att kolla eller inte kolla...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare emindy
  • Startdatum Startdatum
E

emindy

Nu börjar mitt sto närma sig 90 dagar, hon är konstaterad dräktig på 45 dagar *nervös och glad*

Jag funderar ju naturligtvis på det där med dräktighetskoll. Vissa kollar ju på 90 dagar för försäkringsbolagens skull, men det behöver inte jag direkt. (ingen fosterförsäkring eftersom jag har levandefölavgift)

Jag vill ju veta så hon inte har kastat när det börjar bli dags för extratilläggen i foderstaten, men när är det lämpligast? Och hur gör man då? blodprov?
Fördelen med att kolla på 90 dagar är förstås att man kan ta det via ultraljud och se fölis :love: (förhoppningsvis)

Jag har funderat på det där med kastning och kommit fram till att om jag fodrar henne extra trots att där ändå inte är ett föl så LÄR hon ju bli rund om magen i vilket fall :crazy: :angel:

Sv: att kolla eller inte kolla...

Jag förstår inte dig riktigt. Även om du har levande föl betalning . Så kan du täckna den försäkringen. Om det skulle hända något innan fölning.

Jag gjorde det förra gången och skall kolla mitt sto 90 dagar 14 september. Ringer försäkring samma dag. Inte så dyrt. :banana: undefined

KOlla henne du..det skadar inte.
Det brukar göras manuellt.Inte med ultraljud vad jag vet...
Ang extra givor så är det en smygande ökning varav dom sista tre månaderna är viktigast.

AM

Inom halvblodsaveln så är det rätt vanligt med ultraljud även vid 90 dagar vad jag vet? Här runt omkring i alla fall.

Båda dräktiga stona hemma är kollade med UL på 90 dagar i år och vi fick fina bilder på båda :)

Ok då vet jag.
Själva har vi inte det systemet på travarna.
Vi kollar samtliga märrar efter avskiljning.. och då är dom ju en bit på väg..

AM

Det är klart jag kan kolla på 90 dagar, jag har bara beslutsångest.
Men jag har inte tänkt försäkra extra i vilket fall. Det är en sak jag har diskuterat med mitt försäkringsombud och gäller inte frågan jag ställde här.

Jo, det är klart att man skall öka långsamt, men om hon inte är dräktig så ska jag väl inte öka alls?!

Vi har kollat med u-ljud på klinik tidigare år på 90:e, en gång med negativt resultat och förra året med positivt. :)

I år var vi hos en annan veterinär (med mitt sto, förra året var det mammas) och kollade med u-ljud på 30:e och sedan på 90:e för försäkringen.

Man blir precis till sig när man ser "den lilla" sprattla, de syns rätt tydligt när de är så pass stora. :love: :love: :love:

/// ghost

Hur sent i dräktigheten kan man ultraljuda och få något vettigt ut av det? Jag har tidigare trott att gränsen går vid 90 dagar, men så är det väl inte?

Till saken hör att det inte är många veterinärer som har UL häromkring, så jag måste nog åka upp till Umeå på ATG-kliniken isf. och det är jag inte såååå sugen på... (smittorisk bla.)
Ska jag få lokala veterinären att komma ut med apparaten måste jag nog gulla en hel del, och det gick ganska dåligt i somras när hon skulle kollas (vi fick lov att fara till seminstationen till slut)

Tar man inte bara blodprov vid 90 dagar för att fastställa dräktighet?

Det är väl för tidigt?
Blodprov kan väl bara tas ganska sent?

aha!
Du kanske även vet när man senast kan UL:a?
Det vore roligt att få se fostret...

emindy skrev:
aha!
Du kanske även vet när man senast kan UL:a?
Det vore roligt att få se fostret...

Nej det vet jag faktiskt inte, de ggr jag tagit sent så är det med blodprov...tycker det är onödigt att "rota" i onödan... ;)

mmm, sant
Särskilt som jag inte riktigt kan kommunicera med veterinären... Och eftersom det är 6 mils enkel resväg för veterinären är det inte direkt så man kan hämta hem honom varje vecka.
ååååh! måste bestämma mig snart! (det var 90 dagar idag... hade räknat fel)
Pratade med en kompis idag som tyckte att jag lika gärna kunde utfodra henne som om hon var dräktig. skulle hästen inte vara dräktig lägger sig ju en tjock mage på annat sätt än en dräktig mage. Och det här är inte en häst som skulle må dåligt av lite extra hull en vinter...

Dessutom är kanske inte risken så hemskt stor att hon ska ha kastat efter den kritiska perioden precis i början? isf skulle det väl ha varit mer märkbart?

Är jag bara nojjig och knäpp nu?

Har du ingen som kan ta ett blodprov åt dig då??

Jag tar på mina själv.

VA? Jag hade ingen aning om att man fick ta sådant själv!

Jag har ju gett henne sprutor intramuskulärt så jag skulle nog klara att sticka bara jag visste vart...
vad behövs för utrustning? vart skickar man det sedan?

emindy skrev:
VA? Jag hade ingen aning om att man fick ta sådant själv!

Jag har ju gett henne sprutor intramuskulärt så jag skulle nog klara att sticka bara jag visste vart...
vad behövs för utrustning? vart skickar man det sedan?

Hmmm, det är nog en fördel om nån som är lite rutinerad med blodprov gör det, det är inte BARA att sticka, utan du skall in i halspulådern och hämta blod..är du klantig KAN du få bråck på halspulsådern, och det är inte så kul.

Ska iaf kolla mitt sto på fredag både för att veta om jag ska betala in sista avgiften och teckna en försäkring....
Kommer bli så deppig om hon inte fortfarande är dräktig...

Hur vanligt är det egentligen - att de förlorar mellan 17-90 dgr?

Ok, men det finns med all säkerthet NÅGON i min närhet som kan sådant där. Det är ju iallafall värt att höra sig för.
Men om man nu tar "själv", skickar man det till veterinärstationen eller något labb?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Avel Är det några här som brukar ta blodprov på sina förhoppningsvis dräktiga ston efter 90 dygnskollen? Om ni gör det, vilket dygn brukar ni...
Svar
3
· Visningar
762
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning I januari får jag hem ett förhoppningsvis dräktigt sto (köpt lite "grisen i säcken" hon är bara ultraljudad 3v efter betäckning då hon...
Svar
6
· Visningar
1 595
Senast: Roheryn
·
Hästvård Detta har säkert varit uppe i omgångar förr men tyckte det var intressant med en tråd om foderstater nu när det börjar närma sig...
2
Svar
20
· Visningar
1 637
Senast: Miedo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?