Att inte kunna sitta

T

todde

Har ett 5 årigt halvblod som jag köpte för 3v sedan som jag inte kan sitta ner på i traven. Skumpar och skumpar runt i sadlen , jag brukar aldrig ha problem att sitta ner i trav. Visserligen var ute i skogen på ett nytt ställen för henne och då blev ju hon lite spänd, men ändå ! Sedan när man ska trava så står hon ibland och studsar och vill galloppera istället men när jag vill ha trav så ska det vara trav. Ska man bli orolig nu när man inte kan sitta ner eller kommer det med tiden då hon blir musklad ? Tips någon !

Sv: Att inte kunna sitta

Jag fattar inte riktigt...

Du har problem att sitta ner i traven, vad har det med hennes muskler att göra? Och vad hade det där med att hon ville galoppera i skogen att göra med nedsittningen i traven, eller vad det ett helt annat problem?

Rider du för tränare? Om ja, be henne/honom att ni jobbar med din sits. Jobba sitsen med hästen på lina är skitbra, då behöver du bara koncentrera dig på dig själv. Rid mycket utan stigbyglar, trava inte fortare än du klarar av. Bättre att du travar långsamt när du sitter ner och rider lätt när du ska trava på framåt tills du fått till det.

Om du inte rider för tränare tycker jag att du ska börja med det.

Sen har du ju inte haft hästen så länge, det tar ju lite tid att "rida in sig".

Jag red in min häst förra året, en islands vallack som nu är 4år. Han har ganska stora rörelser och jag hade riktig problem med att sitta i traven! (sen är han 5-gångare med mycket fart i sig också, tänk dig: en väldigt skumpig häst som springer fort -svårt att sitta).. För att lära mig sitta på honom ordentligt så gick jag in i rundpaddocken (man kan dela av en vanlig paddock/ridhus med ex. ett rep också) och sen travade jag runt barbacka med longerings gjord på (en gjord med handtag, har man inte det så kan man sätta på en täckes gjord, rida med sadel utan stigbyglar, hitta på något att hålla sig i!) och sen travade jag runt och fokuserade bara på min sits och balans.

Gjorde detta några gånger och sen behövde jag inte träna mer på det sen. Men har ändå fortsatt med min balans träning, körde en intensiv period på några dagar och nu travar jag ungefär 2varv på fyrkanten utan stigbyglar, varje gång jag rider. Rider jag i skogen så lägger jag bara över stigbyglarna en liten stund. -så det är bara att träna!

Jag skulle undvika att sitta ner längre stunder om hästen är omusklad. Bättre att rida lätt till hon är musklad i och med att det frestar på ryggen mycket mer att sitta ner.

Sedan, mitt bästa tips om man har svårt att sitta ner är att rida utan stigbyglar med enhandsfattning (om man reder ut det), sen med andra handen greppar du framvalvet och liksom drar dig ner lite lätt. Fokusera bara på din sits, hästens form kommer oftast automatiskt sen.

Skitbra för att få in rätt känsla.

Men som sagt, rid lätt till hon är ordentligt musklad.

Jag fattar inte riktigt...

Du har problem att sitta ner i traven, vad har det med hennes muskler att göra? Och vad hade det där med att hon ville galoppera i skogen att göra med nedsittningen i traven, eller vad det ett helt annat problem?

Rider du för tränare? Om ja, be henne/honom att ni jobbar med din sits. Jobba sitsen med hästen på lina är skitbra, då behöver du bara koncentrera dig på dig själv. Rid mycket utan stigbyglar, trava inte fortare än du klarar av. Bättre att du travar långsamt när du sitter ner och rider lätt när du ska trava på framåt tills du fått till det.

Om du inte rider för tränare tycker jag att du ska börja med det.

Sen har du ju inte haft hästen så länge, det tar ju lite tid att "rida in

sig".

Så du menar att en häst som är musklad och omusklad rör sig lika..orka att dra benen in under sig ??? Ändrar det inte mjukheten och gången om den kan ta benen in under sig ??? Om hon vill galloppera istället för att trava så kanske det innbär att hon trivs bättre i galloppen och ev. spänner sig i traven...tycker inte det är fel att man tänker igenom det ..!
Självklart rider jag för en tränare....men eftersom jag kan tänka själv så undrar jag också utanför tränartiden.
Ska kanske tilläggas att jag har två andrar hästar som jag rider utan problem... det är bara just nu jag har problem alltså inga nybörjarproblem.

Du köpte ju hästen för 3v sen, så du har knappast nåt att oroa dig för... Det tar tid både för dig att vänja dig vid hennes steg, och tid för henne att vänja sig vid hur du sitter i sadeln. Är hästen van vid att man brukar sitta på henne? Hon kanske inte är jättevan vid det och därmed spänner sig = mycket jobbigare :p
Min 5-åring har jag ridit in själv (så jag borde vara van vid hennes steg) men trots det så har jag det jobbigt med nedsittningen på henne -rör sig stoort och spänner sig lite.

Jag brukar sitta ner kortare stunder, och rida lätt ibland bara för att variationen gör att hon slappnar av

Senast ändrad av en moderator:

Du köpte ju hästen för 3v sen, så du har knappast nåt att oroa dig för... Det tar tid både för dig att vänja dig vid hennes steg, och tid för henne att vänja sig vid hur du sitter i sadeln. Är hästen van vid att man brukar sitta på henne? Hon kanske inte är jättevan vid det och därmed spänner sig = mycket jobbigare :p
Min 5-åring har jag ridit in själv (så jag borde vara van vid hennes steg) men trots det så har jag det jobbigt med nedsittningen på henne -rör sig stoort och spänner sig lite.

Jag brukar sitta ner kortare stunder, och rida lätt ibland bara för att variationen gör att hon slappnar av

Precis så brukar jag också göra sitta en kort stund och sedan rida lätt. Kanske är hon ovan och därmed spänningar. Ja tiden får väl utvisa ...men då är det inte bara jag det är fel på då Du också har lite problem.

Jag skulle undvika att sitta ner längre stunder om hästen är omusklad. Bättre att rida lätt till hon är musklad i och med att det frestar på ryggen mycket mer att sitta ner.

Sedan, mitt bästa tips om man har svårt att sitta ner är att rida utan stigbyglar med enhandsfattning (om man reder ut det), sen med andra handen greppar du framvalvet och liksom drar dig ner lite lätt. Fokusera bara på din sits, hästens form kommer oftast automatiskt sen.

Skitbra för att få in rätt känsla.

Men som sagt, rid lätt till hon är ordentligt musklad.

ska jag prova tack för tipset !

Det kommer nog med tiden ska du se. Det har tagit mig två år för mig att äntligen kunna sitta ner på min häst i traven. ;) Äntligen! Så nog kommer det för er med, det gäller bara att lära sig. Vissa hästar är enklare än andra bara. :)

Men lugn och fin, jag skrev ju att jag inte förstod ditt inlägg, då kanske du kan utveckla det istället för att skriva en massa ?????????

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 318
Senast: mily
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
11 972
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar