Hej här kommer min historia. Letade efter unghäst förra året. Ville ha en 3-4 åring med hopphärstamning, gärna en ädlare modell som inte var för stor. Kollade på mkt, bor i skåne så det fanns mkt att titta på. Men hittade ingen häst som jag föll för.De flesta var stora och tunga, visst fanns det även lättare hästar som var helt ok. Men då var prislappen alldeles för hög. Under tiden jag letade så kollade jag på en hemsida där det fanns tyska hästar till salu, kvinnan förmedlade åt ett tyskt stall. En av unghästarna verkade helt ok så genom mail fick jag kontakt med kvinnan i sverige. Hon var otroligt hjälpsam. Jag mailade vad jag ville ha och några dagar efter kom en video via mail på ett 3 årigt sto. Jag fastnade för henne direkt: Hon var snygg att titta på, rörde sig lätt och hoppade som en gummiboll. Hon var även grundriden. Hon var helt lagom i höjd, 161 cm ( blir ca 164cm). Hon har många bra hingstar i sin härstamning och har blivit premieföl. Priset var väldigt bra så jag slog till. Hon blev vet bes i tyskland och de faxade papper innan man bestämde sig helt. De ordnade allt inkl transport till sverige.
När hon kom till sverige gjorde vi själv en vet bes helt u.a. Alla tycker att jag har gjort ett toppenköp. Hon har lite egen vilja men är väldigt trevlig. hon hoppar kanon, överhoppar sig lite så vi har tagit det lugnt. Har redan hunnit starta henne på lokaltävling med bra resultat.
Så vill man ha en bra unghäst skulle jag rekommendera tyskland. Jag gav under 50 000 kr inkl allt för mitt sto. Alla papper fick jag med inkl att hennes fölresultat är inskrivna i hennes pass, premieföl= hörge avelsvärde i framtiden. För 50 000 kr hittade jag inget i hennes närhet i sverige.