Att inte provrida en häst vid köp?

Elisha

Trådstartare
Är på jakt efter en ny häst. Är dock gravid i v 36 och har inte möjlighet att provrida pga för tung och för mycket krämpor. I de flesta fall är det ju rätt svårt att hitta rätt häst. Så av den anledningen kollar jag redan nu. Om hästen med stort H skulle dyka upp, vilket den ev redan gjort. Är det jättekonstigt att inte provrida? I detta fall är hästen påbörjad inridning i skritt och trav, så det är ju inte jättemycket jag kan testa iallafall på iallfall, eller? Är det jättekonstigt att be att säljaren visar hästen och jag avstår att provrida, eller är det jättedumt? Eller uppfattas jag som mycket oseriös av säljaren? Tänker att väntar jag tills jag kan provrida är hästen antagligen såld.

Några tankar? Vill inte ens fråga om det uppfattas som extremt oseriöst i mitt fall. Jag har inget bra självförtroende nej. ;)

Är endast ute efter inte inridna - för att skicka iväg på inridning när den kommit hem till mig, alt som i detta fall, påbörjad eller precis inriden och inget mer, så det handlar inte om utbildade hästar, sånna skulle jag vilja provrida och testa knapparna på.
 
Jag skulle vilja säga att jag hade mer tyckt att det var oseriöst om det kom någon som var höggravid och ville provrida min häst, i synnerhet en unghäst...
Helt krasst så vet du ju heller inte när du kan provrida, jag har förvisso inga barn men kan inte tänka mig att det första man vill göra efter en genomgången förlossning är att sätta sig till häst :nailbiting: :D.
Svårt det där men om du ändå är ute efter oinriden häst så ja, jag hade nog kunnat slå till på en som mer eller mindre bara är sutten på om den verkar ok för övrigt i all hantering och så vidare.
Däremot så vet jag inte om det är så bra timing egentligen, att skaffa barn och häst samtidigt men är det en unghäst kan den kanske "gå och drälla" över sommaren?
 
Kan du inte ta med någon du litar på som provrider? Jag tycker inte att det är så konstigt att inte själv provrida. Det är ju inte helt ovanligt att tränare letar häst åt elever etc. Däremot skulle jag vilja se någon mer än ägaren på hästen.
 
Beror helt på dig. Är du en skicklig ryttare och/eller inte bryr dig om ridkemi tycker jag du kan avstå provridning själv.

Om du däremot är som den genomsnittliga hobbyryttaren som tycker det känns viktigt med känsla och klick mellan häst och ryttare är det oerhört dumt att inte själv provrida hästen som är intressant.
 
En ung häst som är så lite riden skulle jag lätt nöja mej med att låta säljaren visa. Möjligen ta med sin tränare eller en duktig kompis, men är det ens säkert att man som säljaren sätter upp någon och provriden en så grön häst? Det kan ju bli väldigt fel om inte den som provrider är tillräckligt rutinerad...
 
Jag skulle vilja säga att jag hade mer tyckt att det var oseriöst om det kom någon som var höggravid och ville provrida min häst, i synnerhet en unghäst...
Helt krasst så vet du ju heller inte när du kan provrida, jag har förvisso inga barn men kan inte tänka mig att det första man vill göra efter en genomgången förlossning är att sätta sig till häst :nailbiting: :D.
Svårt det där men om du ändå är ute efter oinriden häst så ja, jag hade nog kunnat slå till på en som mer eller mindre bara är sutten på om den verkar ok för övrigt i all hantering och så vidare.
Däremot så vet jag inte om det är så bra timing egentligen, att skaffa barn och häst samtidigt men är det en unghäst kan den kanske "gå och drälla" över sommaren?
Det med tiden o så är inga problem. Planerar att komma igång efter en månad och hade ändå tänkt lämna på lite utbildning under den tiden. Utan det är just detta med provridniNgen som är beskymret! Får fråga säljaren hur den ställer sig till det. :)
 
Beror helt på dig. Är du en skicklig ryttare och/eller inte bryr dig om ridkemi tycker jag du kan avstå provridning själv.

Om du däremot är som den genomsnittliga hobbyryttaren som tycker det känns viktigt med känsla och klick mellan häst och ryttare är det oerhört dumt att inte själv provrida hästen som är intressant.
Är ingen jätteskicklig ryttare nej, så det är lite min tanke också, att det kandke känns helt fel även om den är fin och det går bra.. Svårt!
 
Kan du inte ta med någon du litar på som provrider? Jag tycker inte att det är så konstigt att inte själv provrida. Det är ju inte helt ovanligt att tränare letar häst åt elever etc. Däremot skulle jag vilja se någon mer än ägaren på hästen.
Jo absolut det kan jag ju göra, dock är det ju ffa isåfall det där med @Lovisaleonora skriver med kemi, att även om det går bra för en annan ryttare kanske det känns fel för mig, svårt! Samtidigt är det himla segt att se många
Hästar passera förbi för att jag inte kan provrida på i värsta fall tre månader, förhoppningsvis två men man vet ju aldrig! Men åka ner och be säljaren rida kan ju inte skada, kandke känner redan då att det inte är rätt häst.
 
En ung häst som är så lite riden skulle jag lätt nöja mej med att låta säljaren visa. Möjligen ta med sin tränare eller en duktig kompis, men är det ens säkert att man som säljaren sätter upp någon och provriden en så grön häst? Det kan ju bli väldigt fel om inte den som provrider är tillräckligt rutinerad...
Aldrig varit spekulant på en sån grön häst, även om jag ridit mycket nyblivna treåringar så har dom ändå haft mer rutin. Så jag vet faktiskt inte hur det brukar gå till heller. Planerar dock ändå låta hästen skickas iväg för lite till eller inridning i samband med eventuell ankomst till mig, så jag hinner komma i form och hästen får en bra grund. :-) Hästen ifråga verkar mycket cool och lugn, och är fyra år i år, så lite efter så sätt med inridning.
 
Finns ju folk som köper hästar osedda ;)

Men nä, jag skulle inte se det som oseriöst om du inte kan rida pga graviditet, så länge som du träffar hästen också. Att ta med en kompis/tränare som kan rida tror jag också kan vara en bra ide!
Själv var jag jätte emot det förr, men sen köpte jag ju själv min första häst oinriden. :D Jag kände dock att hans temperament och personligen klickade, en sån här häst vill jag ha liksom. Han var dessutom "oförstörd" från början, så det var ingen gömd problematik vid ridningen heller (där tänker jag att det kan vara bra att se andra rida hästen). Men ja, jag tror man inte måste provrida för att vara seriös. :)
 
Är på jakt efter en ny häst. Är dock gravid i v 36 och har inte möjlighet att provrida pga för tung och för mycket krämpor. I de flesta fall är det ju rätt svårt att hitta rätt häst. Så av den anledningen kollar jag redan nu. Om hästen med stort H skulle dyka upp, vilket den ev redan gjort. Är det jättekonstigt att inte provrida? I detta fall är hästen påbörjad inridning i skritt och trav, så det är ju inte jättemycket jag kan testa iallafall på iallfall, eller? Är det jättekonstigt att be att säljaren visar hästen och jag avstår att provrida, eller är det jättedumt? Eller uppfattas jag som mycket oseriös av säljaren? Tänker att väntar jag tills jag kan provrida är hästen antagligen såld.

Några tankar? Vill inte ens fråga om det uppfattas som extremt oseriöst i mitt fall. Jag har inget bra självförtroende nej. ;)

Är endast ute efter inte inridna - för att skicka iväg på inridning när den kommit hem till mig, alt som i detta fall, påbörjad eller precis inriden och inget mer, så det handlar inte om utbildade hästar, sånna skulle jag vilja provrida och testa knapparna på.

Om du ändå söker en häst som inte är färdigt inriden men den kan vara "insutten" och du är höggravid så tycker jag att det låter väldigt rimligt att vilja se hur hästen fungerar med nuvarande ägare.

Jag tror att en säljare respekterar icke-ridningen om du kommer där med en enorm gravid-mage...
 
Om du ändå söker en häst som inte är färdigt inriden men den kan vara "insutten" och du är höggravid så tycker jag att det låter väldigt rimligt att vilja se hur hästen fungerar med nuvarande ägare.

Jag tror att en säljare respekterar icke-ridningen om du kommer där med en enorm gravid-mage...
Tack för svar!
 
Det med tiden o så är inga problem. Planerar att komma igång efter en månad och hade ändå tänkt lämna på lite utbildning under den tiden. Utan det är just detta med provridniNgen som är beskymret! Får fråga säljaren hur den ställer sig till det. :)
Jag har själv fött barn och vad man tänker och hur det blir är två helt olika saker. Man kan ha stora planer på hur mycket man skall fixa efter födseln men sen kommer verkligheten ikapp. Bara att föda kan göra att du inte vill sitta till häst på månader. Kanske behöver du snittas, kanske får du stygn, kanske bristningar. Kanske en kolikbebis som gör att du första tiden får sova max 2 timmar i sträck. Jag hade avvaktat med köp av häst tills jag landat i de nya rutinerna med en Bebis.
 
Jag har själv fött barn och vad man tänker och hur det blir är två helt olika saker. Man kan ha stora planer på hur mycket man skall fixa efter födseln men sen kommer verkligheten ikapp. Bara att föda kan göra att du inte vill sitta till häst på månader. Kanske behöver du snittas, kanske får du stygn, kanske bristningar. Kanske en kolikbebis som gör att du första tiden får sova max 2 timmar i sträck. Jag hade avvaktat med köp av häst tills jag landat i de nya rutinerna med en Bebis.
Födde barn för precis ett år sedan och satt upp o red ordentligt efter fyra veckor. Behöver ju inte bli likadant denna ggn såklart, men tiden efter oroar jag mig inte för öht, det är just nu vid provridningar som jag funderade på. :-) Tack ändå!
 
Jag har köpt fyra hästar och har inte provridit någon av dem när jag var och tittade på dem. Samtliga var oinridna eller sutten på enstaka gånger. Inga konstigheter varken från min eller säljarnas sida. Så det är nog ingen som tar det oseriöst, särskilt inte som du är gravid.
 
Om jag hypotetisk skulle sälja en häst hade jag dragit mig för att sälja till någon som är höggravid. Inte pga provridning, men min personliga erfarenhet är att väldigt många plötsligt säljer sina hästar när de får barn, även de som aldrig skulle sälja. Det blir väl för mycket och barnet tar över livet antar jag.

Är du verkligen säker på att du vill och orkar ha häst och bebis?
 
Om jag hypotetisk skulle sälja en häst hade jag dragit mig för att sälja till någon som är höggravid. Inte pga provridning, men min personliga erfarenhet är att väldigt många plötsligt säljer sina hästar när de får barn, även de som aldrig skulle sälja. Det blir väl för mycket och barnet tar över livet antar jag.

Är du verkligen säker på att du vill och orkar ha häst och bebis?
Som jag skrev där uppe var jag i samma sits förra året med bebis och häst och det funkar hur bra som helst. Ska lämna ut min häst på foder nu och söker därför en ny då min är äldre och ska pensioneras med skogsridning enbart. Så ja, jag byter en häst mot en annan, så det blir absolut ingen skillnad. Så det är inte ett problem! :-) Barnens pappa kommer dessutom varit föräldarledig under hela sommaren, 30 april till sista veckan i augusti, så tid finns verkligen. Egentid behöver jag ju få, och då lägger jag gärna ett par timmar dagligen i stallet. Så min nuvarande häst eller en annan, det blir ingen skillnad, hästlös kommer jag inte vara.
 
Är på jakt efter en ny häst. Är dock gravid i v 36 och har inte möjlighet att provrida pga för tung och för mycket krämpor. I de flesta fall är det ju rätt svårt att hitta rätt häst. Så av den anledningen kollar jag redan nu. Om hästen med stort H skulle dyka upp, vilket den ev redan gjort. Är det jättekonstigt att inte provrida? I detta fall är hästen påbörjad inridning i skritt och trav, så det är ju inte jättemycket jag kan testa iallafall på iallfall, eller? Är det jättekonstigt att be att säljaren visar hästen och jag avstår att provrida, eller är det jättedumt? Eller uppfattas jag som mycket oseriös av säljaren? Tänker att väntar jag tills jag kan provrida är hästen antagligen såld.

Några tankar? Vill inte ens fråga om det uppfattas som extremt oseriöst i mitt fall. Jag har inget bra självförtroende nej. ;)

Är endast ute efter inte inridna - för att skicka iväg på inridning när den kommit hem till mig, alt som i detta fall, påbörjad eller precis inriden och inget mer, så det handlar inte om utbildade hästar, sånna skulle jag vilja provrida och testa knapparna på.
Nej det tycker inte jag ses som oseriöst alls. Ridningen i sej självt är inte något jätteavgörande på det sättet att hästar blir väldigt mycket i ridningen som man gör dom.
 
Jag har själv fött barn och vad man tänker och hur det blir är två helt olika saker. Man kan ha stora planer på hur mycket man skall fixa efter födseln men sen kommer verkligheten ikapp. Bara att föda kan göra att du inte vill sitta till häst på månader. Kanske behöver du snittas, kanske får du stygn, kanske bristningar. Kanske en kolikbebis som gör att du första tiden får sova max 2 timmar i sträck. Jag hade avvaktat med köp av häst tills jag landat i de nya rutinerna med en Bebis.

Min förra häst köpte jag av en tjej som hade köpt honom precis efter förlossningen (hon hade med sig en kompis som provred). Hon behöll honom i ett knappt halvår men bestämde sedan att hon inte hann ha häst och bebis samtidigt... Hon blev dessutom sjuk i samma veva, så det gjorde ju inte saken enklare för henne.
 
Personligen så tycker jag att det är viktigt att det känns rätt med hästen, men om du åker och tittar på den, hanterar den, kanske kan få testa att tömköra den eller arbeta lite vid hand i träns så tror jag du ändå får en ganska bra bild av hästen.
Och så tar du med en kompis som vet vad du gillar för sorts häst, så kan den provrida.
Känns det osäkert sen så ska du nog avvakta, men klickar det redan i den grundläggande hanteringen så gör det nog det uppsuttet också sen :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
4 271
Senast: Kiwifrukt
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
37 672
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp