Att köra med släp

De släpper jag förbi istället.
Ja, inte hindrar jag omkörningen - den som vill om får såklart köra om. Men rent empiriskt vet vi jag att en hel del tung trafik kommer att ligga oerhört nära bakom mig i väntan på ett omkörningstillfälle, och det är de sekvenserna som jag väljer att avstå från. En risk/nytta-bedömning helt enkelt.
 
På motorväg brukar jag alltid sakta ner lite så den på påfarten hinner om mig, annars ligger den säkert bakom mig och vill köra om, kan slarva med stopplikten om det är ute på landet och jag inte har någon annan bil i närheten. Gör ett så kallat taxistop:)
 
Ja, inte hindrar jag omkörningen - den som vill om får såklart köra om. Men rent empiriskt vet vi jag att en hel del tung trafik kommer att ligga oerhört nära bakom mig i väntan på ett omkörningstillfälle, och det är de sekvenserna som jag väljer att avstå från. En risk/nytta-bedömning helt enkelt.
Jag kan ge en förklaring på det, även om den kanske inte är rätt.
Många av de tunga fordonen ligger nära bakom för att de inte accelererar snabbt och vill komma om så fort som möjligt när tillfälle ges.
Kan ge mig själv som exempel igår när jag åkte hem med lastbil och släp (tungt lastad), hamnade bakom en traktor som första bil och när jag sedan såg att det var fritt (låg även en bit bakom traktorn) så började jag accelerera upp för att sedan gå ut i mötande fil och köra om, precis när jag blinkar vänster och börjar gå ut, då visar traktorn med sin högerblinkers att det är fritt att köra om, då är jag redan på väg men det tar tid för mig att komma om.
Jag väljer själv att inte ligga så nära, som jag ser att en del gör och jag försvarar definitivt inte att de ligger så nära. Jag kan ligga på behörigt avstånd för att accelerera upp lagom tills jag kan köra om istället. 9 av 10 gånger fungerar det.
 
Ja, inte hindrar jag omkörningen - den som vill om får såklart köra om. Men rent empiriskt vet vi jag att en hel del tung trafik kommer att ligga oerhört nära bakom mig i väntan på ett omkörningstillfälle, och det är de sekvenserna som jag väljer att avstå från. En risk/nytta-bedömning helt enkelt.

Så gör jag med. På motorvägen brukar jag oftast lyckas följa en lite snabbare lastbil o slipper helt lastbilar nära bakom. Personbilar däremot.....

Jag märkte jättestor skillnad när jag på landsväg började köra med öppen lucka förra året! Jag reagerade liksom på det första resorna innan jag såg sambandet. Ett fåtal totalt som legat nära jämfört med typ lika stort antal som ligger nära varje resa de gånger jag stänger pga våt väderlek. Mina resor är ca 30 min.
 
Brukar ni gå ut i vänsterfältet när ni kör med häst o släp på motorvägen o det kommer bilar på påfarten? Det är mycket sällan jag gör det men ibland finns de ju vissa som inte förstår när man försöker släppa ut dem framför/bakom.

Är ni bättre eller sämre på att stanna vid stopplikt med häst i? Jag är klart sämre med häst i och stannar bara helt om det inte är fritt så jag ändå ska stanna.

Känner mig ibland som en ligist när jag kör med hästen :eek: Men sen om jag åker med andra hästfolk så gör de typ likadant. Är det vanligt hos er också?

Nej går sällan ut i vänster körfält på motorväg vid påfart, försöker hellre anpassa farten och släppa ut bilar som kommer eller gasa på. Vänster körfält brukar jag gå ut i om jag kommer i högre fart än bilarna på påfarten och när jag ser att jag kommer att köra förbi dem ganska omgående eller om det är många bilar som kommer tätt intill varandra på påfarten. - självklart förutsatt att det inte kommer någon i vänsterfilen som har ännu högre fart än jag själv - då väljer jag hellre att sakta ner och anpassa farten.

Stoppar vid stoppskylt gör jag ingen skillnad på om jag har häst eller inte i transporten, nästan noggrannare när jag kör med hästtransport eftersom stoppskyltarna ofta står vid ställen där man faktiskt bör se sig för och eftersom det tar längre tid att accelerera när man väl kommit ut på vägen med transport.

Överlag är jag överdrivet försiktigt när jag kör med hästen - är nog en sån som ligger och stoppar upp trafiken när jag har hästransporten med mig- krypkör mig tex genom rondeller i knapp styrfart osv ;) när jag kör utan så är jag mer en "ligist" i trafiken.

Jag har fått för mig att det till viss del finns en koppling till att alla mina hästar är lättlastade - jag kör väldigt försiktigt med dem så de inte ska få en "obehaglig" resa.
 
Kom på en ny fråga!

Märker ni skillnad om ni kör med den övre luckan öppen resp stängs? Jag har den övre luckan öppen så länge det är torrt ute och jag inte kör motorväg. Jag märker väldigt stor skillnad i hur nära folk ligger bakom o hur "stressat" de beter sig.

har inte märkt någon skillnad eftersom jag väldigt sällan kör med övre luckan öppen, endast nån gång när jag kört kortare sträckor när det varit olidligt varmt ute.
 
Stopp jag känner till och vet att jag har sikt vid så stannar jag inte helt till 100%, saktar in och rullar långsamt för att bilen ska orka åka köra ut ;) (svag bil med ngt fel så blir ännu svagare vid regn).

Går aldrig ut i vänsterfilen med släp. Stor risk att folk som kommer bak ifrån där håller närmre 130 kmh och inte har en tanke på att lilla jag håller 80kmh.
 
Brukar ni gå ut i vänsterfältet när ni kör med häst o släp på motorvägen o det kommer bilar på påfarten? Det är mycket sällan jag gör det men ibland finns de ju vissa som inte förstår när man försöker släppa ut dem framför/bakom.

Är ni bättre eller sämre på att stanna vid stopplikt med häst i? Jag är klart sämre med häst i och stannar bara helt om det inte är fritt så jag ändå ska stanna.

Känner mig ibland som en ligist när jag kör med hästen :eek: Men sen om jag åker med andra hästfolk så gör de typ likadant. Är det vanligt hos er också?

Jag förhåller mig betydligt bättre till reglerna när jag kör häst än när jag inte gör det. Jag kör så pass försiktigt och sakta när jag kör hästarna att jag har mycket god tid på mig att planera min körning ordentligt och hinner släppa fram andra eller planera vad som passar bäst i situationen. Jag ser det som att med släp och häst har man ännu större anledning att följa trafikreglerna för att inte riskera att det blir några problem. De andra bilisterna behöver kunna räkna med vad mitt nästa drag är för att de ska kunna anpassa sin körning till mig och släpet. Sen är det klart att jag har tagit mig friheter också, jag är ingen ängel i trafiken så fort jag får på ett släp, men det är verkligen undantag. Det jag däremot kan göra är att skita blanka fan i om jag kör överdrivet sakta på en superslingrig 70 väg och har en lååååång kö bakom mig. Jag kör såklart åt sidan om möjlighet ges, men det rör mig inte i ryggen att jag är i vägen.
Min häst är sjukt lättlastad och jag är helt övertygad om att det beror på att vi haft möjlighet att köpa ett bra släp som inte låter som att det ska falla i sär, och att jag kört så försiktigt genom alla år. Så fort han vid ett tillfälle åkt med en annan förare i ett annat släp började han konstra. Nja, att följa trafikreglerna är att göra sig själv och sin häst en tjänst, har man problem med att göra det ska man nog köra lite saktare och försiktigare så man hinner planera bättre.
 
Kom på en ny fråga!

Märker ni skillnad om ni kör med den övre luckan öppen resp stängs? Jag har den övre luckan öppen så länge det är torrt ute och jag inte kör motorväg. Jag märker väldigt stor skillnad i hur nära folk ligger bakom o hur "stressat" de beter sig.

Jag kör som du, mer eller mindre alltid med luckan öppen eftersom det är sådan otrolig skillnad för ventilationen, min häst är så van vid det. Nu kör inte jag jätte ofta på stora vägar, men de ggr jag gjort det så har jag inte märkt av någon skillnad iaf. Där med inte sagt att det inte funnits någon. Vart bor du någonstans, jag upplever sällan folk stressade runt mig och transporten, vare sig jag är här i krokarna på landet eller kör ut på de större vägarna.
Du skulle haft den där transporten de visade på Hippson förut med den där "fototapeten" på baksidan av transporten på sto m föl :)
 
Jag kör som du, mer eller mindre alltid med luckan öppen eftersom det är sådan otrolig skillnad för ventilationen, min häst är så van vid det. Nu kör inte jag jätte ofta på stora vägar, men de ggr jag gjort det så har jag inte märkt av någon skillnad iaf. Där med inte sagt att det inte funnits någon. Vart bor du någonstans, jag upplever sällan folk stressade runt mig och transporten, vare sig jag är här i krokarna på landet eller kör ut på de större vägarna.
Du skulle haft den där transporten de visade på Hippson förut med den där "fototapeten" på baksidan av transporten på sto m föl :)

Jag har både velat ha den och ibland en jävla lampa att blända folk med faktiskt.... Utgår från Flyinge o kör rätt mkt på 104an och den där ovanför via löberöd samt över Landskrona till Halmstad ffa :) kör nästan bara dagtid om det spelar roll eftersom jag jobbar skift.
 
Stannar alltid vid stoppskylt, har inte ens tänkt tanken att jag inte skulle göra det för att jag har släp. Precis som vid rödljus. Då har jag ändå en häst som lever rövare så fort jag stannar, men måste man stanna så måste man..
Går väldigt sällan ut i vänsterfilen vid påfarter, har väl hänt nån gång, när det var lite trafik. Annars bromsar jag hellre om det behövs. Men över lag brukar det inte vara ett problem eftersom de allra flesta kommer ut i mycket högre hastighet.
 
Ej stannat vid stopplikt med motorfordon (ej moped klass II) - 2 500 kr och i värsta fall bli av med körkortet.
Dyrt att inte stanna med andra ord.
 
Jag har både velat ha den och ibland en jävla lampa att blända folk med faktiskt.... Utgår från Flyinge o kör rätt mkt på 104an och den där ovanför via löberöd samt över Landskrona till Halmstad ffa :) kör nästan bara dagtid om det spelar roll eftersom jag jobbar skift.
Märkligt att de kör så illa där nere, de måste väl rimligen vara väldigt vana vid hästtransporter i de där krokarna! Här ute hos oss finns det rätt mycket traktorer och annat som ockuperar vägarna, det är sånt som de flesta tar väldigt bra hänsyn till och inte stör sig på. Iaf inte de som bor i krokarna, man visste liksom vad man gav sig in på när man valde att bosätta sig här haha. Däremot händer det såklart att det kommer utomstående som har lite svårare för det, de som kör väst här är faktiskt poliserna. Polishögskolan har nämligen regelbundna övningskörningar på landsväg i våra krokar. I vår TRÅNGA alle, där det rimligen borde vara 30 pga extremt dålig sikt så kör Poliserna fortast av alla.
 
Jag förstår inte hur man kan köra trp med luckan öppen? Skulle aldrig i livet falla mig in. Då skulle nog de flesta av mina hästar hoppar ur av ren förskräckelse. Det är ju värsta oväsendet med luckan öppen. En av mina inack. hästar som jag brukar köra ibland åt ägaren - till honom kan man inte ens ha fönstren öppna. Han blir jätteorolig av allt oväsen. Speciellt om det är mycket tung trafik och på motorvägen.
 
Men om hästen blir orolig av oljud, dövar man den väl självklart?! Annars är man ju bara dum mot hästen. Det är få hästar jag kör odövade faktiskt, det är hög nivå i släpet även med stängd lucka.

Däremot är det väldigt få transporter på marknaden som har godkänd ventilation utan att luckan är öppen.
 
Men om hästen blir orolig av oljud, dövar man den väl självklart?! Annars är man ju bara dum mot hästen. Det är få hästar jag kör odövade faktiskt, det är hög nivå i släpet även med stängd lucka.

Däremot är det väldigt få transporter på marknaden som har godkänd ventilation utan att luckan är öppen.
Med stängd lucka har jag ingen häst som är orolig (som jag äger själv alltså). Den oroliga inack.hästen får alltid bomull i öronen men det hjälper inte om inte luckan är stängd.
Tror knappast det är skadligt att åka 45 min till t.ex kliniken eller träningen med sämre ventilation. Värre då om de blir så oroliga så de gör sig illa.
 
En häst jag hade var precis tvärtom, han var mer orolig med stängd lucka. För då kunde han inte se vad det var som skramlade och väsnades bakom honom.
 
Med stängd lucka har jag ingen häst som är orolig (som jag äger själv alltså). Den oroliga inack.hästen får alltid bomull i öronen men det hjälper inte om inte luckan är stängd.
Tror knappast det är skadligt att åka 45 min till t.ex kliniken eller träningen med sämre ventilation. Värre då om de blir så oroliga så de gör sig illa.

Som astmatiker delar jag inte alls den uppfattningen. Hästar är väldigt känsliga för dålig och fuktig luft, vilket det snabbt blir i ett släp med dålig ventilation. När det blir jobbigt att andas, varmt och fuktigt får många hästar panik redan efter ett par minuter. Mer värme, svett, dålig luft.

Dessutom finns det ju en del som styr just transponering av djur, och krav på bl a ventilation.
 
Så gör jag med. På motorvägen brukar jag oftast lyckas följa en lite snabbare lastbil o slipper helt lastbilar nära bakom. Personbilar däremot.....

Jag märkte jättestor skillnad när jag på landsväg började köra med öppen lucka förra året! Jag reagerade liksom på det första resorna innan jag såg sambandet. Ett fåtal totalt som legat nära jämfört med typ lika stort antal som ligger nära varje resa de gånger jag stänger pga våt väderlek. Mina resor är ca 30 min.

Men lilla Tiger, syns han verkligen över kanten?
 

Liknande trådar

Utrustning Hej jag letar efter ett nytt släp då mitt börjar sjunga på sista versen. Jag har snöat in på Fautras och då speciellt Oblic+2. Någon...
Svar
4
· Visningar
1 353
Senast: Lemeie
·
Hästhantering Hej, Har så smått börjat leta nya hästlastbil och inser att det är väldigt många som har stuteriinredning. Har fått höra kommentaren...
2
Svar
24
· Visningar
3 286
Senast: Stekspaden
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 702
Senast: Cocos
·
Relationer Jag vet varken ut eller in. Jag behöver råd eller nån att ventilera med anonymt. Jag bor med min sambo tillsammans med min mamma och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
13 235
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp