Jag är inget fan av stallmöten och håller helt med lady_vip
om att visst finns det korkade möten med stallfolk
Utifrån att du beskriver att du önskar hjälp med hur du kan tänkas göra vid ett stallmöte samt att du beskriver dig själv som konflikträdd och har scenskräck så ger jag förslag på hur du även kan tänka mentalt inför mötet.
Jag reagerar på att du skriver att de inackorderad har
begärt ett möte. Redan i det ordet ”begärt” har du lagt ”makt till de inackorderade” och minimerar dig själv till intetsägande genom att beskriva att ”dom” begär gentemot dig. Ordet begär är helt ok ordval men betänk vilken makt det sitter i just det ordvalet utifrån att du beskriver dig själv som konflikträdd..... Tänk istället att de
önskar ett stallmöte med dig för att ni ska klargöra ngt tillsammans. Den mentala inställningen till att genomföra ngt som inte känns helt hundra är viktigt för att kunna slappna av och kunna lyssna och ta in det som sägs.
Att välja att se det som ex att ngn önskar sig ngt av dig är mentalt ett givande och tagande med förståelse dvs det är önskvärt med ex en förändring. Att någon begär ngt av dig är ett krav och kan uppfattas som stressande och ses inte alls som ett givande och tagande.
Överlag anser jag att många ”stallmänniskor” inte har en susning om hur ett effektivt möte ska avhandlas
Dvs information ska utbytas och inte en massa utläggningar om hur den ena vill ha saker och ting och hur den andre inte vill ha saker och ting. Lady_vip återger ett helt korrekt korkat stallmöte som jag med har upplevt. Människor som har helt horribla uppfattningar om hur de vill att saker och ting ska vara i ett stall.....
Jag har ofta möten i mitt jobb och jag har en tydlig agenda hur mötet ska löpa, en start med information om vad mötet gäller sen följer infomationsutbyte mellan mig och respektive som är med på mötet och sen gör jag en sammanfattning och mötet avslutas. Dvs jag är inte intresserad av att diskutera vad den ene handlade på ica igår kväll eller vad denne ska göra i helgen......min tid är dyrbar för mig och jag har inte möten för att vara social jag har möten för att avhandla saker.
Möten är
enligt mig helt överskattat. Är ngn inackorderad i ett stall så har de fått information när de flyttade in och har de frågor så fråga stallägaren. Har stallägaren däremot ngn stor förändring på gång så bhv ju inackorderade få reda på vad som väntar.
Mer förslag är att du ber de inackorderade att skriva ned på ett papper innan mötet vad de vill ha möte om dvs vad vill de diskutera? På så sätt så får du ett hum om vad de går och funderar på och vad de möjligvis vill ha ändringar på och du kan utifrån frågeställningarna förbereda dig mentalt på ett informationsutbyte.
Vill de ha några ändringar på någonting så svara inte under mötestiden utan säg att du tagit till dig information och återkommer med svar senare när du har begrundat frågan samt har tänkt igenom hur
du vill ha det. Glöm inte bort att det är ditt stall och dina regler som gäller och visst folk köper en tjänst av dig att vara inackorderade där och visst är det tillåtet att som inackorderad fråga om ngn vill ha en förändring. Men därmed inte sagt att du bhv genomföra den förändringen.
Ett förslag till är att du kanske har möjlighet att ta med ngn vän som kan stötta dig i mötessituationen. Ex ngn av dina gamla kompisinackorderingar som känner dig och vet hur stallet har fungerat bra samt att de kan kanske komma med bra synpunkter.
Det är bara att vara ärlig mot dina nya inackorderingar och säga att du aldrig haft behov av att ha ngt stallmöte och vet inte riktigt hur det ska vara och att din kompis kommer att vara med...(återigen tänker jag på din konflikträdsla, inte så kul att du sitter själv och har tre som argumenterar mot dig samt att de har stöd av varandra. I flock/grupp är mnsk stöddigare än ensam)
Notera alla frågor, ta hem dom och fundera över om du vill göra några förändringar. Skriv en lista med för och nackdelar och vänd och vrid på allting för att se om det är ngn bra förändring för dig över tid.
Fundera även på om du vill ha återkommande möten eller inte? för frågan kommer kanske upp under mötets gång.
Lycka till