Att hantera hästar

Sv: Att hantera hästar

Har du varit på dressyrtävling någon gång? Det är helt tyst, alla är lugna och man undrar om det verkligen är tävlig...
Har du varit på Fälttävlan innan starten i terrängen?? Snacka om upptissade hästar!!
Fälttävlanshästarna ÄLSKAR att ge sig ut i terrängen! Min poäng är det går inte att jämföra tävlingar och tävlingar. Det är så olika beroende på vilken gren! Min häst är mkt på tårna innan jag har suttit upp på hopptävling - upprskruvad. Efteråt är han som en filbunke. Handlar inte om trygghet och ohanterade hästar. Det handlar om att hästar är tänkande kännande varelser och inte maskiner.

Det var detta jag svarade på, att hästar kan tänka, men det kan dom inte, inte som vi människor.:confused:

Jag för min del tror att hästar är väldigt bra på att tänka, åtminstone känslomässigt. Om de känner att ryttaren/skötaren inte bemästrar situationen, ja, då måste de själv träda in och ta hand om det hela så gott det går. Genom att vara extra alerta, uppmärksamma, tala om för andra hästar att de ska hålla sig undan eller komma fram, ha stenkoll på allt som händer.

När hästen känner att ryttaren/skötaren har koll på läget kan den slappna av och fokusera på sin uppgift. Visst, en tävlingssituation kan förstås vara stressande, men det är en väldig skillnad på en häst som är taggad och en som far runt med människorna släpande efter sig! Det är helt enkelt ganska lätt att som åskådare se om hästen är trygg med sina människor och vet vad som gäller eller om den är otrygg och själv måste ta hand om situationen.

Visst kan hästar bli lite uppstissade på en tävlingsplats, men då handlar det ofta om unga hästar som inte är vana vid nya miljöer. Om äldre, erfarna hästar gör så tycker jag att det handlar om att hästen inte är trygg med ledarskapet och är allmänt ouppfostrad.

Om det behövs ett antal personer som hänger i tyglar och grimskaft för att alls kunna sadla hästen talar det sitt eget tydliga språk.

Det är också så tydligt att de personer som inte vet vad de gör i hästhanteringen blir arga på hästen istället för på sig själva. Hästen gör nog vad den kan för att bemästra situationen när nu inte människan klarar av det, och att låta frustrationen gå ut över den- ja, där är vi snuddande nära djurplågeri som någon tråd här tidigare handlade om!

Visst, det är provocerande att skriva så här, för jag vet ju också att de flesta älskar sina hästar och vill dem allt väl. Men det är ju kunskapen och erfarenheten som fattas, inte godviljan. Det behövs duktiga mentorer till oerfarna hästägare, så är det bara.

instämmer :bow:(har dock inte kollat någon tråd om det här tidigare,så det kan jag inte instämma med).

ja, jag håller med dej - min grundtanke är egentligen : Det är MITT ansvar att hästen skall känna sig trygg i ALLA typer situationer med MIG. Likadant med hundarna - när en hund skäller på dörren - ja då vill den helt klart skydda huset - det skall inte vara hundens ansvar - det skall vara MITT ansvar.

Sen visst - även mina hästar kan bli uppstissade vid ovana stiuationer, men efter tio min är det lugnt, när vi båda kommit fram till att okey - finns inget att vara rädd för - du är trygg här hos mej lille hästen.

Sory men alltså - ja - jag kan också bli förbannad på folk som skriker ocvh slår hästen på tävlingsplatsen, har till och med sett det inne på banan MEN - det finns nog såna bland skogsmullarna också ;)

Har sett gudomliga tävlingsekipage också så inget ont om tävlingar - snarare människor som sätter sig upp för att rida när dom inte ens kan kommunicera på marken - det är dumt - otroligt korkat om jag får säga min mening.

En vild gissning är att många börjar med att rida på ridskola och sen efter några år skaffar dom egen häst utan att egentligen veta hur man hanterar eller sköter om en häst. Har sett det många gånger och även, efter att ha läst en del trådar här på Buke, förstått att så är ofta fallet.
Jag tror att många tror att bara för att man kan rida så kan man äga häst QUOTE]

Hur ska man annars börja rida, de flesta börjar väl på ridskola eller tar lektioner för att lära sig rida eller????? OCH varför skulle man inte kunna skaffa häst efter att ha ridit på ridskola efter flera år... bara för att man rider på ridskola betyder det inte att man skulle kunna mindre än vaddå... snacka om förutfattade meningar!!! Din sista mening förstår jag inte alls... vad vet du om vad andra kan???:mad:

Läs mitt inlägg en gång till och försök se vad där står... Och lugna ner dig.

Hästen skall stå still. Den skall stå tills ryttaren ber att den skall gå.

Hästen ska stå still när man sitter av och när man drar upp stigbyglar etc.

Att ställa den med nosen ifrån stallet är en hjälp. Det jag ser är ryttare som mer eller mindre krliver av i farten och hästen bara drar rätt in i stallet. Lättare om man har en konsekvent plan.

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 992
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 922
Senast: Badger
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 663
Senast: Hedinn
·
Ridning Har en ridtravare här hemma som har fungerat som ridhäst de senaste 6-7 åren. Köpte den förra sommaren och hästen är helt ljuvlig att...
Svar
1
· Visningar
980
Senast: Ace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama