Ah! Bortförklara, det ordet letade jag efter när jag skrev ursprungsinlägget, kunde inte komma på det. Känner definitivt igen den biten.
Jag var/är också en sådan person som strävar efter perfektion och blir väldigt nedstämd/hård mot mig själv om jag inte uppnår det.
När jag tog lastbilskortet hade jag en bra körlärare som på något sätt lärde mig se att jag visst kunde även om det inte var perfekt. Han fick mig att inse att även om jag strävar efter det där perfekta så går det bra med godkänt tills jag når dit.
Red även för en tränare under tiden jag hade min häst som även där fortsatte mitt tänkande att inte vara så hård mot mig själv. Det visade sig att när jag kände att ridningen gick kasst, då var jag på väg upp i utvecklingen och därför det stretade emot, så även där fick jag lära mig att även om det gick kasst och inte alls som jag såg för mitt inre öga, kunde jag rida bättre än vad själv gav mig cred för.
Däremot strävar jag fortfarande att nå det där perfekta målet någon gång.
Jag tror jag kommer reflektera mer på det här med beröm mina kommande lektioner, jag tror lite av det där med svårt att ta beröm lever kvar.
Känns på ett sätt skönt att veta att jag inte är ensam om det här.