Att inte ge hästen vila

sthu

Trådstartare
Satt och funderade lite idag på väg till stallet. Jag rider eller kör så gott som varje dag, varierat i så väl vad vi gör som hur hårt vi tränar. Det är allt från skogsrundor till intervallträning och arbete i ridhus. Tränas svettig nästan varje dag. Visserligen har ponny mycket vinterpäls, så han svettas ganska lätt. Han har en hel del övervikt också, som vi jobbar på att få bort.
I snitt tränar vi 7-9 timmar per vecka. Försöker hitta regelbundna tider med tränare, hittills har det bara blivit en lektion..

Jag ger vanligtvis ingen vila någon dag i veckan. Ibland blir det någon oplanerad vilodag när jag har något skolarbete som måste gå före. Men oftast tränas hästen varje dag.
Bör jag ge helt ledigt en eller ett par dagar i veckan, eller har det ingen större betydelse när motionen är så pass varierad?
Hur maximera viktnedgång, kondition och muskelbyggande med fokus på vila/ingen vila? (Foderstaten är korrekt, balanserad och anpassad efter hästen.)

Sv: Att inte ge hästen vila

Jag skulle nog lägga in iaf en vilodag, de flesta hästar behöver lite tid emellanåt att smälta träningar och nya saker inom ridningen. Muskler byggs dessutom i vila eftersom att de bryts ned under träning, men om du kör varierad träning för olika muskelgrupper så borde det räcka med en vilodag. Men att gå alla veckans dagar känns lite väl hårt men du märker väl hur din häst mår, om han verkar lite stressad eller trött eller inte bygger muskler i normal fart. Om hästen bör gå ned i vikt för sin hälsas skull så kanske det inte är lämpligt att låta honom vill mer än en dag.

Jag tänker om jag skrittar en eller ett par dagar i veckan så får han lite motion för vikten, men ansträngs ändå inte speciellt. Jag promenerar en del med honom som det är, och vissa dagar tränar vi bara tricks och sånt.
Han är rätt välmusklad som det är, det är inte så han saknar muskler. Men det kan ju alltid bli mer :D Han har rätt rejäl övervikt, har så haft sen jag köpte honom för snart 7 år sedan. Inga fysiologiska fel bara extremt lättfödd.

Åtminstone en vilodag i veckan tycker jag alla bör ha. Att bara få vara häst är säkert viktigt.

Mjo, men där tänker jag som min tränare. Han får göra vad han vill 23 timmar om dygnet. Så på den punkten har jag inga betänkligheter.

Då tänker vi olika. Må så vara att han får göra vad han vill 23 timmar per dygn. Jag tänker att ha en dag för sig själv. Men kanske förresten att hästar inte ser det som att de har en helt ledig dag. Själv gör jag det och faktiskt tror jag att min häst gör det också. Han verkar tycka att jag är tjatig när jag vill rida varje dag. Kanske jag är trist. Jävla harvande på ridbanan, tänker han nog.:(

Om hästen rids/körs svettig varje dag kan det i längden vara negativt, men om du varvar arbetsdagarna med turer i lugnare tempo exv skritt och lite jog är ju de att betrakta som vilodagar. För mig är vilodag = inget krävande fysiskt arbete.

Någon dag tycker jag också. Sen om det är bäst en eller två vet jag inte riktigt.
Har läst en hel del på forumet här om "överarbetade" hästar som till sist inte mår bra. ( obs. att de e experterna som svarat då och inte jag :D ) och så länge jag ridit har det alltid rekomenderats någon eller ett par dagars vila.
(vid ovanstående inlägg finns ett par av orsakerna)
Lycka till med allt iaf! mvh

PS: Jätte roligt att du vill vara med honom så mycket :)

Han har päls som en mammut, så han börjar svettas efter bara lite trav och galopp. Inte genomsvett, snarare varm. Han fäller för fullt, så det blir bättre om någon vecka. Det låter som om jag köttar på i 120 km/h varje dag, men riktigt så illa är det inte. Vissa dagar är som sagt lugnare utan ryttare och i största del i skritt. Så sent som idag var vi ute och gick i skogen :)
Motionen är så pass varierad att hästen inte tröttnar. Han har oftast en positiv attityd till att komma in. Känner jag att han inte är helt pigg, träningsvärk eller liknande, så tar vi det lugnt. Bara ut och går i en halvtimme eller så.

Jo men då tror jag att du känner din häst och att ni båda gör det ni mår bäst av! härligt - all lycka :bow:

Hästarna ska ju aldrig stå riktigt stilla under en dag men jag föreslår en skritt/ promenad dag;) Kanse lite barbacka ridning i skritt ute, eller bara gå med på en promenad i skogen? :d

Skulle se till att det är varierat arbete iaf, och efter hårda pass att du kanske bara skritta ut i skogen, lr går ut och promenerar. Som nån annan skrev så är det ju träning som bryter ner musklerna, så att träna olika muskler varannan dag ungefär är bra. Kan ju tömköra, lr bara ut och skritta och se till att hästen får jobba i en lång låg form :)

jag har fått rådet att ta det lungt dagen efter klättring iaf, för att musklerna hinner vila, kanske inte att han skall stå helt men att man bara longerar lite skritt o trav eller bara går ut och går en sväng..

"Mjo, men där tänker jag som min tränare. Han får göra vad han vill 23 timmar om dygnet. Så på den punkten har jag inga betänkligheter."

kan ju´säga att jag håller med dej lite där, men jag ser en vilodag som en dag då han slipper tränset och (om man nu skulle ha) sadeln. en vilodag för mej är en dag då i bara tränar från marken, lite trix och går ut och går/äter gräs och gör ngt som vi inte gör då vi rider.. men det där beror ju helt på från häst till häst, inte för att min kopplar träns med ngt negativt, men han blir alltid så upplyst då vi bara lägger på repgrimman och börjar joxa..
du verkar ju ha bra koll på din häst iaf :) :

Motionen är så pass varierad att hästen inte tröttnar. Han har oftast en positiv attityd till att komma in. Känner jag att han inte är helt pigg, träningsvärk eller liknande, så tar vi det lugnt. Bara ut och går i en halvtimme eller så.

Det låter inte som om jag behöver "oroa" mej för att jag motionerar hästen för mycket. Motionen blir så pass varierad automatiskt, beroende på väder skolgång studier väglag ridhustillgång osv att olika muskelgrupper ansträngs olika mycket olika dagar.
Den här veckan har bestått av ett intrevallpass, en skogspromenad (äkta promenad, jag går bredvid och hålle i repet) och en skrittrunda med vagnen. Lugnt och stillsamt med andra ord. Och nästa vecka försvinner helt då jag är bortrest.. Så lite semester blir det allt! Vi åker ut en hel del med skolan den här kursen så våren blir lugn.

jag tycker alla hästar ska få ha en vilodag där dom bara går i hagen och är hästar. det mår kroppen bra av!

tänk på att det är i vila som musklerna byggs upp! är hästen så grymt överviktig att du anser att den måste tränas varje dag så skulle jag gått en liten promenad med den på "vilodagen".

Jag kan faktiskt inte svara på detta med någon faktamässig grund. Men många påstår ju att arbete varannan dag ofta ger bättre resultat än varjedagridning. Detta pga att man låter muskler, senor, leder, huvud få vila och återhämta sig. Muskler som arbetat hårt blir starkare när de återhämtar sig efter träning. Travhästar arbetas ofta varannandag tex.

Min plan med min unghäst är att lägga in vilodagar ofta och istället lägga ner mkt fokuserat arbete de dagar han rids. För att skapa konsekvens och för att han ska få återhämta både kropp och huvud regelbundet. Nu har jag inte kunnat hålla mig borta från ridningen riktigt varannan dag för jag tycker att det är så hemskt roligt att träna, men han får vila iaf 2 ggr/vecka oftast.

Jag tycker inte vuxna hästar behöver dagar då de vilar helt. Har man en stor hage och de år ute många timmar så ok, men vilodagar brukar det bli ändå p g a att man själv är sjuk, hästen tappar en sko eller man inte hinner rida.
Jag tror det är bra för hästarna både fysiskt och mentalt att få göra något varje dag. De ska såklart inte tränas varje dag men en promenad eller skrittur ser jag som en vilodag. Jag tror också det är bra för blodcirkulationen och magen att de får röra på sig varje dag.
Ofta tror jag man överskattar effekten/nivån på sin träning är inte så påfrestande för hästen egentligen. Däremot tror jag det är viktigt att variera träningen så att man inte anstränger samma muskler varje dag.

Har din häst övervikt tycker jag det är extra viktigt att den får röra på sig varje dag. Övervikt påfrestar ju på hästens kropp!

Lite OT : unghästar däremot behver vila både enstaka dagar regelbundet och få längre viloperioder.

Skulle se till att det är varierat arbete iaf, och efter hårda pass att du kanske bara skritta ut i skogen, lr går ut och promenerar. Som nån annan skrev så är det ju träning som bryter ner musklerna, så att träna olika muskler varannan dag ungefär är bra. Kan ju tömköra, lr bara ut och skritta och se till att hästen får jobba i en lång låg form :)

Håller med dig helt. För det är ju så på oss människor så då är det inte olikt för hästar att det är så med.

sådär skulle jag oxå göra
istället för vilodag - en lugn tur

tror inte heller att vildhästarna tar ledigt.
"okej, idag är det vilodag, visst kom ni ihåg igår att dricka vatten för idag oxå?"
eller möjligen om hästarna vore strikt religiösa skulle de vila.

en promenad är alltid bra, både för häst å husse.

Liknande trådar

Hästvård En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han...
Svar
3
· Visningar
1 131
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej buke! En tanke som slagit mig mer än en gång är hur många olika synpunkter det finns på huruvida och hur mycket en frisk häst i...
Svar
17
· Visningar
5 586
Senast: Mli
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 510
Senast: Irival
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 807
Senast: MaritH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar