Sv: Att hitta rätt i barnvagnsdjungeln..
*kl*
Det är tyvärr rätt svårt att få en vagn som både är smidig i stan och bra i terrängen, närmast är nog då 3-hjulingarna, även om det kan låta osannolikt.
Vi hade krav på att sittdelen skall vara vändbar och därför föll UJ bort vilket annars hade varit ett mkt bra val för oss. Tittade då på Teutonia Spirit S3 men jag hakade upp mig på varukorgen vilken var jättesvår att få in och ur saker i, annars hade det blivit en sådan.
Så i vårat fall förr valet på Teutonia Lambda.
Vi har en Saab 9-3 sedan (och tyckte det blev en onödigt stor utgift att byta bil för att få plats med vagnen), vilket kräver en vagn som är så liten och låg som möjligt hopfälld, så valet blev tillslut mellan Teutonia Lambda och Teutonia Fun (vilka vi faktiskt får i båda två
samtidigt i vår "lilla" bil, hur osannolikt det än låter
).
Fun:en är liiite lättare i vikt, och en aning kortare hopfälld medan Lambdan har bättre översikt över barnet, och bättre handtagslängd (observera att detta är personliga åsikter) och dessutom är snyggare tycker jag
Sambon är 195cm och jag 172cm, så vagnen var tvugen att passa oss båda.
Jag hade helst haft en liggkorg av estetiska skäl, men de praktiska fick överväga (vi bor som ni ungefär, utan hiss) - så det blev en mjuklift istället och det är faktiskt skitbra rent praktiskt.
Sonen (som nu är 4,5 månader) sover ofta i mjukliften på golvet eller på någon säng eller så när vi är bortbjudna eller i sommarstugan o dyl.
Vår vagn är helt suverän i stan och på de asfaltsvägar vi promenerar på till 80%. Den är faktiskt även helt ok i terrängen och låser man framhjulen (superenkelt) så är den även en helt ok grusvägsvagn - men som en 4-hjuling med fasta luftpumpade hjul blir den aldrig, ens med lite vilja
Och BRA i terräng skulle jag passa mig för att säga, men ok.
Jag kan tänka mig att byta till en UJ tex om något år eller så, när sonen är 1,5år sådär (och vi fortfarande har kvar samma bil) för vår är rätt tung att lyfta i och ur, UJ mfl. är betydligt lättare.