Att hålla lektion, svårare än man tror...

P

Peyton

Alla ridinstruktörer, se hit!
Hur lägger man upp en bra och logisk ridlektion för elever egentligen? Uppvärmning, huvuduppgift och avslut....?

Tex, ska eleverna stå stilla när man ska berätta vad huvuduppgiften är (tex framdelsv.) eller ska de skritta runt?

Finns det några vettiga övningar på den lodräta sitsen? (eller lätt sits oxå för den delen?) Det är ju lätt att förklara den, men kommer inte på några bra övningar som gynnar den, hm... Eller ska jag bara visa den och sedan berömma när de sitter rätt...?

Hoppas att ni orkar skriva en rad eller två, har aldrig hållit en lektion förut, och vill inte att den ska bli för flummig :angel:

Tack på förhand!
mvh

Sv: Att hålla lektion, svårare än man tror...

Beror lite på... Vilken ålder är det på eleverna, vilka förkunskaper?

Jag brukar föredra att ha genomgången med stillastående elever då jag försöker tänka på att spara på min egen röst. Mindre rutinerade elever parkeras på spåret, elever med koll på hästarna kan ställas upp i halvcirkel. Genomgångens längd och svårighetsgrad anpassas, tänk på att du hörs ordentligt och pejla av uppmärksamhet och koncentrationsförmåga hos eleverna. Små barn = kort koncentrationsspann.

Liknande trådar

T
Ridning I många trådar halkar diskussionen in på vad vi vill ha av en tränare, "den och den är inte tillräckligt si och så.." En tränare ska...
Svar
16
· Visningar
1 460
Senast: majola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt