Att köra med släp

the_connemara

Trådstartare
Brukar ni gå ut i vänsterfältet när ni kör med häst o släp på motorvägen o det kommer bilar på påfarten? Det är mycket sällan jag gör det men ibland finns de ju vissa som inte förstår när man försöker släppa ut dem framför/bakom.

Är ni bättre eller sämre på att stanna vid stopplikt med häst i? Jag är klart sämre med häst i och stannar bara helt om det inte är fritt så jag ändå ska stanna.

Känner mig ibland som en ligist när jag kör med hästen :eek: Men sen om jag åker med andra hästfolk så gör de typ likadant. Är det vanligt hos er också?
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Jag stannar alltid vid stopplikt oavsett om jag kör med eller utan häst, jag tycker inte det är något problem att planera min körning så jag kan hålla mig till trafikreglerna i 99,9% av gångerna. Om jag går ut vid påfarter bestäms av trafiksituationen, oavsett om jag har släp kopplat eller ej och jag kör i Sthlmsområdet där det ibland är rent obehagligt även utan släp, men jag försöker alltid underlätta för andra för det skapar även minst problem för mig generellt. Hålla avstånd så jag kan bromsa mjukt eller släppa in andra trafikanter, gå åt sidan om jag bedömer det är lämpligt, tackar andra som visar hänsyn och svär högt och svavelosande över de som inte gör det. Blinkers, blinkers och speglar, tydlig med vad jag tänker göra och full koll även bakåt innan jag byter filer.

Jag tycker många kör illa med släp och många kör illa även utan släp. Å andra sidan är det ju de som kör bra som skapar minst irritation i trafiken och därmed märks minst. :)
 
Slarva inte med Stopplikt och rödljus - onödigt att bli av med lappen för en sådan sak.

Har slutat att släppa fram genom att gå ut i vänsterfältet, både med och utan släp. Har varit med om incident där jag höll på att bli påkörd bakifrån. Lättar på gasen istället när där kommer någon från det hållet - har de så bråttom så får de slösa bränsle på att gasa, annars kan de lätta på gasen och gå in efter. Kör man i laglig hastighet så är det sällan problem och vill de andra köra för fort så får de göra det på egen hand utan min hjälp.
 
Brukar ni gå ut i vänsterfältet när ni kör med häst o släp på motorvägen o det kommer bilar på påfarten? Det är mycket sällan jag gör det men ibland finns de ju vissa som inte förstår när man försöker släppa ut dem framför/bakom.

Är ni bättre eller sämre på att stanna vid stopplikt med häst i? Jag är klart sämre med häst i och stannar bara helt om det inte är fritt så jag ändå ska stanna.

Känner mig ibland som en ligist när jag kör med hästen :eek: Men sen om jag åker med andra hästfolk så gör de typ likadant. Är det vanligt hos er också?
Jag följer lagen även med släp, dvs stannar såklart vid stopp. Lägger mig inte i vänsterfil nej, känns farligt om nån kommer bakom.
 
Mföljer trafikreglerna men ligger oftast kvar i högerfilen, jag kör i max 80, det borde inte vara några problem att ta sig ut framför eller bakom mig.

Lägger jag mig i vänsterfilen kommer jag knappt tillbaka igen eftersom stressade personer börjar köra om på insidan istället, känns säkrare då att ligga kvar och låta personbilarna röra sig bäst de vill.
 
Brukar ni gå ut i vänsterfältet när ni kör med häst o släp på motorvägen o det kommer bilar på påfarten? Det är mycket sällan jag gör det men ibland finns de ju vissa som inte förstår när man försöker släppa ut dem framför/bakom.
Tycker inte man skall gå ut i vänsterfilen, trafikregeln är att det är att det är den som kör på påfarten som skall anpassa sig efter trafiken på motorvägen. Däremot kan man sänka hastigheten något om det inte finns lucka framåt.
Här är svaret från transportstyrelsen:
http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-regler-vid-motorvagspafart-40235
 
Följer de lagar jag följer utan släp. För jag har en tendens att köra lite mer än farbegränsningen till vardags.

Det är ju meningen att vi i filerna ute på motorvägen tillsammans med den som är på accelerationssträckan ska anpassa vår körning så de kommer in. Det betyder att jag, med eller utan släp, ibland gasar lite, bromsar lite eller flyttar mig om det går och det finns plats.
 
Tycker inte man skall gå ut i vänsterfilen, trafikregeln är att det är att det är den som kör på påfarten som skall anpassa sig efter trafiken på motorvägen. Däremot kan man sänka hastigheten något om det inte finns lucka framåt.
Här är svaret från transportstyrelsen:
http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-regler-vid-motorvagspafart-40235

Nja, det står ju svart på vitt att den på accelerationssträckan har huvudansvaret men att den på motorvägen har ett ansvar också och att smidighet är det som ska genomsyra trafiken.
 
Nja, det står ju svart på vitt att den på accelerationssträckan har huvudansvaret men att den på motorvägen har ett ansvar också och att smidighet är det som ska genomsyra trafiken.
Fast det skrev jag väl: "Däremot kan man sänka hastigheten något om det inte finns lucka framåt."?
 
Känner mig ibland som en ligist när jag kör med hästen :eek: Men sen om jag åker med andra hästfolk så gör de typ likadant. Är det vanligt hos er också?
Jag tror att de flesta av mina bekanta är ungefär lika laglydiga i trafiken när de kör med häst som utan - med reservation för viktbestämmelser.
Stopplikt är oerhört sällan jag rullar förbi, underlätta vid en påfart sker med hänsyn till situationen - antingen genom att byta körfält eller genom att sänka hastigheten.
Det jag däremot tummar på är hastigheten på motorväg och rak bred landsväg, då kör jag ofta närmare 95. Till största del för att själv äga frågan om avstånd (läs: slippa 60-tonsekipage fem meter bakom mig).
 
Nej, jag går inte ut i vänsterfilen. Däremot anpassar jag hastigheten efter den som vill på, så att den kan komma emellan så smidigt som möjligt.

Självklart skiter jag inte i stopp-linje, skulle hästsläp vara någon form av ursäkt för att strunta i vissa trafikregler?
 
Undviker filbyten över huvud taget med släp bakom om jag inte måste. Enklare att anpassa hastigheten men ibland måste man självklart gå ut. Har varit med om några tillfällen då jag blivit omkörd på vänstersidan med släp så jag ser det som en direkt säkerhetsrisk att byta fil vid vissa tillfällen, men självklart gör jag det om jag ser att det skulle medföra krångel att ligga kvar i befintlig fil.

Då jag kör väldigt försiktigt med häst bakom så har jag inga problem med väjnings-/stopplikt för det mesta utan anpassar hastigheten i god tid. Över lag kör jag nog betydligt bättre med släp än utan. Framförhållning och god planering är A och O vid all körning men framförallt när man transporterar djur där bak.
 
Kom på en ny fråga!

Märker ni skillnad om ni kör med den övre luckan öppen resp stängs? Jag har den övre luckan öppen så länge det är torrt ute och jag inte kör motorväg. Jag märker väldigt stor skillnad i hur nära folk ligger bakom o hur "stressat" de beter sig.
 
Kom på en ny fråga!

Märker ni skillnad om ni kör med den övre luckan öppen resp stängs? Jag har den övre luckan öppen så länge det är torrt ute och jag inte kör motorväg. Jag märker väldigt stor skillnad i hur nära folk ligger bakom o hur "stressat" de beter sig.
Jag kör alltid med öppen överlucka (enda undantaget är ihållande ösregn eller snöstorm) och jag har aldrig märkt någon skillnad i medtrafikanternas beteende.
 
Jag byter sällan fil, anpassar farten istället så att det blir lucka framför eller bakom.

Och om ett trafikljus slår om snabbare än väntat avgör jag där och då om jag bromsar eller kör, det händer inte så ofta som tur är. Stopplikt respekterar jag alltid.
 
Jag tror att de flesta av mina bekanta är ungefär lika laglydiga i trafiken när de kör med häst som utan - med reservation för viktbestämmelser.
Stopplikt är oerhört sällan jag rullar förbi, underlätta vid en påfart sker med hänsyn till situationen - antingen genom att byta körfält eller genom att sänka hastigheten.
Det jag däremot tummar på är hastigheten på motorväg och rak bred landsväg, då kör jag ofta närmare 95. Till största del för att själv äga frågan om avstånd (läs: slippa 60-tonsekipage fem meter bakom mig).

De släpper jag förbi istället.
 
Kom på en ny fråga!

Märker ni skillnad om ni kör med den övre luckan öppen resp stängs? Jag har den övre luckan öppen så länge det är torrt ute och jag inte kör motorväg. Jag märker väldigt stor skillnad i hur nära folk ligger bakom o hur "stressat" de beter sig.
Tyvärr inte. Har ändå skrivit "HÅLL AVSTÅND" på min baklucka plus då att man ser hästen, men trots det kör lastbilar upp i ändan på oss och vissa personbilar hänger sig på tutan... :meh:
 
Brukar ni gå ut i vänsterfältet när ni kör med häst o släp på motorvägen o det kommer bilar på påfarten? Det är mycket sällan jag gör det men ibland finns de ju vissa som inte förstår när man försöker släppa ut dem framför/bakom.

Är ni bättre eller sämre på att stanna vid stopplikt med häst i? Jag är klart sämre med häst i och stannar bara helt om det inte är fritt så jag ändå ska stanna.

Känner mig ibland som en ligist när jag kör med hästen :eek: Men sen om jag åker med andra hästfolk så gör de typ likadant. Är det vanligt hos er också?
Jag kör både lastbil med släp och personbil med hästsläp och ofta när det gäller motorvägen, får man se om den som kommer på påfarten kommer komma in på vägen, men annars är det bara att lugnt och sansat byta fil i god tid. Går även att lätta lite på gasen så de kommer in, det handlar om samspel.

Stopplikt gäller alla, enda gången den MÖJLIGEN inte gäller är när det är isgata och det kommer en 74ton tung lastbil, som kommer fastna om den måste stanna och med de vintrarna vi har nu är den risken minimal, så man måste alltid stanna vid stopp. Att köra mot stopp blir man av med körkortet för.
Kör man mot stopp med hästtransport och häst i, får man planera och börja bromsa ner i god tid, t ex släppa gasen och motorbromsa, växla ner motorbromsa, trampa försiktigt på bromsen och sen när det nästan står still släpper man försiktigt bromsen så stoppet blir mjukt och sen när det står still bromsar man igen.
Aldrig slarva vid stopplikt.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej jag letar efter ett nytt släp då mitt börjar sjunga på sista versen. Jag har snöat in på Fautras och då speciellt Oblic+2. Någon...
Svar
4
· Visningar
1 353
Senast: Lemeie
·
Hästhantering Hej, Har så smått börjat leta nya hästlastbil och inser att det är väldigt många som har stuteriinredning. Har fått höra kommentaren...
2
Svar
24
· Visningar
3 286
Senast: Stekspaden
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 702
Senast: Cocos
·
Relationer Jag vet varken ut eller in. Jag behöver råd eller nån att ventilera med anonymt. Jag bor med min sambo tillsammans med min mamma och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
13 235
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp