Att kombinera jobb med hästägande

Kiwifrukt

Trådstartare
Ni som jobbar, hur går det för er att kombinera jobb med hästägande? Jag har haft häst i hela mitt liv, men har under den tiden varit i skolans trygga värld. Nu har jag ett år kvar till min examen, och de sista tre åren som jag har pluggat på högskola har jag haft förmånen att ha ganska lite schemalagd tid i skolan. Även om det givetvis har varit en hel del plugg som ska göras hemma istället, så har det gått att prioritera när jag ska göra vad, vilket inte kommer fungera med ett heltidsjobb.

I stallet jag står nu är det usla ridmöjligheter när det är mörkt ute. Att rida ut finns inte på kartan, och ridbanan med lyse ligger i en sänka, samt är dåligt dränerad, så oktober-mars är den helt eller delvis täckt av vatten. Min häst kommer bara vara tre år när jag går ut skolan, så visst, möjligheten att stanna i nuvarande stallet finns ett år till, när hon ändå inte ska ridas så hårt. För övrigt är stallet bra, och jag trivs med stallägaren.

Jag kommer förmodligen jobba kontorstider (så tillvida att jag får jobb inom det område jag har utbildat mig), så helgerna kommer vara lediga. Men hur löser ni hästeriet när det bara är kvällarna som står till förfogande? Flytta till ett stall där många pass ingår i hyran? Flytta någonstans där det finns ridhus? Jag är ensamstående utan barn, så tiden att flänga runt i stallet har jag, det är mer det praktiska runt omkring ridningen jag funderar på? Kort sagt, hur har ni gjort?
 
Sv: Att kombinera jobb med hästägande

Jag är själv inne på sista året innan högskoleexamen så vi är i ungefär samma läge.
Jag har min häst (och i december blir det hästar) i ett stall där alla pass ingår. Vi har bara "jourer" när stallägaren reser bort. På gården finns även ridhus och paddock, och vi har bra ridvägar. När jag är klar med skolan kan jag antingen hamna på jobb med kontorstider (vilket jag vill) eller med mycket oregelbundna tider med långa pass och ledigt mellan passen -och jag känner väl i nuläget att detta stallupplägg är vad som passar mig bäst. Får jag kontorstider sen kan jag alltid nyttja paddock eller ridhus på kvällstid och rida ut på helgerna den mörka årstiden.
 
Sv: Att kombinera jobb med hästägande

Jag jobbar 7-16 och har hästen inackorderad 25 min från min bostad (cykelavstånd till jobbet). Förra vintern hade jag min häst inackorderad utan några egna pass, men jag insåg att det verkligen kvittar för mig, jag är ju ändå i stallet varje kväll och kan likaväl ta in alla hästar.
Men en förutsättning är faktiskt belyst ridbana eller ridhus, iaf de mörka månaderna. Annars är det nog ganska personligt hur man vill ha det med service, jag vet många som uppskattar friheten med att alla in- och utsläpp ingår.
 
Sv: Att kombinera jobb med hästägande

KL

Jag har hästarna hemma på gården, på lösdrift. Det är inte så mycket skötsel utöver ridning.

Jag jobbar varierat så kan tack och lov rida när det är ljust på dagarna på vintern. Men jag tror inte jag skulle kunna/vilja ha en häst som behövde ridas varje dag och tränas och tävlas regelbundet, det skulle jag inte orka med just nu.

Men annars är det ju en förutsättning med bra ridvägar och belyst ridbana, om man bara kan rida kvällstid. Här där jag bor går det utmärkt att rida i mörker, det är inte så mycket trafik och lugna vägar. Däremot är min rädsla för mörker ett lite större problem :angel:
 
Sv: Att kombinera jobb med hästägande

Går det inte att göra något åt ridbanan? Då hade jag nog flyttat hästen efter att den fyllt fyra, är ju hopplöst att inte ha en ridbana eller ridhus på hela vintern. Om du inte har möjlighet att åka iväg ett par kvällar i veckan? Då kan du ju åka iväg o träna på kvällarna i ridhus, på helgerna kan du rida i dagsljus.

Kan tillägga att jag rider på en icke belyst ridbana så länge det bara går, brukar vara december ut, sen fryser det och antingen kommer snö som man kan fortsätta rida på banan eller så blir det ridhus.
 
Sv: Att kombinera jobb med hästägande

Dom flesta som har häst har väl också heltidsjobb så det i sig är inget problem. Man får skaffa en stallplats som fyller de behov man har helt enkelt.

Jag jobbar 7.30-16.30 varje vardag och har hästen uppstallad där det finns upplyst ridbana, skrittavstånd till ridhus och även ett elljusspår som man får rida på (tar ca 25 min att skritta runt).
Längre uteritter får man ta på helgerna.
 
Sv: Att kombinera jobb med hästägande

Har hästarna hemma och har egen belyst ridbana vilket är en förutsättning för mig. Kör bara till ridhus vid träning och inte till "vardags" eftersom det är ganska långt och jag tycker det blir för jobbigt att åka iväg bara för att rida. De värsta perioderna när underlaget är hopplöst får hästen vila helt enkelt. Ibland rider vi ut med pannlampa men skulle aldrig orka hålla igång enbart på det sättet.

Skulle jag stå inackorderad hade det behövt vara med mycket service eftersom jag jobbar mycket övertid, så även om jag i princip har kontorstider vet jag aldrig riktigt när jag kan komma ifrån.

Men om det inte går att göra något åt ridbanan där du står hade jag letat annat stall helt klart.
 
Sv: Att kombinera jobb med hästägande

Visst går det att kombinera! Men för min del är det ett måste att kunna rida ut även när det är kolmörkt ute... Jag jobbar gott och väl heltid (dagtid med i huvudsak oreglerad arbetstid måndag - fredag) och har dessutom minst 1 1/2 timmes pendlingstid om dagen. Har numera två hästar att hålla igång och egen gård med stall, ensamstående utan barn och numera inga inackorderingar.

Hästarna är nu 5 och 10 år och rids 4-5 dagar i veckan, ibland går den äldste 6 dagar. Jag har haft hästarna sedan de var 1 respektive 2 år och ridit in dem själv. Har egen ridbana med belysning men har tidigt i båda hästarnas utbildning valt att rida ut även ensam på kvällarna, åtminstone från att de fyllt 4. Det är kanske inte den maximala säkerhetsvarianten, men för mig har det gått bra. Har nyligen investerat i en värstingpannlampa så det blir i princip som att rida i dagsljus när man bränner på den som mest.

De kvällar jag rider båda (vanligtvis onsdag och fredag) hinner jag ju absolut inget annat och de andra kvällarna blir det inte heller mycket tid över, men det är ju bara en fråga om prioritering.
 
Sv: Att kombinera jobb med hästägande

Visst går det att kombinera! Men för min del är det ett måste att kunna rida ut även när det är kolmörkt ute...

Samma här! Det finns inte gatlysen längs vägarna i närheten av vårt stall, men vi använder pannlampa/boglampa och massor av reflexer! Hästarna vänjer sig vid mörker - som allt annat.
 
Sv: Att kombinera jobb med hästägande

Lite OT, men dessutom är det ju väldigt vackert och avkopplande efter en stressig dag på jobbet att skritta på en otrafikerad grusväg en riktigt stjärnklar kväll. Och bara sitta och filosofera över livet medan man sitter på hästryggen i mörkret och blickar upp mot stjärnor vars ljus varit på väg mot jorden i tusentals år, för att nå fram hit just den kvällen. :love:
 
Sv: Att kombinera jobb med hästägande

Jag har fullservice, dvs inga pass, ingen mockning. Himla nice att kunna lägga all tid på hästen, rider även några andra hästar i stallet när jag har tid o lust.
Ridbana o ridhus finns på gården.
Nu har jag turen att jobba oregelbundna tider o kan rida på dagtid.
Kontorstider är en mardröm för mig, jag vill njuta av det lilla ljus som är vintertid :-)
 
Sv: Att kombinera jobb med hästägande

Har klarat de två senaste vintrarna utan ridhus, det har gått, förra vintern när det blev halt fick hästarna vila under den värsta perioden, annars tog vi oss till fots uppför en backe och red rakt ut i skogen, mycket skritt men de höll igång iaf.
I år har jag abdikerat, hästen är 5 nu och behöver efter den här sommaren inte 5 veckors vila i vinter så nu har jag faktiskt flyttat till ridhus, det går ju att köra men problemet är ju att de dagar man extra mycket behöver komma iväg är de dagar där man inte är så sugen på att ge sig ut med häst och släp på vägarna..

Jag har ett kontorsjobb men har ett bra flexavtal, jag kan ta något utsläpp då och då om det behövs och slutar ofta så jag kan ta insläpp. I det stallet jag står nu är de rätt noga med att ta in folk som jobbar lite blandat eller flexibelt just för att det ska lösa sig smidigt med passen.
 
Sv: Att kombinera jobb med hästägande

Håller helt med om att kontorstider är en mardröm:p. Jag jobbar väldigt oregelbundet och föredrar alla gånger att jobba kvällar. Då rider jag på dagen och energin är på topp. När jag jobbat hela dagen är jag inte vidare värst pigg inte. Men visst hade jag fixat hästarna ändå:).

Hade dock inte velat ha fullservice. Jag är ett kontrollfreak med mina hästar och vill veta hur dom har bajsat/kissat/druckit/ätit. Släpper ofta ut och tar in fast jag inte behöver, men för att jag vill kolla mina egna hästar-och bara vara i stallet förstås.

De senaste veckorna har jag haft jobbpass som börjar 10 på fm. Då har jag varit i stallet på morgonen och fixat. Tycker det är så himla härligt att gå och mocka och lyssna på morgonpasset, så då brukar jag mocka åt de andra hästarna i stallet också:p.

*kl*

Här är det så himmelens mörkt under vintern att jag måste rida i mörker oavsett hur jag jobbar typ:p. Man vänjer sig rätt fort och det är bara att ha gott om reflexer:). Har faktiskt aldrig använt pannlampa. Så fort snön kommer här blir det dessutom helt okej ljus ute även när solen försvunnit.
 
Sv: Att kombinera jobb med hästägande

Jag jobbar kontorstider (7.30-16.30) och har 40 min hem från jobbet och sen ytterligare en kvart till stallet. Man vänjer sig helt enkelt vid mörkret. :p Jag har alltid ridit ut, oavsett årstid, och med en bra pannklampa (typ som orienterarna har) och bra reflexer klarar man sig utmärkt. Nu kör jag istället för rider och har två cykellampor modell bättre på vagnen. Går finfint det också. Längre rundor i dagsljus får bli på helgerna.

Angående skötsel så står jag i ett stall där allt ingår utom insläpp, vilket jag brukar sköta eftersom jag ändå är i stallet på kvällstid. Passar mig utmärkt.

Så för mörkrets skull så tycker inte jag det är några problem att jobba och ha häst. Däremot kan det kännas lite motigt att inte ha så mycket tid över till annat, man hade mycket mer fritid under studietiden. Men det handlar som vanligt om prioriteringar, vill man ha häst så får man acceptera att man kanske inte hinner med allt annat som man också vill göra.
 
Sv: Att kombinera jobb med hästägande

Jag brukar locka o fixa bägge stallen när jag är ledig, det är så himla mysigt, iaf när man inte har ngn tidspress.
Annars litar jag på ägarna, de är väldigt noga med hästarna :-)
 
Sv: Att kombinera jobb med hästägande

Jag jobbar just nu 10-18 mån-fre och varannan lördag 10-16 o söndag ledig. Tycker det fungerar bra. Har hästarna hemma på gården där jag bor. Nu går de fortfarande ute så då behövs inte göras så mycket på morgonen mer än att titta till dom men sen i vinter blir det ju utsläpp + fodring innan jag åker till jobbet.

Har ridbana hemma på gården vilket är bra. Rider och grejar med hästarna så fort jag kommit hem från jobbet ;)
 
Sv: Att kombinera jobb med hästägande

Jag jobbar i princip bara eftermiddag (14-22). Mycket praktiskt på vintern för då kan man rida när det är ljust. :)

Ingår ingen service i mitt stall förutom morgonfodring så jag släpper ut två hästar(snart fyra) så tar dom in min på kvällen. Siste man i stallet kvällsfodrar.
 
Sv: Att kombinera jobb med hästägande

Jag tror det är en liten prioriteringsfråga eftersom att de flesta jag känner till som har häst har heltidsjobb och kan dessutom vara småbarnsföräldrar men klarar det ändå utan problem.

Känner man att det blir tidsbrist kanske man borde se till att välja helinackordering eller ett koncept som passar en själv, likaså om man inte är nöjd med träningsmöjligheterna. Så går det inte ihop i det stallet man står i kanske man behöver byta för att få det man vill ha tillgång till. Ibland får man också väga för och nackdelar om man inte kan få allt.

För min egen del prioriterar jag stallet på vardagarna och andra nöjen tex får jag ta på helgerna samt längre ridpass eller uteritter. De jag umgås med har lika lite tid som jag på vardagar eller lite ork till att göra saker, så det kvittar..jag känner att jag hinner med det jag behöver göra i stallet och hemma.

I mörker har vi inget problem att rida ut och vi använder också pannlampa om det behövs men jag tycker dock den förstör mer än vad den hjälper så har nästan slutat med att ha den.
I stallet jag står i nu har vi också väldigt tillåtande tider på kvällarna så man behöver aldrig känna sig stressad och hästantalet är litet.
 
Senast ändrad:
Sv: Att kombinera jobb med hästägande

På med hjälmlampa och ett ton reflexer funkar utmärkt :D vi har belysning så man kan rida på gården men gillar mer att rida ut :)
 
Sv: Att kombinera jobb med hästägande

Jag har tre tävlingsbara hästar, eget stall och bor i skogen i Norrland med 35 minuter till ridhus med transport. Och jobbar dagtid 8-17 med en halvtimmes resa till och från jobbet.
Det är oftast mörkt när jag rider november till mars, så pannlampa är ett måste när det inte är månljust.
Jag har ridbana utan belysning som kan användas när vädret inte är alltför dåligt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 405
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 892
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 933
Skola & Jobb Nu får ni gärna hjälpa mig att fundera på vad som är smartast att göra. Den 10/12, får jag reda på om jag har kommit in på...
Svar
14
· Visningar
1 703
Senast: Nougat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarföräldrar 2024
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp