Att Hyra eller Äga bostad

Charmy

Trådstartare
Hej alla,

Vet att det inte går att sia om framtiden eller att ingen kan veta... men alltid kul att höra era åsikter om det hela :)

Vad tänker ni? Vi hyr idag ett hus (svärfars hus då han skiljt sig och köpt lägenhet istället).
För detta huset betalar vi 10.000 kr / mån men då ingår allt.
Jag tycker att det är en ganska dyr hyra, men så klart positivt att allt ingår.

Jag är lite inne på att jag nu hellre vill köpa ett eget hus, men sambon min är rätt tveksam han menar på det att priserna är höga nu och att det antagligen lurar en bostadsbubbla och att ett prisfall är inom rimlig tid... han har ganska bra koll på världsekonomin, och hur den sett ut över tid. Han har ett stort intresse i trading/börsen osv.. så jag lyssnar ju en del på honom.

Men jag tycker största nackdelen är att det är så tråkigt att hyra.. jag vill ha mitt helt egna till vår lilla familj. Och dessutom tycker jag det är en hög hyra, kostnaderna kommer antagligen inte bli dyrare än vad dom är idag. Och det har vi råd med.

Hej alla,

Vet att det inte går att sia om framtiden eller att ingen kan veta... men alltid kul att höra era åsikter om det hela :)

Vad tänker ni? Vi hyr idag ett hus (svärfars hus då han skiljt sig och köpt lägenhet istället).

Jag är lite inne på att jag nu hellre vill köpa ett eget hus, men sambon min är rätt tveksam han menar på det att priserna är höga nu och att det antagligen lurar en bostadsbubbla och att ett prisfall är inom rimlig tid... han har ganska bra koll på världsekonomin, och hur den sett ut över tid. Han har ett stort intresse i trading/börsen osv.. så jag lyssnar ju en del på honom.

Men jag tycker största nackdelen är att det är så tråkigt att hyra.. jag vill ha mitt helt egna till vår lilla familj. Och dessutom tycker jag det är en hög hyra, kostnaderna kommer antagligen inte bli dyrare än vad dom är idag. Och det har vi råd med.

Äga är alltid bättre än hyra. Så go for it! :up::love:

Allt är relativt med en hyra, ingår allt så behöver inte 10000 vara dyrt. Vad månadskostnaden i slutändan hamnar på beror på mycket. Jag skulle tro att vi betalar närmare 15 (eller kanske minst )i månaden inklusive allt. Ränta, amortering, el, vatten, sopor, sotare, nytt material osv.

Om man ser husköpet som en finansiell investering som ska generera vinst inom några år kan jag förstå resonemanget. Om man vill ha ett boende som man själv råder över och som på sikt kostar mindre är köp absolut värt att överväga. Jag har väldigt svårt att tänka mig att ett hus är värt mindre om 10-15-20 år än idag, oavsett om priserna för närvarande är lite höga eller inte. Det betyder ju förstås inte att man inte KAN bli tvungen att sälja med förlust, om omständigheterna gör att man måste sälja inom några år.

Vilket som är bäst beror väl på ens livssituation. Har man inte tänkt bo så länge, är det troligt att man måste flytta ifrån med kort varsel eller inte har ekonomi för handpenning tex är det bäst att hyra. Mest ekonomiskt på sikt brukar dock vara att äga iom att månadskostnaden sällan är högre, men det beror så klart på vad man hyr och vad man köper.

Och den där bostadsbubblan har man ju pratat om i minst 8 år nu och ännu har inget hänt. Nu vet jag inte var ni bor eller tänker bosätta er, men i Sthlm ser jag ingen anledning till att bostadsbubblan ska spricka snart, det finns helt enkelt en högre efterfrågan än tillgång och det driver upp priserna. I ditt fall hade jag nog kollat efter ett eget, men låtit det ta den tid det tar att hitta drömboendet eftersom ni inte sitter dåligt till som det ser ut idag behöver ni inte ha bråttom.

Jag tänker så att om man betalar 10 papp och allt ingår så är det pengar som inte blir kvar. De är förbrukade när ni betalt dem.

Köper man ett hus och ser till att amortera så är det pengar som går in på sparkontot.

Beträffande bostadsbubblan är jag inte rätt person att uttala mig. Men sett i det långa loppet så har inte hus varit någon dålig investering, någonsin.

Det är klart att en bostad kan tappa i värde sett till en kortare period, men säg 10-20 år - då har det stigit. Något annat har jag svårt att se framför mig.

Jag köpte hus 2012. Nu var det ett billigt hus i en mindre ort - men ändå. Jag fick aningen längre månadskostnad i huset än i lägenheten.
Och då betalar jag ju till mig själv. Räntan har varit i stort sett försumbar under en tid och någon kraftig räntehöjning är väl inte att vänta på ganska många år. Jag kan balansera mellan ränta och amortering om räntan går upp.

Även om det byggs en hel del i landet just nu så det ändå så att befolkningen ökar och fler människor behöver fler bostäder.

Så - köpa är mitt vettigaste alternativ.

Allt är relativt med en hyra, ingår allt så behöver inte 10000 vara dyrt. Vad månadskostnaden i slutändan hamnar på beror på mycket. Jag skulle tro att vi betalar närmare 15 (eller kanske minst )i månaden inklusive allt. Ränta, amortering, el, vatten, sopor, sotare, nytt material osv.
Mitt lilla hus kostar mig runt 4500 i (rejäl) amortering och ränta. Lägg på ca 2000 för sopor, sotning, försäkring och ved.
Från 2012 har huset stigit i värde mellan 300-400.000

Vi väntar, har väl i och för sig med framtiden då vi inte vet riktigt var vi tar vägen efter mina studier också, men också för att husen är helt otroligt dyra nu och "alla säger" att det kommer spricka inom ett par år, såväl som investerare som banker. Om det blir så är ju svårt att säga, men husen i området vi vill bo i är uppe på två mille nu, för bara 10 år sedan låg de under miljonen. Kan de gå ner till en och en halv hade det ju varit bra. Om 10 är mycket beror ju på var ni bor. Vi betalar runt 8-9 vintertid för vårt hyrda (dock stora) hus, men då bor vi vid världens ände också... Och som tanten säger, amorteringar går ju ändå tillbaka till en själv egentligen. Finns positivt och negativt med att både äga och hyra hus.

Det är inte första gången man har talat om bostadsbubblor i Sverige. Men det har aldrig hänt. Dvs det har inte blivit något prisras.

Uppgången hejdas, men något riktigt ras har det inte varit. Tiden jobbar dessutom för husägaren.
jag köpte en lägenhet i Uppsala i början av 80-talet. När jag sålde den närmare tio år senare hade den stigit med 500%.
Mina släktingar köpte en gård i början av 60-talet för 20.000. När den såldes för tio år sedan var den värd 1,3 miljoner.

Jag tror inte på någon bostadsbubbla. För att det ens ska bli prissänkningar på bostadsmarknaden behöver räntorna gå upp med massor med procent och det ser jag inte som rimligt. Dessutom har de allra flesta räknat med att räntorna kan gå upp flera procentenheter utan att de behöver sälja.

Vad ska hända i världsekonomin för att fastighetspriserna ska rasa?

Och hur mycket förlorar man i värdeökning på att vänta?? Jag köpte lägenhet i Göteborg våren 2015. Sålde den sensommaren/hösten 2016 för 150.000:- mer än jag köpte den för. Hade jag sådeles väntat det året på att köpa lägenhet hade det varit jag som hade fått betala 150.000:- mer än året innan.

Vågar man vänta på en kris så varsågoda. Frågan är bara om den krisen verkligen kommer eller om din sambo är en fegis?

Jag skulle definitivt föredra att äga. Den enda anledning jag kan tänka mig att hyra är om jag av någon anledning inte vill låsa mitt kapital eftersom jag inom en snar framtid kommer att behöva det.

Jag tror inte på någon bostadsbubbla. För att det ens ska bli prissänkningar på bostadsmarknaden behöver räntorna gå upp med massor med procent och det ser jag inte som rimligt. Dessutom har de allra flesta räknat med att räntorna kan gå upp flera procentenheter utan att de behöver sälja.

Vad ska hända i världsekonomin för att fastighetspriserna ska rasa?

Och hur mycket förlorar man i värdeökning på att vänta?? Jag köpte lägenhet i Göteborg våren 2015. Sålde den sensommaren/hösten 2016 för 150.000:- mer än jag köpte den för. Hade jag sådeles väntat det året på att köpa lägenhet hade det varit jag som hade fått betala 150.000:- mer än året innan.

Vågar man vänta på en kris så varsågoda. Frågan är bara om den krisen verkligen kommer eller om din sambo är en fegis?

Håller med Ramona, och lägger till ett (svårtänkbart scenario till): att det plötsligt blir överskott på bostadsmarknaden och det finns fler bostäder än vad man söker. Då kommer priserna att rasa.

Hej alla,

Vi bor i en bostad för fem miljoner och vi bor billigare än er... För vår lägenhet fick vi tillbaka 10 000 för varje månad vi bott där och vi bodde där i nästan tio år. Jag hade aldrig hyrt något för 10 000 i månaden. Om ni köper något som är billigare än vår bostad så kommer ni bo billigare.

Om ni sen säljer bostaden med förlust så går ni ändå 120 000 i förlust varje år som ni bor nu. Efter fem år kan ni sälja ert eget hus med 600 000 i förlust utan att ha mer minus i plånboken än vad ni får nu...

Jag köpte en lägenhet ca 1994 som då kosteda hälften av vad den hade kostat ett par år tidigare. Centralt i Göteborg. De som sålde den var inte särskilt glada. Jag fattar inte varför något liknande inte skulle kunna hända igen.

Dessutom fattar jag inte idén att man "betalar till sig själv" när man betalar till banken. Man återbetalar ett lån plus räntor till banken, INTE till sig själv.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix
  • Sabotage?

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka