Att hantera hästar

Sv: Att hantera hästar

ja att fråga en fråga på det sättet att du utgår ifrån att jag aldrig varit på en westerntävling är tyket ja.
Jag ställde en öppen fråga och du får tolka den som du vill. Jag tror det är nyttigt att besöka en sådan där det finns massor av raser representerade och itne bara de som går under "de amerikanska".
Hur visar en westernhäst att den tycker något är roligt? viftar den på ena örat då? Ler den? Eller går det inte att utröna om hästen tycker ngt är roligt eller tråkigt? Likgiltliga hästar?
Är du fördomsfull? Vad representerar en "glad" häst? En westernhäst ska gå från 0 - 100 - 0 igen och vara extremt lyhörd för ryttarens signaler. Den är oerhört koncentrerad på sin uppgift. Den är lugn och trygg, helt enkelt och har inget med "likgiltighet" att göra.

Jag tror att det är många som helt enkelt skiter i vad de har lärt sig. För de kan bäst själva. Och sen står de där med buffliga hästar.

Hur många ryttare ställer hästen STILLA och sitter upp utanför stallet på rätt sätt ? Eller sitter av på rätt sätt ? Dvs med hästens nos bort från stalldörren. Jag ser sååå ofta just privatrttare helt utan disciplin. De VET inte hur man gör eller ens varför.

Hur många föräldrar till ridskolebarn skiter inte i instruktioner som att man ient får ge godis till hästarna - vadå, det är ju bara deras lilla unge som skall ge en godbit... och hur många ridskolor har ens en sån regel ?

Jag tror att hästkunskapen försvinner till förmån för "jag vet bäst" attityden. Och säger någon till så är man bara dum i huvet.

Frågar du dom inblandade människorna, så får du höra att dom inte har några som helst problem med sina hästar. Hästar är ju så här. :p

Ridskolor lär eleverna att rida (i bästa fall) men inget om hästhantering, hästhållning etc. Med reservation för ett par som jobbar med NH som grund.

LIA

jag tycker iförsej det är ganska stor skillnad på om man är hemma och hästen bufflar runt med en eller om man är på tävling. Många hästar blir hemskt stissiga och oroliga på tävlingsplatsen och kan därför bli lite mer svårhanterliga, det behöver inte bara bero på brist på kunskap hos ryttaren/skötaren. Hästar är trots allt djur och inga maskiner. Tycker inte det är något konstigt att hästar gnäggar och är allmänt oroliga på en tävlingsplats.

Precis, hästar med mkt nerv blir upphetsade på tävling, det har inget med uppfostran att göra.

Frågar du dom inblandade människorna, så får du höra att dom inte har några som helst problem med sina hästar. Hästar är ju så här. :p

Ridskolor lär eleverna att rida (i bästa fall) men inget om hästhantering, hästhållning etc. Med reservation för ett par som jobbar med NH som grund.

LIA

Håller med! Under de år jag red på ridskola, länge sedan iofs..., fick vi inte lära oss något om hur man hanterar hästen på marken. Det enda man gjorde var att sadla på/av och leda in/ut ur ridhuset... :crazy:

Spelar väl ingen roll inom vilken diciplin man tävlar. Mina hästar uppför sig iaf likadant oavsett gren.

Däremot kan olika hästar bete sig olika, men där är det individen som spelar in, ingenting annat.

Hur många ryttare ställer hästen STILLA och sitter upp utanför stallet på rätt sätt ? Eller sitter av på rätt sätt ? Dvs med hästens nos bort från stalldörren.

Jag bara måste fråga, vad är det som är rätt och fel när det gäller att sitta upp och av? Och vad har nosriktningen med disiplinen att göra?

*kl*

Okej om hästen är glad och upphetsad, den kan få steppa runt lite men nog tusan ska den veta var man står och inte vara i närheten av att buffla eller trampa en på fötterna.

Jag hade en foderhäst som stod i sjukhage ett tag och han var jättepigg och glad när jag hämtade honom, f.d galoppör och riktigt på tårna. Men han gjorde sina små bocksprång en bra bit ifrån mig och försökte inte springa om. :D

Hästarna behöver inte vara maskiner och de får gärna visa känslor men de ska fortfarande ha koll, annars blir det farligt.

Senast ändrad:

Jag är ledsen men hästar har en hjärna som en valnöt, dom kan inte känna än mindre tänka logiskt. Och dom förstår INTE svenska som en del verkar tro. Har hört tjejer som kan utbrista "Nämen Brunte, vad har mamma sagt om att buffa på mig. alt. springa över mig alt. bitas." Trygga hästar är "glada" hästar, den hästa som VEt att den är lägst irang i flocken är inte speciellt "ledsen" den är trygg.

:bow: Håller med
Jag tror att det är många som helt enkelt skiter i vad de har lärt sig. För de kan bäst själva. Och sen står de där med buffliga hästar.

Hur många ryttare ställer hästen STILLA och sitter upp utanför stallet på rätt sätt ? Eller sitter av på rätt sätt ? Dvs med hästens nos bort från stalldörren. Jag ser sååå ofta just privatrttare helt utan disciplin. De VET inte hur man gör eller ens varför.

Hur många föräldrar till ridskolebarn skiter inte i instruktioner som att man ient får ge godis till hästarna - vadå, det är ju bara deras lilla unge som skall ge en godbit... och hur många ridskolor har ens en sån regel ?

Jag tror att hästkunskapen försvinner till förmån för "jag vet bäst" attityden. Och säger någon till så är man bara dum i huvet.

Spelar väl ingen roll inom vilken diciplin man tävlar. Mina hästar uppför sig iaf likadant oavsett gren.

Däremot kan olika hästar bete sig olika, men där är det individen som spelar in, ingenting annat.

Vore det inte skillnad skulle diskussionen inte uppstå. Jag har stått vid framridningsbanorna inom alla discipliner och vågar påstå att det är skillnad, ja.

Så har även jag.

Största skillnaden JAG sett är att det är äldre ryttare ino western mestadels. Ponnyungar syns oftast på hopp o dressyrtävlingar och då ofta med vidhängande nervös alt okunnig förälder. (nej, givetvis inte alla)

På det större tävlingarna är det ofta så att det är flest vuxna, möjligen. Dock ska man komma ihåg att western har blandade klasser. Vuxna mot unga även om det även finns s.k. Youth-klasser med yngre ryttare enbart. Inga tävlingar är rena ungdoms- och barntävlingar. Därmed kan det förvisso ha en betydelse för hur situationerna är på tävlingarna.

Men, hela grundfilosofin är ju att hästen ska hålla sig lugn och agera först när den fått signalen för det.

Jah tror iof det i mångt och mycket är en uppfostringsfråga.

MEN att även individen spelara roll. Jag har suttit på en märr som höll på att krypa ur skinnet så fort hon såg något som liknade hinder eller tunnor...Likväl som jag suttit på rena soffor. Dvs de som kanppt vickar på öronen om det så skulle störta ett plan mitt på banan.

Taggade hästar, ouppfostrade hästar mm finns nog överallt, men så länge de inte tar överhanden är det lugnt. Man måste ju få träna för att bli bättre.

Jag är ledsen men hästar har en hjärna som en valnöt, dom kan inte känna än mindre tänka logiskt. Och dom förstår INTE svenska som en del verkar tro. Har hört tjejer som kan utbrista "Nämen Brunte, vad har mamma sagt om att buffa på mig. alt. springa över mig alt. bitas." Trygga hästar är "glada" hästar, den hästa som VEt att den är lägst irang i flocken är inte speciellt "ledsen" den är trygg.

Jag är ledsen men jag tror inte du kan svenska. jag frågade: Hur ser man när en westernhäst tycker något är roligt?
Läs en gång till är du snäll.

Tja, märren jag red barrelrace på pep faktiskt av förtjusning när hon såg tunnorna. Fast hon var inte speciellt lugn när hon stod i starten heller iof:p

Jag är ledsen men jag tror inte du kan svenska. jag frågade: Hur ser man när en westernhäst tycker något är roligt?
Läs en gång till är du snäll.

...ok...jag svarar då, dom gör sitt jobb utan tjafs. Går inte emot, startar direkt vid signal och står sen cool och väntar på nästa signal. Är lugna och stabila och ifrågasätter inte. Skyggar inte vid grindar och andra passager på en trailbana.

En god westernhäst agerar som en bordercollie när det är jobb och övrig tid är den cool som en s:t bernard...om du förstår liknelsen.

Den ska vara oerhört hörsam och att den ser likgiltig ut är en ren synvilla;)

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 992
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 922
Senast: Badger
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 663
Senast: Hedinn
·
Ridning Har en ridtravare här hemma som har fungerat som ridhäst de senaste 6-7 åren. Köpte den förra sommaren och hästen är helt ljuvlig att...
Svar
1
· Visningar
980
Senast: Ace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter