Att inte provrida en häst vid köp?

Jag köpte min som ettåring, så av förklarliga skäl provred jag så klart inte innan och det har blivit bra ändå. Det är ju en risk man tar med unga, oinridna hästar (eller för den delen hästar som den i ditt exempel som är nyss insutten) men det verkar du också medveten om.

I ditt fall har du ju en klart godkänd anledning att inte provrida också, du är höggravid. Jag hade nog som säljare varit betydligt mer tveksam till någon som inte ville provrida utan någon egentlig anledning. Men jag hade nog ändå övervägt att ta med en person jag litar på och som kanske dessutom rider ungefär som du som hade kunnat vara standin i ditt ställe, även om personkemin inte framkommer till sin fulla rätt då.
 
Är på jakt efter en ny häst. Är dock gravid i v 36 och har inte möjlighet att provrida pga för tung och för mycket krämpor. I de flesta fall är det ju rätt svårt att hitta rätt häst. Så av den anledningen kollar jag redan nu. Om hästen med stort H skulle dyka upp, vilket den ev redan gjort. Är det jättekonstigt att inte provrida? I detta fall är hästen påbörjad inridning i skritt och trav, så det är ju inte jättemycket jag kan testa iallafall på iallfall, eller? Är det jättekonstigt att be att säljaren visar hästen och jag avstår att provrida, eller är det jättedumt? Eller uppfattas jag som mycket oseriös av säljaren? Tänker att väntar jag tills jag kan provrida är hästen antagligen såld.

Några tankar? Vill inte ens fråga om det uppfattas som extremt oseriöst i mitt fall. Jag har inget bra självförtroende nej. ;)

Är endast ute efter inte inridna - för att skicka iväg på inridning när den kommit hem till mig, alt som i detta fall, påbörjad eller precis inriden och inget mer, så det handlar inte om utbildade hästar, sånna skulle jag vilja provrida och testa knapparna på.
Köpte just en till häst och är som du vet också gravid:P I mitt fall var det en 11:a, alltså fem år, visad på fyraårs men sen inte gjort så mycket pga. att hon är lite speciell. Min drömstam och uppfödaren har alltid världens finaste hästar så jag köpte utan att provrida men med tanken att klaffar det inte så vill jag ändå avla på henne. Fick lova att inte rida förrän barnet är ute så det sågs absolut inte som oseriöst att jag inte provred:) Tycker man brukar få en bra känsla för hur hästen är från marken, en sån ung häst formar man ju ändå själv dessutom. Men energinivån och känsligheten tycker jag man märker från marken likväl.
 
Jag skulle ändå inte provrida en så grön häst och nån kemi brukar inte existera på en knappt insutten häst så graviditeten tycker jag är av underordnad betydelse. :)
 
Hade jag varit säljare så skulle jag inte alls förvänta mig att du som höggravid skulle provrida en häst oavsett om den är ung eller gammal.
I min värld är det inte självklart att man provrider en häst.
Däremot skulle jag som köpare vilja att någon jag känner väl och litar på provrider hästen åt mig om jag inte kan själv om hästen är vuxen.
En så ung och grön häst ser jag inte riktigt någon mening med att provrida.
 
Jag provred inte min häst. 4-årig kallblodstravare som bara stått i hagen ca 8 månader. Och knappt körd sedan 2,5-3åring pga för mkt nerv. Sutten på rakt ut i skogen en handfull gånger typ.
Kände bara genom annonsen att jag måste titta på henne. Så körde 4,5 timmar. Möttes av en vääääldigt valpig otålig häst. Borstade o grejade lite , tog henne i grimman o gick en sväng.
Bestämde mig (trots att det kanske inte var bästa valet med en taggad grön häst efter ett uppehåll på 2,5år, pga rädslor förra hästen gav mig). Men men..
Vi har otroligt mycket att jobba på men framsteg görs hela tiden och jag är hur nöjd som helst. och hästen verkar nöjd hon med, även om hon har ett humör som heter duga vissa dagar :)

Och är du dessutom gravid så behöver du inte alls provrida. Se hästen från mark och/eller under annan ryttare en snabbis :) som andra säger, hästen är såpass ung med så svårt att få en riktig provridning ändå.
 
Jag har faktiskt aldrig provridit en häst :)
Jag har tittat på hur de rörde sig utan ryttare och kollat kemin mellan mig och hästen.
 
Jag har faktiskt aldrig provridit en häst :)
Jag har tittat på hur de rörde sig utan ryttare och kollat kemin mellan mig och hästen.

Är det bara unghästar då? Eller har det varit hästar som gått att rida men du valt att inte göra det? :-)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
4 271
Senast: Kiwifrukt
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
37 672
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp