att inte använda vattenkopp...

LinnK

Trådstartare
de har vi alltid haft förr och det har ju varit praktiskt på så sätt att det alltid finns vatten.

men man vet ju inte hur mycket hästen får i sig, och dels kan det ju vara krångligt att dra fram vatten om boxen bara är "provisorisk" eller vad man ska kalla den fram till sommaren -05.

Så ni som vattnar "för hand" hur ofta gör ni det på ett dygn ungefär? är det ett evigt springande ut till stallet för att vattna eller räcker det med ett par gånger/dygn.

Hur har ni vattnet? i krubba eller i hink/tunna?
på väggen eller på golvet?

polaren har vatten i hink som sätts upp på en hängare på boxväggen. vattnet byts en gång om dagen efter mockning plus att dom har vatten i hagen när det inte är minusgrader dygnet runt..

annars kan du ställa hinken på golvet och sätta fast ett rep i handtaget och knyta i boxgallret, då kan hästen inte välta hinken..

om hästen dricker hinken tom varje dag så kan man ha två hinkar eller ha för vana att ha en vattenkanna utanför boxen så att den som fodrar kan fylla på vatten om det är tomt i hinken..

Min tottis har 2 st hinkar (20-liters) i "hinkhållare" i sin box. Det räcker gott och väl över natten.Fyller alltså bara vatten 1ggr/dag, i samband med mockning.Jag föredrar hink, eftersom man då vet exakt hur mycket hästen dricker. Övrig tid går hon ju ute och i hagen och där har vi badkar. :)

min häst dricker ur hink som fylls på två ggr om dagen morgon + kväll , hinken rymmer ca 20 liter , sen fins vatten i hagen också. :banana:

Har tre hinkar (tror de e 20l) upphängda i boxen.
Byts/Fylls på 1 gång om dagen. Sedan har de tillgång till vatten i hagen. (utom när det är minusgrader)
Har en stor häst som dricker mycket. Så hon behöver 3 hinkar.

Har inget inne hos hästen utan vattnar med spann 3 gånger om dagen om de inte går ute. Har alltid vatten ute. Jag sätter fram spannen till dom och fyller den tills de inte vill ha mer vatten sen går jag vidare till nästa häst och upprepar samma prosedur tills alla är vattnade. Det brukaar bli minst 2 spannar per häst. Men nu på sommaren så är det inte så tungt eftersom hästarna bara står inne på natten och då behöver jag inte vattna. de kommer ut vid 8 på morgonen och åker in vid 22 tiden. om det inte är fint väder för då får de stå ute dygnet runt. (men det har inte hänt så många gånger denna sommaren) :crazy:

Mina hästar går på lösdrift, så vintertid blir det vattning många gånger (minst 3 beroende på temp.), nu på sommaren har jag en större balja (som en jättestor murarhink ungefär) och den fyller jag på med dunkar i snitt en gång per dag.
Jag föredrar hink eftersom man kan hålla koll på hur mycket hästarna dricker.
Sen har jag hört att hästar gärna dricker mycket och sällan, och att vattenkopparna ger för lite vatten/minut för att hästarna ska få i sig det dom behöver.

min häst har alltid fri tillgång på vatten, ute i hink/badkar och inne hink + vattenkopp, han gillar itne vattenkoppen utan dricker helst ur hinken, men den är bra att ha om vattnet i hinken skulle ta slut :)

Förstår jag dig rätt:

Du har inget vatten till hästarna inne i boxen på en hel natt?

Och vintertid vattnar du och låter inte vattnet vara kvar hos hästen?

Varför inte ha spannringar med vattenspannen, t.ex 20 liters spann (se övriga inlägg ovan)?

Om du läser Djurskyddsmyndighetens instruktioner ska hästar ha fri tillgång till vatten! Det tillåter tydligen inte du!

Det är ju inte bra att låta en häst dricka en spann på 20 liter åt gången, bättre att hästen själv fördelar intaget under dagen/natten. Du har ju ändå koll på hur mycket den dricker.

Så, snälla, låt hästarna ha egen spann inne i boxen så den kan dricka när den vill och inte bara när du vill!

"Du kan leda en häst till vattnet men du kan inte tvinga den att dricka"

Det står faktiskt inte att hästarna ska ha fri tillgång till vatten
SJVFS 2003:6 säger
24 § Djur skall få dricksvatten minst två gånger per dygn, om inte annat
anges i 2 kap. Vattnet skall vara tjänligt för djuret.

Håller iofs med om att det oftast är bättre för hästen, men Mitra kanske har förutsättningar som gör att det är olämpligt att hinken står i boxen...

Till LinnK tycker jag att det är lättare att dra in vatten även om det bara gäller ett år. Är det bökigt kan man ju ha hink och bara dra en slang så att den räcker fram så man slipper bära och minskar risken att något fryser sönder.

Har 20-litershink hängande i varje box. Under uppstallning fyller jag hinkarna varje morgon, fyller upp igen när jag mockar och hästarna är ute, fyller på när jag kvällsfodrar sista gången. Skulle de av någon anledning komma in tidigt får jag kolla vattnet en gång extra under kvällen. De har alltid tillgång till vatten i hagen. Totalt blir det alltså 2-4 ggr/dygn, beroende på hur törstiga de är. (Stoet dricker mycket, och hennes hink fylls alltid fyra ggr/dygn, men det är ju olika från häst till häst.)

;) Krocket

Citat:
"annars kan du ställa hinken på golvet och sätta fast ett rep i handtaget och knyta i boxgallret, då kan hästen inte välta hinken.."

Det tycker jag är en dålig idee. hästen kan "om oturen är frame" trassla in sig med bena i snöret, om du har hinken på golvet med ett snöre upp till galret...
Häng i stället hinken i ett snöre uppe vid gallret så att han precis når ner till botten av hinken..
åk sedan och köp en/två hinkhållera som du skruvar upp på ena boxväggen...
Du vinner på att vara steget före i säkerhet..

de har vi alltid haft förr och det har ju varit praktiskt på så sätt att det alltid finns vatten.

men man vet ju inte hur mycket hästen får i sig, och dels kan det ju vara krångligt att dra fram vatten om boxen bara är "provisorisk" eller vad man ska kalla den fram till sommaren -05.

Så ni som vattnar "för hand" hur ofta gör ni det på ett dygn ungefär? är det ett evigt springande ut till stallet för att vattna eller räcker det med ett par gånger/dygn.

Hur har ni vattnet? i krubba eller i hink/tunna?
på väggen eller på golvet?

Vi har vatten i boxarna i en 20 liters hink på golvet som är fast knäppt i en hake, och det fylls på vatten i dom om morgnarna och om det behövs så byts det oxå, sen bytts det när vi har mockat senare på dan och sen fylls det på senare på kvällen innan hästarna får sista fodringen.
I vissa boxar har vi både vattenkopp och kompletterar med vattenhink, men hästarna dricker hellre ur vattenhinken och använder bara vatten koppen för att klia rumpan med lr skvätta vatten med mulen.

Jag tycker det är bäst att vattna från hinkar eftersom hästar är gjorda att dricka med huvet lågt och dom får i sig mer oxå på de sättet. Vattenkoppar kommer det inte ut lika mkt och det skulle ta 20 minuter för hästen att dricka ur en vattenkopp för att det ska täcka sitt behov vad jag har lärt mig.
Men visst är det effektivare att ha en vattenkopp om man har ett stort stall med många hästar för det blir ju ett himla bärande på hinkar.
Och även i träningsstall kan det vara bra med vatten kopp om hästen har jobbat hårt och är jättetörstig så får dom inte i sig lika mkt på en gång som av en vattenspann.

Det går utmärkt att ha tidsbegränsad tillgång till vatten.

I en studie utförd av McDonell et al. (1999) jämfördes kontinuerlig tillgång till vatten med vattning 3 ggr/dygn. Man fann inga skillnader mellan grupperna. Som mest var "vattningsuppehållet" 12 h (över natten). Hästarna drack inte mer och närmade sig inte vattnet fortare på morgonen.

I naturen har hästar mycket varierande tillgång till vatten och dricker ibland enstaka gånger per dygn.

(American Journal of veterinary research, november 1999, vol 60, nr 11, s.1451-1456.)

i naturen tränas inte hästar kontiunerligt eller ställs in i en box på natten med kanske bara torrhö att äta....

Min har full vattenhink i boxen plus vattenkopp, och fullt badkar i hagen. Vintertid så byter jag och gör rent varje dag, (nu går dom ute dygnet runt så det är bara badkaret som fylls och görs rent). :)

Mvh Huntress

Om du läser Djurskyddsmyndighetens instruktioner ska hästar ha fri tillgång till vatten!
Varför ett sådant tvärsäkert uttalande om du inte "har tillräckligt på fötterna"? Nåväl, du har fått svar från flera andra så jag tänker inte orda mer om det.

Jag minns när jag själv började rida för 40 år sedan. På den tiden hade vi inte ens rinnande vatten inne i stallet, utan hästarna leddes ut på gården två eller tre gånger om dagen för att dricka ur ett stort kar.

I stallet där min häst står har vi vattenhinkar. De hänger i snören/band i lagom höjd. Själv har jag använt ett par gamla bensnören till att hänga min hästs hinkar i, det är lätt att ta loss hinkarna och göra rent. Det bildas fort alger och nu på sommaren får man göra rent hinkarna 2-3 gånger i veckan. Min häst har en 12-litershink och en 20-litershink.
Vi har en vattenslang inne i stallet, upprullad på en vinda och försedd med pistolmunstycke. Lätt att dra med slangen in i boxen och fylla på vatten i samband med mockning.

Immer

Jag ger mina hästar ensilage så de står inte och törstar ihjäl under natten. Och jag har personligen haft mycket dåliga erfarenheter av att binda fast spannar i boxen eller sätta upp hinkhållare. En gång när jag kom ut så hade den ena hästen suttit fast ex antal timmar i repet. Hade på något mysko sätt lyckats linda repet runt karleden och kunde inte komma loss. Ska inte nämna hur mycket veteriärbesöken kostade. (Mer än ett) En annan häst lyckades på något sätt resa sig och få ner ena benet i ringen även om det var en sådan som hänger platt längs väggen när spannen inte sitter i. Som tur var så var jag i stallet när det hände så han skadade sig inte så mycket.

För mig funkar det att vattna dem 3 gånger om dagen om de skulle behöva stå inne hela dagen och om de står inne över natten så får de vatten morgon och kväll. Och fri tillgång till vatten hela dagen även om det är vinter och minus grader ute.

De gången som de tränas så går de givetvis extra vatten när de kommer in i stallet!!!!!! (Trodde inte att man skulle behöva nämna det utan för mig är det en självklarhet)

Men har ni tänkt på att det finns många hästar som alltid skiter i vattenkoppen! Hur får dessa hästar vatten under natten?

skruvar du ofta i väggarna på temporära uppstallningsboxar?
har du galler som skiljevägg till hästen? ifs gan den bita i gallret om den lägger huvudet på sned? ja då kan din häst bryta käken av sig om det vill sig illa..

har man rep som inte bränner och plasthink klarar sig hästen undan skador.

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 216
Senast: Efwa
·
Ekonomi & Juridik Behöver lite råd. En häst i stallet blöter ner sin box varenda natt. Han doppar sitt hö i vattnet och lyckas på nåt sätt alltid ha ut...
2
Svar
22
· Visningar
2 473
Senast: bigganl
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 636
Senast: Fille
·
Anläggning Min tur att lägga upp ritningar och ställa tusen frågor :D Det är fritt fram att förkasta eller komma med andra förslag om precis allt...
Svar
7
· Visningar
3 150
Senast: __Stilett__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sånger som du hatar
  • Separera med barn
  • Black Friday

Hund, Katt, Andra Djur