Att komma upp i sadeln....

M

Mia W

undrar om det finns någon som har bra tips på hur jag ska träna mitt sto att stå stilla när jag sitter upp! Problemet är att jag måste stå på något. Jag har en bomlös sadel och en hög häst :crazy: det går inte att enbart trampa i stigbygeln - vilken jag för det första nätt och jämt når- och häva mig upp för då kasar sadeln runt... Sen är det ju det här med att hästen ska stå still.. tar tacksamt emot bra tips på hur jag ska gör och öva! :bow:ska kanske tillägga att hästen är 4 och nyss påbörjad inridning.

Sv: Att komma upp i sadeln....

Har inte testat det men tyvärr är hon en smart dam med mycket egen vilja, kan man inte gå rakt fram så kan man ju gå till höger eller vänster.... pluss att jag måste stå på något. Känns lite vanskligt att ställa en stol, vill ju inte att hon ska trska rakt över den. Men tack för tipset!

träna henne att stå stilla över huvud taget. Jag tränade min att först stå stilla vid hantering, dvs gick hon ett steg fram flyttade jag henne ett steg bak gick hon åt sidan fick hon gå tillbaka osv. Jag körde "nolltolerans" :) sen gjorde vi samma sak vid stenar och stolar och dyl samtidigt som jag klängde lite. nu när jag ska upp står hon helt still tills jag ber henne gå. Men det tar ju ett tag innan dom förstår att det är lönlöst att gå omkring (och det kan vara ganska tålamodsprövande för mänskligheten :) ). lycka till :)

Om du har en högre träbock så kan hon inte välta den, och om du har möjlighet att placera den så att hon kan gå runt den är det bra. Då är det bara upp till dig att ha tålamod. Låt henne gå varv på varv tills hon tröttnar. Så gjorde jag med min (rider barbacka) Kunde ta ett bra tag i början men de blir van.

Jag brukar alltid ha hästen uppbunden på stallgången när jag sitter upp.
Skulle jag inte ha henne uppbunder drar hon iväg innan jag ens hunit få i fötterna i stigbyglarna.
Ska träna lite mer på att få henne att stå still när vi kommit lite längre med ridningen.

MVH/ Stefan

NightOwl skrev:
Jag brukar alltid ha hästen uppbunden på stallgången när jag sitter upp.
Skulle jag inte ha henne uppbunder drar hon iväg innan jag ens hunit få i fötterna i stigbyglarna.
Ska träna lite mer på att få henne att stå still när vi kommit lite längre med ridningen.

MVH/ Stefan
Hur får du loss henne sen då?När du sitter på ryggen menar ja?Det förutsätter ju att man e två och det är lite det jag vill komma ifrån.

När jag jobbar sitter jag oftast upp inne på stallgången. Inga problem att luta sig framåt o knäppa loss grimman, men är man osäker kan man ha grimman under tränset första gången då är det bara att knäppa loss kättingarna.

När de sedan lärt sig har man grimman runt halsen o bara spänner upp nackrem o en kätting. Enkelt :-)

Med risk för att låta som en elak besserwisser - men en häst som man måste ha uppbunden för att sitta upp på har utifrån mitt perspektiv stora hål i grundträningen. Och det är inte hästens fel...

Till Mia W: Gör som tuslus skrev. Lär hästen att stå still oavsett vad du gör och är. För att göra det finns lite olika varianter - tillbaka till brottsplatsen om hästen går iväg och fortsätt sedan som om inget har hänt. En annan variant är att göra det jobbigt för hästen om den går iväg genom att t ex be den gå runt på en liten volt, flytta undan bakdelen, trava eller något annat obekvämt. Erbjud den sedan att stå stilla. Du kommer att ha stor nytta av det i alla situationer.

När jag köpte min häst som 3-åring var han ungefär grundriden, men stod inte still vid upp- och avsittning. Jag körde "tillbaka till brottsplatsen" upprepade gånger. Tålamod... Nu står han still på lös tygel oavsett om jag sitter upp från mark eller pall, hemma eller i skogen, men är inte riktigt 100 % ännu.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
891
Senast: Esmeralda
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 772
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 968
Senast: Mabuse
·
Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 222
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023