Att kombinera jobb med hästägande

Sv: Att kombinera jobb med hästägande

På med pannlampa, reflexväst och alla reflexer som man kan ha på hästen både fram, på mitten och bak och sen rider man ut. Alla i stallet där vi står rider ut i mörkret under vinter halvåret, vi har inget ridhus och paddocken kan man oftast inte rida på under vintern,blött/snö eller bara is oftast. Blir ju oftast lugnare turer på vinter när det är mörkt, lite mer fart under helgen när dom kan rida i dagsljus. Döttrarna var förut rädda att rida i mörker men när vi flyttade till detta stall där alla rider varje dag strunt i om det är ljust/mörkt/regn/snö eller vad, alla rider oavsett väder å vind:) så har den rädslan gått över.
 
Sv: Att kombinera jobb med hästägande

Varför inte rida ut i mörker? Du har unghäst, men den är nog inte rädd för mörker snarare ryttaren som spänner/ oroar sig. Går ju att tömköra också.
Säger som de flesta andra här i tråden. På med ordentliga reflexer på dig och hästen och en bra pannlampa. Vid vinterväglag även snösulor och brodd på hästen.

Har själv egen häst, heltidsjobb (kontorstider) och familj. Det blir en hel del pyssel att få veckoschemat att fungera med alla barnens och makens träningar /jobbresor men det går om viljan finns. Sena kvällar blir det under vardagarna, är sällan i stallet före kl 20. Har en mindre "paddock" vid stallet men den går inte att vara på då det regnar eller slaskar, inget lyse finns heller. Ridhus finns i stan men att lasta och åka dit tar tid, går lika bra utan mestadels av året. Ändå gången jag saknar ridhus är under vårkanten då det fryser/tinar om vartannat, blir det riktit dåligt väglag får hästen stå.

Vilo dag läggs oftast mitt i veckan och längre turer läggs på helgerna då det är ljust. Rider i stort sett alltid själv ut, med sällskap av mobilen. Meddelar alltid maken vart jag rider. Hobbyridning, tävlar inte.

Lycka till!
 
Sv: Att kombinera jobb med hästägande

Tack för alla svar!

Angående paddocken så är det ju inte min anläggning så att säga, så jag tror inte stallägaren vill göra någon förändring där (tyvärr, hon hade ju vunnit själv på det). Jag är egentligen en sån person som väldigt gärna vill göra allting själv med mina hästar, annars litar jag inte på att det blir ordentligt gjort, men det hade kanske varit skönt att slippa mornarna när man börjar jobba. Plus att luncherna skulle vara omöjliga i mitt nuvarande stall om jag jobbade.

En annan sak jag funderar på är just att jag har en unghäst, och ingen rider i mitt stall. Jag kommer bli tvungen att rida ensam. Det har jag absolut ingenting emot egentligen, så har det alltid varit, men just nu när hästen är så pass ung känns det lite riskabelt.

Men det låter ju helt klart som att det inte är något jätteproblem att kombinera. Hästarna är framför allt en glädjekälla, och absolut värda den tid de tar.
 
Sv: Att kombinera jobb med hästägande

Helinackoreding.
Inte en challe att jag fixat ha häst kombinerat med heltidsjobb annars.
Arbetar mån-fre 8,00-16,30, 45 min resväg enkel resa. Har bara 3km till stallet hemifrån. Brukar klara mig i stallet mellan ca 18 till 20/21 vardagskvällar, mer tid på helgerna.
Har tillgång till litet och gammalt ridhus som jag inte gärna rider i då det är ganksa lågt i tak men det går bra att longera i. Bra och belyst utebana, dock kan den bli ganska slaskig och det regnar mycket och sen fryser den ju om det skulle bli kallt.
Jag brukar ge min häst lite "ledigt" några veckor mellan typ mitten av november till mitten av januari, passar oss båda bra då ingen av oss är överdrivet förtjusta i kyla eller mörker samt att det är paus mellan tävlingsäsongerna. Brukar då bara låta honom såsa i hagen på dagrna och eftre jobb på kvällen "leker" vi i ridhuset. Rider kanske ut på helgen om dagsljus om väder och underlag tillåter.
 
Sv: Att kombinera jobb med hästägande

På vintrarna har jag i alla år ridit ut med pannlampa och mängder med reflexer. Tills för två år sen, då var ridvägarna inte allt för ridvänliga när det var mörkt ute och då såg jag till att ha en stallplats nära ett ridhus. Ridhuset i veckorna och skogen på helgerna helg enkelt. Skitråkigt tyckte både jag och hästarna men va gör man.
 
Sv: Att kombinera jobb med hästägande

Jag ser inga problem med att det är vinter, mer än att det kräver annan utrustning än sommartid.
Jag har ingen belyst ridbana, eller gatubelysning.
Pannlampa och reflexer är bra uppfinningar.
 
Sv: Att kombinera jobb med hästägande

Jag tror det beror på hur motiverad man är och hur mycket fritid man önskar.

Jag jobbade 8-17 och hade ca 1 timme pendling enkel väg. Åkte alltså hemifrån 7 och kom hem 18. Bara 10 min på cykel till stallet sen men tyckte det blev jobbigt. På sommaren funkade det men insåg att jag aldrig skulle orka vintern. Sålde därför min häst.

Nu jobbar jag kvällar, oftast 16-22 men det varierar lite. Funkar mycket bättre.

Men tror absolut man orkar om man vill, men man måste ha motivation till att fortsätta!
 
Sv: Att kombinera jobb med hästägande

Har löst det med att ha hästen på lösdrift hos en kompis. Hästarna har fri tillgång på hösilage, dock i småmaskiga nät, blandat med halm så de inte ska vräka i sig alltför mycket. Ingen av hästarna tränas hårt, så de får väldigt lite kraftfoder (=behöver inte delas upp på flera givor).
Detta innebär att ingen behöver ta sig till stallet för att morgon- eller lunch-fodra, utan det är bara ett stallpass per dag. Det turas vi om med, så jag har alltså 3-4 dagar varje vecka som jag mockar ligghallen, fyller hönäten och fodrar kraftfoder. Den som har stallet ser självfallet över alla hästarna så de är ok, så om jag inte vill så behöver jag inte åka ut alls om det inte är min dag.

Eftersom det är lösdrift med stora kuperade hagar och hästarna är unga så behöver man heller inte rida varje dag. Hästarna leker och motionerar bra i hagen och för min nyinridna pålle är det bara bra att han får en vilodag mellan varje pass, så han hinner smälta alla intryck. Så oftast rider jag tisdagar, torsdagar, lördagar och söndagar och då är det ju faktiskt bara två vardagkvällar i veckan!

Vi har ingen paddock eller ridhus på gården, så när det börjar bli mörkt så är det pannlampa som gäller ute på skogsstigarna. När det fryser i backen så kommer min häst få vintervila och sedan hoppas jag att det kommer ordentligt med snö, så det går att sätta igång honom igen i jan/feb. Under vintervilan blir det kanske lite trickträning, mest bara för att göra något.
 
Sv: Att kombinera jobb med hästägande

Jag jobbar heltid och jobbar dessutom inom bemanningen så jag har olika arbetspaltser och väldigt varierande arbetstider varje vecka. Men alltid mån - fre och alltid tider mellan 6 - 18 (olika varje dag). Har häst men har valt att flytta till ett närmare stall från där jag bor. Har upplyst ridbana så det går att rida hela vintern.

Jag lyckas även springa på gym 2-4 gånger i veckan :D
 
Sv: Att kombinera jobb med hästägande

Kan ju tillägga att jag har en underbar medryttare 2 gånger i veckan (vilket gör att jag kan springa på gym minst 2 gånger i veckan). Står i ett stall med så mkt service jag behöver för att klara det. Mockar dock själv. Och har ibland något pass (ex intag och fodringar). Funkar super!
 
Sv: Att kombinera jobb med hästägande

*kl*

Jag har insett att jag klarar inte häst+jobb+småbarn, så jag har lagt hästeriet på hyllan.
Jag väntar ett par år till helt enkelt, det blir annars alltid något av ovanstående som blir lidande.

JAg förstår inte hur ni orkar och hinner:)
 
Sv: Att kombinera jobb med hästägande

Jag rider inte i mörker, jag gillar inte det så tidigare har jag stått på anläggning som har upplyst ridbana eller helst ridhus.

Nu har jag flyttat hästen och det finns en upplyst ridbana men när snön kommer så kommer den inte gå att vara på.

Än så länge är det ljust när jag åker från jobbet runt kl 16 men i vinter sedan kommer det vara mörkt och då kommer jag bara rida på helgerna när det är ljust :)
 
Sv: Att kombinera jobb med hästägande

Pannlampa, reflexer...duger långt på uteritterna när det är mörkt. Jag har hästarna hemma i eget stall, jobbar skift (dag, kväll och helg) och arbetspassen är långa (minst 10 timmar). Löst det med att ha finmaskiga när för hö, bra hagar och som sagt...pannlampa och reflex. I övrigt lastar jag och åker till ridhus (närmaste finns 3,5 mil ifrån). Jag har 2 hästar.
 
Sv: Att kombinera jobb med hästägande

Jag jobbar heltid skiftgång och har häst. Nu har jag precis skaffat medryttare men har hittills klarat mig ensam sedan i vintras då jag köpte ny häst. Mina tre tidigare hästar hade jag under studietiden, grund- och gymnasieskola, så det är inte ens jämförbart...

Jag har löst det genom att ha hästen uppstallad där det finns mkt service. Alla fodringar och utsläpp ingår mån-fre. Intag hjäpls vi åt med och mockar gör jag själv men man kan köpa allt om man vill. Helger har man var 20e eller betalar någon annan för att ta, vilket jag gör då jag jobbar varannan helg och inte vill jobba i stallet då jag väl är ledig.
Ridhus finns, tränare kommer till gården, och man behöver inte fundera kring att köpa hem strö och foder då allt ingår.

Detta är enda sättet för mig att orka med känner jag. Det är rätt tungt att jobba heltid med skiftgång och jag skulle inte tycka det var kul agtt behöva tjorva med att åka transport för att rida för tränare eller ridhus. Samma sak att man slipper ta stallpass och bry sig om inköp av foder osv. Jag kommer dit och gör mitt helt enkelt, dessutom tack vare mina arbetstider så kan jag ofta vara där när det är folktomt och ljust ute så jag behöver varken trängas eller rida inomhus/i mörker hela vintern.

Dessutom har jag generaliserat bort en massa extrapyssel de dagar jag jobbar. Putsar utrustning och annat småfix tar jag då jag är ledig. Det sparar lite tid och energi till annat i livet än jobb och stall. Nu ska min medryttare förhoppningsvis ta hsäten självständigt 1-2 dagar/vecka framöver så det känns lyxigt att tex kunna träffa någon kompis ibland eller gå och träna :)

Nu låter detta mkt gnälligt, men jag tycker ändå det är mer värt att ha egen häst än att vara medryttare. Trots att jag eg tycker att 5 dagar/vecka är optimalt att ha häst. Men nu då jag ha medryttare blir det ju så förhoppningsvis. Jag resonerar som så att jag hellre har egen häst, står för allt själv och väljer när och hur jag vill ha hjälp, istället för att vara medryttare och det aldrig blir som man själv vill ha det. Jag har dessutom prioriterat min ekonomi efter detta och därför står jag på serviceanläggning.
Det funkar även 7 dagar/vecka så jag är inte beroende av hjälp, men jag ser det som en extrabonus att ha. Det är skönt att kunna träna, ha ett socialt liv utanför stallet och ha lite tid med pojkvännen ibland.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 405
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 892
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 933
Skola & Jobb Nu får ni gärna hjälpa mig att fundera på vad som är smartast att göra. Den 10/12, får jag reda på om jag har kommit in på...
Svar
14
· Visningar
1 703
Senast: Nougat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp