att ha unghäst

Mirre

Trådstartare
Hur stor skillnad är det eg på att ha en unghäst och en äldre häst?
Tidsmässigt alltså. Hur mycket mer tid kräver en unghäst? (3-4 år typ) Nån som har det här och går i skolan samtidigt? Hur funkar det?

Sv: att ha unghäst

Det är ju väldigt svårt att svara generellt på. Men en unghäst rider man ju oftast inte lika länge, och inte heller varje dag. Så på så sätt tar det ju mindre tid. Men allt runtomkring tar ju lika mycket tid som vanligt. Plus att man kan behöva lägga tid på nya saker som tex lastträning, lära in nya hanteringsgrejor och så om man köper en ohanterad unghäst.
Jag har en tvååring och pluggar. Han går på lösdrift som sköts helt och hållet av hon som driver stallet. Så jag behöver bara åka dit när jag själv vill och hinner. det har funkat väldigt bra!

okej, jo det e ju sant. hittade nämligen en annons om ett sto som
lät väldgigt bra men som bara var 3.5 år. fast inriden påbörjad grundutbildning.

Jag skulle ALDRIG ens tänka tanken att det är mindre tid man spenderar på unghäst än en äldre häst. En unghäst rider du kanske kortare pass än en äldre häst. Men allt du gör med hästen är ett led i dess utbildning. Det innebär att du måste tänka dig noga för vad du än gör, och ta allt väldigt lugnt. Du kan aldrig anta att något bara ska flyta på rutin med en unghäst, vilket du kan göra på ett helt annat sätt med en äldre häst som genomgått rutiner runt hantering och ridning i hela sitt liv.

Att shoppa efter en unghäst för att den kanske inte kräver lika mycket tid som en äldre häst är rena vansinnet, ursäkta det krassa uttrycket. Köp inte häst om du över huvud taget oroar dig för att tiden du har att lägga ner på hästen är knapp!

Är inte ute efter en unghäst för att dom skulle ta mindre tid.
Jag bara undrade om det var någon markant skillnad och om det kunde bli nåt problem med att gå i skolan samtidigt.
Lite allmän fundering bara

Tidsmässigt är det ingen större skillnad utan fråga är snarare anser du dig själv kapabel att utbilda en häst?

Jag tänker nog sticka ut huvudet och säga att du kanske t o m skulle leta efter en ännu yngre häst. Jag ser inga nackdelar med att köpa en unghäst, även om man är ung själv. Självklart måste man veta att man har tid och råd att ha häst överhuvudtaget, men det sklijer inte speciellt mycket om det är en ung eller äldre. Och att ha kunskap att utbilda en häst är inte mer nödvändigt med en yngre häst om man har folk runt omkring sig som kan stötta och ge råd. Det tycker jag man behöver även om hästen är äldre. Själv köpte jag min första häst (en 2-åring) när jag var 16 år och gick på gymnasiet. Även i efterhand kan jag kan bara se fördelar med detta. Vi växte liksom ihop och lärde känna varandra väl innan det var dags för inridning. Utbildningen startar ju redan dag 1. En unghäst har sällan några spöken i bagaget eller dåliga erfarenheter av människor, som en äldre häst ofta har och som kan vara mycket svårare att tas med. Det är bara att skumma igenom inläggen under den här rubriken för att se vilka hästar som ställer till mest huvudbry...

Carina
www.silverarabians.com

Senast ändrad:

Håller fullständigt med dig där!! :bow:
Jag tycker inte det ska ses som ett hinder att köpa unghäst även om man är ung.
Man kan forma sin egen häst och man kan lära den från grunden när den är helt grön.

Till Zindy16:
Ridmässigt tar det inte mer tid att ha en unghäst och en äldre häst. Tvärtom, då man inte rider den lika mycket.
Det man får lägga mer energi på med en unghäst är själva hanteringen.
Den ska läras att longeras, tömköras, och all övbrig hantering som hör en häst.
Men bara för att man köper en äldre häst så är det ju inte säkert att den är väluppfostrad och det är betydligt lättare att lära en unghäst hur man beter sig än en äldre häst som redan lärt sig fel eller ohyfsade beteenden..
Så stasa på en unghäst om du hittar en somj du faller för.
Och förresten, du verkar vara väldigt duktig så jag tror inte det ska bli några som helst problem.;)

en unghäst tar långt ifrån mindre tid.
man kan inte va stressad om man håller på med unghästar, så om man har stressigt med tid så är det inte så lovande eftersom man måste kunna ta sig tid och visa/lära hästen nya saker.
Ridningen tar sin tid även om det inte rör sig om lika lång tid som en äldre. Den mesta tiden är grundhanteringen. Det ska vänjas med olika saker. Även om man ej rider så är det lämpligt att ut och promenera med hästen i naturen så den ser olika nya saker. Även i mörker, kyla osv...ridningen är med andra ord bara en liten bit i sammanhanget. Den viktigaste inlärningsperioden är ju medans hästen är ung.

Nu var det ju inte det hon frågade om. Hon ville veta om unghästar tar mer tid än äldre och i så fall hur mycket mer. Hon var inte ute efter att det skulle ta mindre tid. Jag skulle säga att det går på ett ut. SOm allt annat blir det vad man gör det till själv...

Carina
www.silverarabians.com

ja och det var det jag svarade på, lite eller mkt tid, slutsvaret blev mkt tid, även om ridningen inte tar mest tid. Jag tror hon är såpass klok så hon förstår vad jag menade.

Jag upplever att en unghäst tar mer tid än en äldre om man nu kan resonera så.

Allt kring-arbete tar längre tid eftersom man ofta gör det för första gången och det är nytt. Vissa nya saker lär de sig snabbt andra tar längre tid.

Håller med ovan!

Sedan kan man inte alltid räkna med att få hjälp.

Själv köpte jag en unghäst som bara var sutten på. Nu var hon väldigt "enkel" o har inte direkt "bråkat" med ngt. Men sedan har vissa av våra uppfödningar krävt OFFANTLIGT mkt tid... En hingst som visserligen skars tidigt.. men han var för j*vlig...
Än i dag är han en oerhört tuff häst, men det har gått bra för honom.

Men visst, att unghäst är underbart... Man lär ju sig även tillsammans...
Och som skrevs innan, då har de inget (förhoppningsvis) i bagaget..

ika77 skrev:
Håller fullständigt med dig där!! :bow:
Jag tycker inte det ska ses som ett hinder att köpa unghäst även om man är ung.
Man kan forma sin egen häst och man kan lära den från grunden när den är helt grön.

Till Zindy16:
Ridmässigt tar det inte mer tid att ha en unghäst och en äldre häst. Tvärtom, då man inte rider den lika mycket.
Det man får lägga mer energi på med en unghäst är själva hanteringen.
Den ska läras att longeras, tömköras, och all övbrig hantering som hör en häst.
Men bara för att man köper en äldre häst så är det ju inte säkert att den är väluppfostrad och det är betydligt lättare att lära en unghäst hur man beter sig än en äldre häst som redan lärt sig fel eller ohyfsade beteenden..
Så stasa på en unghäst om du hittar en somj du faller för.
Och förresten, du verkar vara väldigt duktig så jag tror inte det ska bli några som helst problem.;)
:o Tack! :) Det var snällt sagt :bow:

:o
Åh, det var så lite så..
Du frågade och jag bara svarade vad jag tyckte.. ;)
Jag tycker du ger mycket kloka och bra svar allt som oftast.
Hittat nån häst eller avvaktar du lite?

är själv 18, har precis köpt en tvår-åring(kommer imorgon!!). blev bara helt kär när jag såg honom, letade eg efter en tre¨åring. men vad gör man när kärleken dyker upp?

han har inte blivit särskilt hanterad, så det är bara att sätta igång nu. jag får skynda på det lite. men ja, eftersom jag redan är i stallet håller på med en två-åring till plus att jag rider en till, så är jag ju redan där.
har upplevt att arbetet med unghästarna ibland kan ta mkt kortare tid, ibland längre än med de stora!
men min skolgång blir inte särskilt lidande. däremot får pojken lida lite...

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 953
Senast: Sel
·
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
872
Senast: Squie
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama