Att komma tillbaka till ridningen efeter skada.

J

JennyPettersson

Hej!

Är det någon som har lite tips och ideer på övningar man kan göra när man ska ingång med ridningen efter en skada, på ryttaren alltså.
Jag har brutit nyckelbenet, gabska ordentligt det har lagt sig lite fel men om åtta veckor ska jag ta upp ridningen igen, men självklart kan jag inte bara börja rida som vanligt utan jag måste ju bygga upp allt i min arm som har försvunnit, någon som har tips på övningar för att stärka armen och axeln så mycket som möjligt?

Jenny

Sv: Att komma tillbaka till ridningen efeter skada.

Hej Jenny!
Samma som med pållarna - att låta det ta sin tid och att "röra" men inte överbelasta....... Lite "push-pull men försiktigt och helt utan tyngder/extrabelastning. Hur kul och originellt råd som helst :-)!
Bra tillfälle att jobba med sits- och balansträning i början - alltid nyttigt och extra bra om du börjar fega, vilket man ofta gör efter skada (man är rädd om sig, särskilt den skadade delen) och då börjar man ex vis spänna benen.
Hoppas det kommer att gå bra!

Ponnytant; Tack för tipsen, jag ska föröka ta det lungt i början. men jag längtar så att få börja rida igen, det är så tråkigt att bara vänta och vänta.
Åter igen tack!

Hejsan hejsan! Jag bröt mitt ben till häst i mars (3:e för att vara exakt) och fick "pausa" från ridningen en hemsk lång tid innan jag fick och ville rida igen. Nu var det ganska många veckor sedan jag red första gången efter min olycka men det var ju inte väldigt länge sedan. Riktigt så länge som jag väntade innan jag red/tränade igen kanske man inte måste göra efter en skada men jag anser att det är väldigt bra att man verkligen blir bra innan iaf. Då kan du ju känna dig säker när du rider att ingenting ska "gå upp" igen elr bli värre igen om du förstår och ju säkrare du är på hästen desto bättre, elr hur? :) tänk på att göra enkla träningsövningar några gånger innan du rider igen oxxå. Tex armhävningar? Då känner du ju oxxå vad du fixar. Gör det ont är det bättre att vänta, går det bra är det bara att träna och hoppa upp i sadeln igen!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 193
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 158
Senast: warg
·
Ridning Hej! Jag är medryttare på en unghäst på ridskolan tills hon ska gå mer lektioner. När jag rider henne så rider vi ut eftersom annars...
Svar
6
· Visningar
2 142
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama