 2-6 stycken från det jag var 7år ungefär.

Jag har haft perioder då jag varit väldigt engagerad och tränat massor och perioder där det varit lite off. Antagligen är det nackdelen med att vara tonåring och ha hund, intressen och engagemang kan svaja. Men eftersom jag då bodde hemma hade jag ju föräldrar så både pushade och backade upp där det behövdes!

Jag har haft två uppehåll från hundarna. Ett år då jag studerade på Irland och under den tiden bodde min hund kvar hos mamma och pappa, och så har jag haft ett uppehåll till på strax över ett år efter det att min hund gick bort. Under senaste uppehållet var jag rätt så nöjd med att vara utan hund. La mer tid å hästarna, hade skola och extra jobb. Det var ju bekvämt på sitt sätt att inte ha hund med det ansvar det innebär. Men när en kompis till mig i början av sommaren började prata med mig om hund då hon visste en uppfödare som behövde placera ut ett par började tanken väckas igen lite mer på riktigt. Det tog en stunds ordentlig betänketid men för tre veckor sedan hämtade jag hem en 2årig hane.

Det är så mycket bättre än vad jag hade föreställt mig! Alla de aspekter jag oroade mig för innan är som bortblåsta, jag hade delvist förstorat upp dem och delvis beror det på att hunden är så väldigt enkel att ha att göra med och bra mentalt! Jag passar ihop med hunden väldigt bra och jag har ännu en gång kommit på hur roligt det är att ha hund! När min förra hund började bli gammalt och tydligt visade att hon är klar med allt vad lydnadsträning heter och istället ville ägna sig åt att göra lite trix, eventuellt nått skutt i agility och gå lite promenader så mattades mitt intresse av. Tycker inte hunden att det är roligt ska man ju inte hålla på. Nu med denna hund har mitt intresse väckt igen och det är verkligen roligt!

Amen alltså, håll i hatten nu.. jag kollade precis igenom mina gamla trådstarter från 2007 fram till nu. Jag hittade inte mindre än *trumvirvel* 10 trådar med jämna mellanrum som handlar om precis det här O_o Är jag redo för att köpa hund? Hur planerad ska man va? Hur mycket kostar era hundar i månaden? :banghead:

Dags för fröken ängslig att göra slag i saken? :D

:rofl:

Hahaha!

För att dela med mig av min story då:

Planen var:
Att ha en liten hund med tillräckligt mycket go och energi för att kunna hänga med på ridturer och vara med i stallet, inte mycket päls och det fick inte vara någon terrier.

Och det blev såhär:
Först en men ganska snart två dvärgpinnar. Hästen såldes och i stället hamnade allt fokus i stället på hundarna eftersom det var så himla roligt att träna och vara med hund.

Jag var inte det minsta förberedd på hur vansinnigt kär jag skulle bli i Billy, och när Ivan kom till oss trodde jag att hjärtat skulle spricka när kärleken helt plötsligt blev x 2. Det förvånar mig fortfarande hur mycket jag tycker om att spendera tid tillsammans med mina hundar. :o Jag tycker till och med om och uppskattar ALLA sorters väder och oväder nu för tiden, eftersom jag vet att det bara är att gilla läget eftersom jag ändå ska ut i det förr eller senare.

Nu har jag mer ångest beträffande framtida barn, för tänk om kiddot kommer ut och är allergiskt. Kommer liksom att vara tvungen att lämna tillbaks det till storken då...

Haha :laugh: Jag vet precis vad du menar, mitt hjärta håller på att spricka bara jag TÄNKER på att få hem en liten valp. Jag har redan förvarnat min umgängeskrets att det finns en risk att dom inte kommer att se susen av varken mig eller sambon på ett år. För vi kommer att vara på promenader och valpkurser, och all resterande tid kommer vi ligga i soffan och bara stirra på hunden :D

Du får helt enkelt hålla igen med bebis sådär.. 10 år :angel: :D Nej men jag vet vad du menar. Allergi är fruktansvärt! Nu har ju min sambo gjort allergitester som säger att han inte ska vara allergisk mot hund, och han har hälsat på dvärgpinschrar utan att reagera. Men jag har ändå bett Ingela lugga mamman för lite päls som vi kan få med oss hem och lägga i örngottet. För att vara 110% säkra. Tänk om man skulle få hem en liten valpis och det sen dyker upp allergi som gör att man måste omplacera :nailbiting: :eek: :arghh: MARDRÖM! Jag ska gnugga den där pälsen hela vägen upp i bihålorna på sambon när vi hälsar på :p

Senast ändrad:

Alla de aspekter jag oroade mig för innan är som bortblåsta, jag hade delvist förstorat upp dem

Jaså, jag förstår inte aaaaalls vad du menar. Kan man göra det? :angel: :D

Kul att höra att det blev så bra! Det är ju verkligen drömmen för varje hundköpare :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka