bettysmatte
Trådstartare
Som jag har skrivit någon annanstans funderar jag på att inreda min torpvind. Det är väldigt lågt i tak, så det handlar inte om att man ska kunna bo där. Snarare att vi ska få ett trevligare utrymme (just nu är det ett skitigt mustillhåll ) att förvara saker på, och att jag ev ska kunna ha ett litet "kontor"/skrivarlya där uppe. Nuvarande lösning för att ta sig upp fungerar inte. Det finns en pytteliten lucka i taket i ena minihallen. Det går alltså inte att få upp/ner saker därifrån. Förut har det funnits någon annan lösning helt klart, förmodligen en trappa i köket. Men det vill vi inte ha tillbaka, eftersom huset är så litet. Funderingarna går till en trappa utifrån, med någon typ av glasdörr (för ljusinsläppets skull också). Och det ska jag ha ut snickare för att ge förslag på.
Men sedan tänkte jag faktiskt försöka mig på att göra resten själv. Det borde man väl kunna? Hur svårt är det att göra väggar och tak, t.ex.? Just nu sticker det ner spikar från taket - alltså behöver man sätta skivor och isolera, osv. Men det borde man väl kunna fixa själv? Jag är bra på att tapetsera och måla, men att bygga på det viset har jag aldrig testat... Gavlarna är vackra timmerväggar, så de tänker jag låta vara som de är. Golvet är jag osäker på, men det ser "dubbelt" ut. Jag tänker att det kanske är isolerat med sågspån i nuläget? Om så är fallet, bör man bryta upp plankorna och isolera med något annat, eller kan man låta det vara? Något annat som man ska tänka på? Om någon har förslag på websida, youtube-filmer, osv som visar helt praktiskt hur man bär sig åt så får ni gärna tipsa...
Men sedan tänkte jag faktiskt försöka mig på att göra resten själv. Det borde man väl kunna? Hur svårt är det att göra väggar och tak, t.ex.? Just nu sticker det ner spikar från taket - alltså behöver man sätta skivor och isolera, osv. Men det borde man väl kunna fixa själv? Jag är bra på att tapetsera och måla, men att bygga på det viset har jag aldrig testat... Gavlarna är vackra timmerväggar, så de tänker jag låta vara som de är. Golvet är jag osäker på, men det ser "dubbelt" ut. Jag tänker att det kanske är isolerat med sågspån i nuläget? Om så är fallet, bör man bryta upp plankorna och isolera med något annat, eller kan man låta det vara? Något annat som man ska tänka på? Om någon har förslag på websida, youtube-filmer, osv som visar helt praktiskt hur man bär sig åt så får ni gärna tipsa...