Att köra med släp

Men lilla Tiger, syns han verkligen över kanten?

:rofl:

Mitt släp är gammalt o litet så ja, han syns. Och har tom fått svansen över en gång så han tappade svansskyddet på vägen till träningen :D (nej så låg är inte kämpen att han har den i svanshöjd dock :p)
 
Jag förstår inte hur man kan köra trp med luckan öppen? Skulle aldrig i livet falla mig in. Då skulle nog de flesta av mina hästar hoppar ur av ren förskräckelse. Det är ju värsta oväsendet med luckan öppen. En av mina inack. hästar som jag brukar köra ibland åt ägaren - till honom kan man inte ens ha fönstren öppna. Han blir jätteorolig av allt oväsen. Speciellt om det är mycket tung trafik och på motorvägen.
Jag har märkt att mina hästar har uppskattat att kunna se varifrån ljudet kommer. Med öppen lucka bak och fönster att se ut genom där fram har de kunnat se mötande och passerande lastbilar och därför inte reagerat på dem. Jag har kört både yngre och äldre hästar så och både på landsbygden och på Essingeleden. inga problem. Och utmärkt luft i släpet. Enda gångerna jag stänger är vid ihållande ösregn eller snöfall.
 
angående att ha saker öppet så lyckades jag glömma att stänga front utlastningens övre lucka för ett tag sedan :o, 2 hästar i släpet och öppet bak. låg i bilen bakom så upptäckte det när jag såg att det var lite väl ljust fram i släpet :rofl:. men man såg ju hästarna, med öronen framåt och manen fladdrade i vinden. inget stress öht och hade den ena kunnat så hade hon nog hängt ut med huvudet som en hund ;).
2 glada och helt lugna hästar när vi kom fram (var en 5min körning på småvägar men var ändå i 60kmh typ). inga problem med att gå på transporten en vecka senare heller, och detta är hästar som åker typ 5 gånger om året max.
 
Kom på en ny fråga!

Märker ni skillnad om ni kör med den övre luckan öppen resp stängs? Jag har den övre luckan öppen så länge det är torrt ute och jag inte kör motorväg. Jag märker väldigt stor skillnad i hur nära folk ligger bakom o hur "stressat" de beter sig.
Jag har inte vågat köra med den övre luckan öppen (kanske ska våga prova någon gång) men när lilla pållen röjer runt i trailern så är alla medtrafikanter ytterst korrekta - håller avstånd, stressar inte med omkörningar där sikten är dålig osv.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Åkte med mina två, det vart för varmt att ha stängt, skitväder över Smålands högland. Stannade i Vaggeryd och tittade till dem, då låg när dm snö på ryggen på dem och de så så nöjda ut så.

Hade på vägen hem en lastbil som åkte efter och låg väl nära, han svängde med in på samma rastplats och jag var lite irriterad på honom för han låg för nära, men chauffören kom ut och sa han tittat på hästarna och frågad om han fick ge dem äpple.
 
angående att ha saker öppet så lyckades jag glömma att stänga front utlastningens övre lucka för ett tag sedan :o, 2 hästar i släpet och öppet bak. låg i bilen bakom så upptäckte det när jag såg att det var lite väl ljust fram i släpet :rofl:. men man såg ju hästarna, med öronen framåt och manen fladdrade i vinden. inget stress öht och hade den ena kunnat så hade hon nog hängt ut med huvudet som en hund ;).
2 glada och helt lugna hästar när vi kom fram (var en 5min körning på småvägar men var ändå i 60kmh typ). inga problem med att gå på transporten en vecka senare heller, och detta är hästar som åker typ 5 gånger om året max.

På Irland åker massor med hästar med lilla luckan vid fronturlastningen öppen. Och alla åker typ Ifor Williams :D
 
På Irland åker massor med hästar med lilla luckan vid fronturlastningen öppen. Och alla åker typ Ifor Williams :D
Ja blir bra ventilation i alla fall :rofl: är en ifor jag har också :). Bra med ifor är också att kunna ha stängt bakom hästen och öppet i spiltan bredvid :). Känns lite säkrare när man börjar köra öppet :).
 
Jag kan ge en förklaring på det, även om den kanske inte är rätt.
Många av de tunga fordonen ligger nära bakom för att de inte accelererar snabbt och vill komma om så fort som möjligt när tillfälle ges.
Kan ge mig själv som exempel igår när jag åkte hem med lastbil och släp (tungt lastad), hamnade bakom en traktor som första bil och när jag sedan såg att det var fritt (låg även en bit bakom traktorn) så började jag accelerera upp för att sedan gå ut i mötande fil och köra om, precis när jag blinkar vänster och börjar gå ut, då visar traktorn med sin högerblinkers att det är fritt att köra om, då är jag redan på väg men det tar tid för mig att komma om.
Jag väljer själv att inte ligga så nära, som jag ser att en del gör och jag försvarar definitivt inte att de ligger så nära. Jag kan ligga på behörigt avstånd för att accelerera upp lagom tills jag kan köra om istället. 9 av 10 gånger fungerar det.

Jag har testat det med buss (automat) och det enda som händer när man ska om så är att bussen "stannar till" när den växlar ner och det tar ännu längre tid att komma om. För mig funkar flygande omkörning bättre. Men då krävs det ju lite mer planering.
 
Jag har testat det med buss (automat) och det enda som händer när man ska om så är att bussen "stannar till" när den växlar ner och det tar ännu längre tid att komma om. För mig funkar flygande omkörning bättre. Men då krävs det ju lite mer planering.
Jag kör automat på lastbilen, man får lära sig lådan för att kunna planera sin omkörning. Blir som en halv flygande omkörning när man får till det, en helt flygande är klart det bästa. :)
 
Jag kör automat på lastbilen, man får lära sig lådan för att kunna planera sin omkörning. Blir som en halv flygande omkörning när man får till det, en helt flygande är klart det bästa. :)

Men ack så dyrt bränsleekonomiskt. Men lite skoj när man gick tom uppför Hallandsåsen och bränna om fulllastade kollegor. (rätt löjligt beteende men nån gång ska man väl ha roligt på jobbet.

(ursäkta jag hakade på med ot.)
 
Kör aldrig med bakluckan öppen, det känns som en stor säkerhetsrisk. Särskilt med en stor häst.

Däremot har jag stora fönster på varje sida framme i transporten och brukar ha det på motsatt sida av hästen (dvs höger) öppet även vintertid. Det är ju specialstängning på dem så de går liksom utåt, inte uppåt eller åt sidan. Min häst verkar tycka om att kolla ut genom fönstren trots att han eg är rädd för stora fordon med hög fart. Men det blir nog inte samma upplevelse när han är skyddad och ser det genom ett fönster.

I gammla dager då transporterna inte hade lika bra ventilation körde vi med luckan öppen på mindre vägar men stängd på tex E6. Folk var inte bättre på att hålla avstånd då! Glömmer aldrig en som la sig på tutan igen och igen precis bakom oss, min häst var väldigt trygg men då blev han rädd...
 
På Irland åker massor med hästar med lilla luckan vid fronturlastningen öppen. Och alla åker typ Ifor Williams :D
det händer fortfarande, än idag, att det kommer hästar lastade på öppna traktordragna vagnar till premieringsplatser... Främst då kallblod.
Jodå, jag har sett det med egna ögon.
 
det händer fortfarande, än idag, att det kommer hästar lastade på öppna traktordragna vagnar till premieringsplatser... Främst då kallblod.
Jodå, jag har sett det med egna ögon.

Vi var på Clifden i aug och där är det ju ändå mest tävlingsponnyer. Några åkte boskapssläp (stängda iaf). Funkar det med med :D
 
Jag stannar alltid vid stopplikt och jag släpper fram bilar när det kommer en påfart.Har ofta luckan öppen men det beror på häst.Vår ena måste vi ha luckan stängd då han två gånger hoppat över bommen då lastbilar legat och tryck på motorväg varav den ena gången tutade chauffören för han trodde inte vi märkte att hästen livrädd hoppade runt därbak!Och detta är yrkeschaufförer!Suck!
 
Men ack så dyrt bränsleekonomiskt. Men lite skoj när man gick tom uppför Hallandsåsen och bränna om fulllastade kollegor. (rätt löjligt beteende men nån gång ska man väl ha roligt på jobbet.

(ursäkta jag hakade på med ot.)
Behöver inte bli "dyrt bränsle ekonomiskt". Allt hänger på planeringen.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Men ack så dyrt bränsleekonomiskt. Men lite skoj när man gick tom uppför Hallandsåsen och bränna om fulllastade kollegor. (rätt löjligt beteende men nån gång ska man väl ha roligt på jobbet.

(ursäkta jag hakade på med ot.)

Modern automat drar oftast inte mer än manuell, även på tunga fordon.
 
Alla fordon drar ju mer soppa ju fortare man kör? Man får ju ut fler kilometer per liter bensin om man kör lugnare?

Håller med, men tänker närmast när någon ligger när och gasar om, särskilt ett tungt fordon.
Tid tar det med, och inte känns det som man kommer undan när hästfinkan hänger bakom. Vill ju liksom inte bromsa så lastbilen hinner förbi innan möten. (sen att jag inte förstår varför de vill om - det är något annat och hör inte hit).
 

Liknande trådar

Utrustning Hej jag letar efter ett nytt släp då mitt börjar sjunga på sista versen. Jag har snöat in på Fautras och då speciellt Oblic+2. Någon...
Svar
4
· Visningar
1 353
Senast: Lemeie
·
Hästhantering Hej, Har så smått börjat leta nya hästlastbil och inser att det är väldigt många som har stuteriinredning. Har fått höra kommentaren...
2
Svar
24
· Visningar
3 286
Senast: Stekspaden
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 702
Senast: Cocos
·
Relationer Jag vet varken ut eller in. Jag behöver råd eller nån att ventilera med anonymt. Jag bor med min sambo tillsammans med min mamma och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
13 235
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp