Att kastrera en häst...vad kostar det

Vi gjorde en liggande, han var klapphingst så det var inte mycket att välja på... gick på ca 4000:- totalt. Till oss sa de att han kunde gå i hagen om han inte sprang eller så, ingen motion på ca 2 veckor, sen kunde han skrittas. Var de lagt stygn vet jag inte exakt, men det fanns ju synliga också vad jag minns. Vet sa att han skulle hållas stilla för att stygnen inte skulle gå upp, samt att det nog gör rätt ont när de måste ta i med bakbenen för att dra vagnen... Det gick helt utan problem, fast han alltså inte rörde sig nånting på ett tag.

Men det var ju inte en vanlig kastrering. Snarare en liten buköppning beroende på hur högt upp som kulorna låg. Förstår om han skulle ta det mkt lugnt om de var högt uppe i buken och rotade. I en vanlig kastrering så rotare de "bara " i påsen.(Min man ryser) När vår lilla Pelle kastrerades så var vi tvugna att ta in på klinik då han var klapphingst. Vi hade tur att de små hasselnötterna pluppade fram när de öppnade honom så han kom hem med några stygn på magen som skulle läkas i stillhet.

Sv: Re: Att kastrera en häst...vad kostar det

när bör man kastera, har en 2 åring som jag först tänkt behålla som hingst, men känner en viss tveksamhet och märker att han är väldigt hingstig, så när kan man kasterar vid den här årstiden? Han går på betet just nu, eller skall jag vänta tills i höst och ta hem honom och göra de hemma?

Sv: Re: Att kastrera en häst...vad kostar det

Vänta tills hösten när temperaturen ute är lägre och infektionsrisken är mindre, pga flugor etc.

Det går att kastrera honom nu också, det är egentligen ingenting konstigt med det, men har du inte bråttom så tycker jag att du ska vänta tills hösten.

Sv: Att kastrera en häst...vad kostar det

*kl*
för att klargöra

Kastration på betäckt funikel=liggande= på klinik
Görs i helnarkos vilket är större risk för hästen. Sädesledarna och blodkärlen knyts/sys och det gör också pungen. Ska ta det ganska lugnt i eftervården så att inte stygnen släpper.

Kastration på obetäckt funikel=stående=görs hemma. Får bara domosedan +lokalbedövning. Inga stygn, såret lämnas öppet för att det ska läka inifrån. Vätskar sig alltid mycket. Hästen ska röra på sig mycket efter op annat läker hålen i pungsäcken och vätskan som bildas kan inte komma ut= blir infekterat!

Bor i västerbotten 2500 kr för stående kastrering inkl stelkrampspruta.
Själva kstreringen gick bra, han gjordes stående på klinik. Blödde lite och det gick fort så inget att anmärka på där. Dock reagerade han på lugnandet och höll på däcka där så han fick stå kvar i kastreringsspiltan i flera timmar med dropp och veterinären jobbade med honom eftersom hjärtat inte slog som det skull och pulsen var lååååg. Efter massor av timmar kunde vi åka hem. Stackaren svällde upp som attan och åkte på två inflammationer så det blev två penicillinkurer kombinerade med butta och en tur till veterinären för en återöppning för att få ut en del sårvätska och var. Min kille hade trånga kanaler så såren läkte fortare utifrån än inifrån trots rejäl rörselse därav svällde han lätt och fick inflammation. Veterinären gjorde ett kanonjobb och jag är väldigt glad över hennes insats....
Försökringen täckte inte komplikationer vid kastrering så kalaset landade på mycket mer i slutändan samt att jag aldrig mer kommer vilja genomgå en kastrering igen med tanke på skräcken då min häst höll på dö i mina armar :( Be säljaren kastrera innan du köper, en kastrering kan bli svindyr.

Stallgrannen gjorde liggande kastrering på atg, gick kanon. Ingen svullnad och ingen inflammtion.

Vi har skurit våra unghingstar i år som var 2 o 3 år. Skars i onsdags morse o går nu på bete o leker. summa 2400kr på stallgången. Jag valde att göra så för att kunna få in dem i lösdriftsflocken i höst när stona brunstar lite mindre.

Jag kastrerade min ettårshingst i mitten av april för 1 640 ink moms hemma stående :-)
En timme efter kastreringen släppte jag ut honom igen. Det var inga konstigheter alls.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 172
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
447
Senast: Mearas
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
302
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10
  • Valp 2024