Att jobba på ridskola

Sv: Att jobba på ridskola

Två gånger.

1. Helgjobbat. Ex. 1 = Från 7 - 12. 250 kr i lön alltså 50 kr/timmen. Mocka, fodra åt 50 hästar samt släppa ut alla i olika omgångar. Stressigt och slitigt. Oftast 2-3 stycken som jobbade samtidigt.
Ex. 2 = Från 12- 16. 250 kr i lön. Ensam. Fodra och ta in alla hästar som var ute samt städa alla omklädningsrum och allmänna ytor osv. Lagom slitgöra...

2. Praktiserat på ridskola. Från 7 - 12 sedan börja igen kl 16-20. Gjorde allt som man gör med hästar, mocka, fodra, in/ut i hage, göra i ordning för lektion bla bla bla. 3000 kr i månaden ink. boende och boxplats åt egen häst. Fick också lektioner två gånger i veckan.

Jag skulle nog inte vilja ha upplevelserna ogjorda men jag skulle aldrig ta liknande jobb igen. Alldeles för lite lön för allt extremt slitsamt arbete man gör.

Heltid instruktör
Lektioner, planering, hästskötsel och fodring
Lön enligt avtal ca. 20.000:-/ månad

Vet du vad lönen ligger på för personalen i stall/administration osv?
Arbetstider?

Låter som att du hade väldigt dåligt betalt!

(Har själv jobbat en jäkla massa & skött stall själv, men det var ju privat tävlingsstall, tycker ridskolor borde vara mer seriösa)

Någon här som gör/har gjort det?
Vad har/hade ni för arbetsuppgifter & tider? Lön?

Jobbade 8-12 man-fre, 7-12 pa lördagar.

Samma arbetsuppgifter varje dag:

Fodra hö och kraft
Sopa stallet
Släppa ut hästarna
Mocka
Städa servicedelen (dvs cafeteria, toaletter etc)
Fodra lunch
Ta in hästarna

Pa lördagen skulle jag ocksa ha koll pa att alla hade kommit till sin ridlektion, och säga till ifall nagon saknades, samt vara behjälplig om nagon lektionsryttare behövde hjälp.

I princip sa bestod jobbet av städning, kan man säga.

Inte min typ av jobb, alldeles för repetetivt och i längden urtrakigt.

Avtalsenlig lön, vilket da (2003) var 85 kr/timme.

(Har själv jobbat en jäkla massa & skött stall själv, men det var ju privat tävlingsstall, tycker ridskolor borde vara mer seriösa)

Det tycker inte jag, boxplats och boende ingick ju, vilket räknas som löneförman. Inte bra betalt heller kanske, men stalljobb är inte särskilt välbetalt.

Det är väldigt dåligt betalt om man tittar på hur mycket fysiskt arbete det är och på helgjobbet var det ofta väldigt stressigt på fm. Som sagt så tar jag INTE ett sånt jobb igen.

Det tycker inte jag, boxplats och boende ingick ju, vilket räknas som löneförman. Inte bra betalt heller kanske, men stalljobb är inte särskilt välbetalt.

Lön 3000, boende 2000, boxplats 2000 = 7000 kr för ett heltidsarbete är ca 43 kr/timmen....

Jag säger då bara det, TA inte sådanna jobb så kanske standarden/lönerna höjs för häst/stallskötarna!

Jag har jobbat helger ibland på ridskolan då det behövts extra personal.
lön 65kr/h (är under 18 år )
Jobbade mellan 7-11.
arbetsuppgifter:
  • Morgonfodra Hö/kraftfoder
  • täcka hästar
  • släppa ut de hästar som ska ut i hagen ridskolehästar och privathästar
  • mocka
  • sopa stallet
  • fylla på hövagnen
  • se till att det är snyggt innan lektionerna börjar

Lön 3000, boende 2000, boxplats 2000 = 7000 kr för ett heltidsarbete är ca 43 kr/timmen....

Jag säger då bara det, TA inte sådanna jobb så kanske standarden/lönerna höjs för häst/stallskötarna!

Det var ju ridlektioner ocksa, och boendet och boxplatsen var kanske mer värt än sa. En boxplats där jag jobbade var värd 5000 kr/manad, exempelvis.

Haft en tjänst som ridlärare, med en heltidslön på 17 000. Jobbade som max 34h/vecka, vad blir det? 85% Uppgifterna var ungefär de som GoldenSam hade, plus huvudansvar för överseende och tillpassning av hästarnas utrustning.

Ja, inte var det bra betalt, hur mycket kostar en stallplats om man har stort stall...
Just i hästbranchen vimlar det ju av svartjobb där lönen är usel & lönen minimal. (har jobbat både i Sverige & utomlands, med boende men knappt mat, stallplats men inget lyx precis, massa jobb & 2000 i lön, dessutom svart...)

Ridskolor & travstall är väl de mest seriösa ställena ändå?

Inte någon höjdar lön där heller då?
Vet du vad övrig personal hade i lön?
Tillpassning av utrustning, ja det verkar vara många ridskolor där utrustningen långt ifrån passar..

Det är ingen höjdarlön man får för att vara ridinstruktör, och om det är ett välbetalt jobb man är ute efter så ska man se sig om efter något annat. Om man däremot är mycket hästintresserad och desstom gillar att möta många människor i olika åldrar och att undervisa, så är det dock ett otroligt roligt och stimulerande jobb, och själv skulle jag inte kunna tänka mig att byta.

Jag är utbildad och diplomerad ridinstruktör, och har för en heltid en grundlön på 19 800 kronor i månaden. Därtill kommer OB- tillägg och lektionstillägg på ungefär 2000 kr/mån, vilket gör en bruttomånadslön på knappt 22 000. Allt detta är enligt Kommunals avtal för ridinstruktörer och stallpersonal, och jämför man med grupper som vårdpersonal, lärare etc så är det inte speciellt stor skillnad. Det är inte någon hög lön, men definitivt en lön gemene man kan leva på, och faktum är att det i de allra flesta fall inte är så fantastiskt lönsamt att driva ridskola med alla de omkostnader det innebär att manhar möjlighet att betala mer än avtalsenligt.

- skulle gärna ha mer betalt men skulle aldrig vilja byta jobb!!
Avtalen är ganska bra , men man kan ju alltid förhandla sig till sin egen lön..

Två gånger.

På första stället jobbade jag från 8-17 mån-fre m en timmes lunch. Det var ord. tider, jobbade en hel del öt. Skötte stallet på förmiddagen, utbildningsred hästarna mitt på dagen och höll lektioner på em.

På andra stället som var kombinerad ridskola/försäljningsstall var min huvuduppgift o rida o utbilda försäljningshästarna, men jag höll även alla lektioner (var ett par gånger i veckan bara på vintrarna).

Ja, lönerna har väl ändå blivit lite bättre inom hästyrkena? (ridskola osv)
Att trivas med jobbet är ju också jätteviktigt:)

För 12 år sedan. ridskola/tävlingsstall
Utsläpp, mockning, städning av cafeteria och läktare, insläpp, fodring, borstning och på/avklädning av hästar, lite ridning, hjälpa till vid handikappridning.
Jobbade kl 8.15 - 15.15 p g a busstider.
Lön genom kommunen 2300 kr har jag för mig.

Jag skulle kunna tänka mig att jobba på ridskola igen, gärna då halvtid och plugga på högskola halvtid.

Liknande trådar

Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
428
Senast: Badger
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
627
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 117
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 520
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar