Att köpa föl

Ireland

Trådstartare
Lite tveksam om var jag skulle lägga detta..
Om man vill köpa ett föl som nu är 3 månader gammalt, vad bör man tänka på att skriva i kontraktet för resterande 3 månader som fölet står kvar hos mamman innan det kan bli avvant?
Fölet hade i så fall hämtats i början av november.
Givetvis ska en veterinärbesiktning göras nu.

Vad bör man tänka på?

Sv: Att köpa föl

Jag hade lagt en handpenning och skrivit kontrakt att
resterande summa ska betalas vid hämtning under förutsättning att inget har hänt under tiden med fölet och att en veterinär kan friskförklara fölet NÄR du hämtar det - inte nu. Bestäm datum nu när ni ska hämta fölet så det finns en deadline att gå på.
En besiktning av föl är ju mest att lyssna på hjärta och lungor samt att se att den inte har några större exteriöra avvikelser eller rör sig på något onormalt sätt.

Beror på vem som ska stå risken. Ska jag äga fölet, försäkra den och stå risken när den är kvar hos stoet hade jag besiktigat, betalt och försäkrat.

Däremot hade jag klart föredragit att lägga handpeng, låta fölet stå kvar, besiktiga innan jag tog hem det och därefter skriva över fölet på mig (och därmed försäkra det).

Veterinären måste komma ut även nu då den hade jättesvullna lymfkörtlar mellan ganasherna. Men klart en besiktning är ju inte så aktuell just nu annars.

Blir nog så att handpeng läggs nu och att försäkring och ägarbyte inte skrivs över förrän datumet fölet hämtas.

Glöm inte avtala om vad som händer med handpenningen om du ångarar dig (tillfaller normalt köparen), fölet har något fel vid besiktningen (hur allvarligt för att handpengen ska återbetalas).

Beror ju på vad du och säljaren kommer överrens om.

När jag har sålt föl innan avvänjning så har jag sålt dom, dvs full betalning vid tiden för kontraktskrivning och då sker även ev besiktning och överflyttande av försäkring samt risk. Om en köpare vill vänta tills fölet är leveransklart så är det helt okej men med risk att fölet blir sålt eller går upp i pris osv.

Jag skulle aldrig ta emot en handpenning och stå med risken men utan att kunna sälja fölet till någon annan i flera månader.

Jag har lagt handpenning på ett föl, men står som ägare och har risken (har försäkring). Resten läggs när fölet ska avvänjas vid ungefär 8-9 månaders ålder.

Då har jag en undran på det.

Du står för risken, så om fölet skadas/blir sjuk/dör etc under tiden står du för det och ska ändå betala säljaren full köpesumma? Dvs så handlar det egentligen om en avbetalning, särskilt som säljaren redan skrivit över ägarskapet?

Eller varför gjordes inte affären upp -dvs full betalning erlades när risken och ägarskap övergick på dig?

Då har jag en undran på det.

Du står för risken, så om fölet skadas/blir sjuk/dör etc under tiden står du för det och ska ändå betala säljaren full köpesumma? Dvs så handlar det egentligen om en avbetalning, särskilt som säljaren redan skrivit över ägarskapet?

Eller varför gjordes inte affären upp -dvs full betalning erlades när risken och ägarskap övergick på dig?

Jag får pengarna från försäkringen eftersom den står på mig, jag har både liv och användbarhet i bolaget (och vetvård såklart).
Så visst, det krävs ju att man vågar lita på varandra, krasst sett är det ju så att om hästen dör får jag tillbaka köpesumman som jag ännu inte erlagt... och teoretiskt skulle jag kunna skita i säljaren som skulle stå där utan föl och jag skulle ha tjänat många tusenlappar.

Det var mer att jag ville betala en del just nu och resten när fölet hämtades.

Jag hade gjort så att fölet såldes, med veterinärbes och full betalning med en gång. Risken står hos nya ägaren som även förstås tar över försäkringen. Hade inte sålt föl och själv stått med risken tills den är avvand.

kl

Jag köpte ett dyrt lovande föl, som inte var avvant, betalade hela köpesumman och ordnade med en riktigt bra försäkring. Bara några veckor efter kontrakt skrivning ringde uppfödaren och sa att mitt föl var halt.

Hon hade skadat sig mycket illa visade röntgen. Men veterinärerna ville ge henne en chans. Vi kämpade drygt ett år med den lilla innan vi fick ge upp och hon blev utdömd.

Jag kommer aldrig mer köpa ett litet föl och betala hela köpesumman på en gång. Även om man är skyddad av försäkringen.

Fast det var ju knappast uppfödarens fel, och det hade väl inte varit någon skillnad ifall du hade köpt den o tagit hem den direkt och den hade blivit halt, och oavsett om det var ett föl eller en vuxen häst? :confused:

Man har ju alltid valet att vänta och hoppas fölet fortfarande är till salu efter avvänjning, och till samma pris osv.

Fast det var ju knappast uppfödarens fel, och det hade väl inte varit någon skillnad ifall du hade köpt den o tagit hem den direkt och den hade blivit halt, och oavsett om det var ett föl eller en vuxen häst? :confused:

Man har ju alltid valet att vänta och hoppas fölet fortfarande är till salu efter avvänjning, och till samma pris osv.

Jag kommer inte köpa en så liten fölunge igen. Jag skyller inte på uppfödaren att fölis blev skadad. Jag vet att hästar skadar sig men då vill jag ha dem hemma och en så liten fölis kan man ju knappast ta hem. Jag kunde inte ta hem henne på länge och det var ett stort problem eftersom hon stod så långt borta med tanke på alla besök på Strömsholm.

Ok, jag var bara nyfiken :) Förstår att det blev väldigt jobbigt i ditt fall och det var ju hemskt oturligt för alla inblandade.

Jag förstår att man vill ta hem sin investering när man köper den. Men ibland vill man ju ha ett speciellt föl som inte råkar vara tillräckligt gammalt och jag förstår inte köpare som tycker det är helknäppt att behöva betala hästen vid köpet så att säga, om man inte vill vänta. Har fått ta den diskussionen några gånger.

jag sålde mitt föl vid tre måander, men stod för alla kostnader och försäkring till avhämtning, köparen betalade halva summan.
Funkade kanon, och jag var nöjd, fick god tid att avvänja mm, inte för att det behövdes, hon knatade in i släpet och åkte 20 mil utan att säga ett pip och tycket bara det var kul.. mamma struntade hon helt i.

Ja alla ska ju göra på det sätt som känns bäst för en själv! :)

Bara en fråga -hur hade ni gjort om fölet blev skadat under tiden innan avvänjning och köparen hade velat backa ut? Hade du betalat tillbaka halva köpesumman och behållt fölet då?
Eller om köparen inte velat backa ut så hade du stått för alla kostnader runt skadan och eventuell prisreducering om köparen velat det?

jag har precis köpt ett föl...!:bump:

vi gjorde så att jag lägger en handpenning på den och sen skriver vi ett köpeavtal med vad som gäller fram tills dess att den är redo att flytta hemifrån. sen besiktigas den och jag betalar resten av summan när jag hämtar den.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
873
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 463
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 272
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 819
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka