Att inte ge hästen vila

Sv: Att inte ge hästen vila

Det låter inte som om jag behöver "oroa" mej för att jag motionerar hästen för mycket. Motionen blir så pass varierad automatiskt, beroende på väder skolgång studier väglag ridhustillgång osv att olika muskelgrupper ansträngs olika mycket olika dagar.
Den här veckan har bestått av ett intrevallpass, en skogspromenad (äkta promenad, jag går bredvid och hålle i repet) och en skrittrunda med vagnen. Lugnt och stillsamt med andra ord. Och nästa vecka försvinner helt då jag är bortrest.. Så lite semester blir det allt! Vi åker ut en hel del med skolan den här kursen så våren blir lugn.

På vilket sätt tränar du olika muskelgrupper? Framdelen ena dan, bara ryggen andra dan? Jag kan inte se att den använder olika muskelgrupper. Hela kroppen jobbar ju. Det är ju inte som när vi tränar i ett gym, bara armstyrka eller benstyrka, magen , ryggen.

Jag tycker alla hästan ska ha en vilodag i veckan där dom får vila musklerna. Sen om det nångång blir mer eller mindre spelar inte så stor roll.:)

På vilket sätt tränar du olika muskelgrupper? Framdelen ena dan, bara ryggen andra dan? Jag kan inte se att den använder olika muskelgrupper. Hela kroppen jobbar ju. Det är ju inte som när vi tränar i ett gym, bara armstyrka eller benstyrka, magen , ryggen.

tror hon menar att hon tex rider en dag på långa tyglar och bara "åker" med medas en annan dag tar hon och klättrar intensivt i backarna i form..

visst vissa samma muskler så tränas ju alla dagar men olika mkt, som hon skrev

haha fatta ngn hur jag menade? :D

Ja, precis det var så jag menade. Givetvis måste alla muskler arbeta, det måste de när hästen skrotar i hagen också. Men belastningen blir olika beroende på vad vi gör. Om vi kör en liten sväng anstränger det inte samma sätt som om vi är ute och intervalltränar i galopp eller skrittar barbacka ute i skogen.

Tycker att alla hästar ska minst ha EN dags hel vila = bara gå i hagen.

Sen kan man ju ha fler dagar i veckan då man tar det lungt och bara skrittar eller går promenad.

Som sagt så är det när hästen VILAR som den bygger muskler, så som det är just nu så kan man säga att du bara bryter ner din häst eftersom du inte ger vila.

Tränar för att tävla i Distansritt och rider/tränar på annat sätt min häst varannan dag för att inte överträna.
Funkar jättebra och vissa dagar om han behöver så tar vi nån promenad istället för hel vila.

Tränade han förut varje dag varierat men fick då en övertränad häst som fick vila länge efter det för att inte få skada.

Men alla hästar är ju olika men tycker absolut du ska ge han MINST en dags hel vila!

/Isabella

Vila för en häst är för mig en skrittur, är inte mycket för att bara låta dom stå i hagen när det handlar om djur som är skapta för rörelse, trots att våra två får göra det någon dag i veckan eftersom jag inte har tid att rida två st helt fullt ut.

Skritt med bra tempo är dessutom oerhört bra för viktminskning för överviktiga hästar. Bantade ner en sjukligt överviktig kallblodskorsning till alldeles utmärkt hull på ca 4,5 månader med bara skritt. Joggade ytterst sällan med tanke på hans vikt.

Jag tycker att det beror lite på, hästar är ju i grund och botten vana vid att röra sig långa sträckor varje dag. Så att träna ca 1h/dag (självklart beroende på vad det är för arbete) tycker inte jag gör något. Kör man ett rejält krävande pass så kanske man kan ägna sig åt att ta det lugnt några dagar efter, kanske ge sig ut på en lång skrittur. För att bara låta hästen stå tror jag inte är så nyttigt. Man ska kanske inte jämföra människor med hästar men muskler som muskler ;) och jag vet ju själv att det kan vara skönt med en promenad dagen efter man har tränat mycket eller så. Att bara sitta stilla skulle göra mig hemskt stel.

Jag tror att den som bäst kan svara på det är din häst.
Om du testar att lägga in en eller ett par helt fria dagar i veckan ett tag, så lär du märka om du får ett positivt svar.

Min valack blir rätt slät och trist om han rids 5-6 dagar i veckan, trots att han går på lösdrift och har massor med "egen tid". 3-4 dagar är optimalt för honom som det verkar.

Du verkar ha alldeles utmärkt koll på dig själv och din häst ;) Därför antar jag att du redan vet detta, men jag skriver det i alla fall ;) Du bör inte använda träns varje dag, om du promenerar eller liknande, använd gärna grimma etc. om du nödvändigtvis måste ha bett, använd absolut inte samma varje dag!!

Ha det bra allihopa!! ta hand om er själva och era hästar <3

Jag tror att den som bäst kan svara på det är din häst.
Om du testar att lägga in en eller ett par helt fria dagar i veckan ett tag, så lär du märka om du får ett positivt svar.

Min valack blir rätt slät och trist om han rids 5-6 dagar i veckan, trots att han går på lösdrift och har massor med "egen tid". 3-4 dagar är optimalt för honom som det verkar.

Min är aldrig så rolig att rida som efter några dagars vila. :bump:. Glad o pigg o bjuder på allt. Rida varje dag är inte roligt i hans värld.

Enda gången jag har bett är när jag kör, rider oftast på sidepull. När vi är ute och gör trick eller bara går har vi repgrimma eller vanlig grimma.
Hästen fick tre dagars vila den här veckan, jag har varit bortrest. Det jag reagerade på när jag kom tillbaka var hur magen "slappar till sig" och blir stor när han bara går i hagen. Han är rätt rejält överviktig, men när han rör sig varje dag om så bara promenerad i skritt ser magen lite mer "uppdragen och fast" ut än nu. Ska det verkligen släppa så pass mycket på bara tre dagar? Fodret och rutinerna har i övrigt varit som vanligt (käkar bara grovfoder).

Annars var han pigg och glad, det kom en massa snö igår kväll. Det brukar få honom på gott humör oavsett vila eller ej.

Liknande trådar

Hästvård En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han...
Svar
3
· Visningar
1 131
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej buke! En tanke som slagit mig mer än en gång är hur många olika synpunkter det finns på huruvida och hur mycket en frisk häst i...
Svar
17
· Visningar
5 586
Senast: Mli
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 510
Senast: Irival
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 807
Senast: MaritH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar