Att ha medryttare eller inte? *hjälp*

Sv: Att ha medryttare eller inte? *hjälp*

Har under åren med min häst funderat periodvis på att skaffa medryttare, men alltid insett att det inte skulle funka. Inte pga av medryttaren utan pga mig. Är extremt noggrann med allt jag gör och hur det görs :o känns inte som någon idé då det inte skulle bli någon avlastning för mig.
Delar stall med min mamma, jag tar hennes pass om hon ska bort och vice versa så jag har ju inte riktigt det problemet heller.
Min mamma däremot har haft ett par olika medryttare under åren, både yngre och äldre och man slutar aldrig förvånas över människor... :crazy: Men för två år sedan hittade hon den mest underbara människa. Hon hjälper till, frågar, vill lära sig och har utvecklats otroligt under tiden hon varit hos oss :love: Hittar man rätt så är det faktiskt rätt mycket hjälp, samt väldigt roligt att dela glädjen i stallet.

Jag har haft en underbar medryttare, en ok, en dålig och en som slutade lika snabbt som hon började.

Den sista orsakade en nackskada på min häst som ledde till att jag några år senare fick avliva henne och det kostade mig många tusenlappar i veterinärbehandlingar däremellan. :crazy: :( Skadan var dessutom så jävla onödig då jag redan visat och gått igenom allt med tjejen och hon ändå binder min häst ute i grimskaftet i en stolpe , istället för att använda de säkerhetsanordningar som fanns, så när hon blev skrämd slet hon sönder sig själv när hon kastade sig pga idiotstallägaren kom i full fart runt hörnet med en traktor. :cry: :mad:

jag skulle nog avstå när hästen är så ung. dom är så lättpåverkade och det är lätt att du och din medryttare kanske rider och tänker/reagerar olika i olika situationer. då kan det lätt bli fövirring för den unga hästen och dubbla budskap. och självklart är man ju lite egocentrisk när det gäller den unga hästen för man vill ju att det ska bli rätt från början och man vill ju gärna lära den på sitt sätt eftersom hästen ska passa till dina behov :) lycka till! :bump:

Jag har en toppen medryttare/skötare.
Jag tror att allt handlar om kommunikation.

Jag har själv unghäst och gjorde klart redan i annonsen att det jag önskade var mer en skötare som kunde avlasta mig med stallsysslorna 1-2dagar i veckan och pyssla,gosa och borsta hästen. Även ta lite promenader med hästen eller nån kortare skrittrunda bara.

Denna tjej,16år, som nu hjälper mig svarade alltså på annonsen och visste ju då att ridning kom i andra hand och eftersom hon visste och var med på detta redan från början så va där aldrig ens några diskussioner.
Hon förväntade sig aldrig att få rida utan va nöjd att bara få vara runt hästar och pyssla och sköta om :)

Nu visade det sig att den här tjejen är väldigt ansvarsfull och lyssnar till mina önskemål så jag har gett henne mer och mer fria tyglar.
Det finns ju oftast någon mer i stallet samtidigt som man lite diskret kan fråga hur det gått osv.
Jag har även börjat fråga henne lite om råd och diskutera olika saker som rör hästen.
Vill att hon ska få känna sig delaktig och därigenom oxå förstå att jag litar på henne. Har väldigt svårt att tro att hon på något sätt skulle bryta det förtroendet.

Jag är ju hästen ägare,alltså bestämmer jag faktiskt vad som ska göras eller inte göras.

Hon är ju oxå medveten om att desto mer jag kan lita på henne desto mer förtroende får hon från mitt håll.

Har fått dem uppfattningen att vissa nästan är lite "rädda" för att säga vad som gäller till sina medryttare från början. Tycker man ska ha klart för sig från början,redan vid annonsering, vad det är man vill ha hjälp med och vilken typ av medryttare man söker. Det underlättar ju för alla parter om man är på det klara med detta redan från början. Prova två veckor,känns det absolut inte rätt så säg tack och hej och leta vidare.

Jag va med om många "tack å hej" innan jag hitta Rebecka:love:

Hm, måste väl tillägga att jag tillhör den skaran som inte tar betalt av min medryttare. Hon underlättar verkligen för mig genom att ge mig 1 eller 2 dagars ledigt från stallet.
Dock kommer hon att få betala sina lektioner för instruktör själv :p

kram kram på er alla

Eftersom din häst är så ung och du indirekt verkar ha en inställning att du egentligen inte vill lämna ut hästen, så tycker jag du ska låta bli. Eller att du kollar runt lite i smyg utan att göra det officiellt, ofta finns hjälpen närmare tillhands än man tror.
Jag tror iallafall att om man letar aktivt så råkar man på fler knasbollar än om man gör det lite i skymundan, och då kan man slippa de där konstiga människorna.

Av egen erfarenhet, jag hann inte med min ena häst fullt ut, så råkade jag hitta en hästintresserad tjej som fanns på mammas jobb, som kom ut och testade min ena häst. Visst, så hon kanske inte var en stjärnryttare, men hon var uppriktigt intresserad av och mån om hästen, och villig att lära sig, så jag tänkte som så att jag gav henne lite lektioner ett par dagar i veckan när jag själv var där, och så fick vi se.

Jag gav henne en månad att utvecklas till en ryttare som passade min häst hyfsat, och det gick över förväntan.
Till en början var det ju ingen avlastning eftersom jag "skolade in" henne på hästen så länge, men det var värt det sen, när jag märkte att hon började känna sig säker på hästen och de trivdes ihop.
Då lät jag henne ha hästen som sin egen ett par dagar per vecka, och vi red ofta ut tillsammans på mina hästar (hade två) och det hände att hon bad om lov att få träna för någon instruktör, vilket jag okejade, eftersom jag kände att det skulle göra min häst gott att få gå "ordentligt" även med henne som ryttare.
När jag senare skulle flytta och tvingades ställa mig och välja att ha bara en häst kvar, så tog hon hästen på foder ett år först, sedan sålde jag den till henne, och det var en kanonbra lösning eftersom jag vet att hästen fick ett bra hem. Dessutom kunde jag fortfarande komma och hälsa på den :)
Nu inser jag ju att detta är lite av en solskenshistoria, men kanske kan det ge dig någon slags tanke om alternativ.
Lycka till, vad du än väljer!
Jessica

jag skulle nog avstå när hästen är så ung. dom är så lättpåverkade och det är lätt att du och din medryttare kanske rider och tänker/reagerar olika i olika situationer. då kan det lätt bli fövirring för den unga hästen och dubbla budskap. och självklart är man ju lite egocentrisk när det gäller den unga hästen för man vill ju att det ska bli rätt från början och man vill ju gärna lära den på sitt sätt eftersom hästen ska passa till dina behov :) lycka till! :bump:

Det är så jag resonerar och jag har kommit fram att jag ska vara utan medryttare. I framtiden när hästen är mer utbildad kanske en medryttare kan komma på tal igen.

Men som du säger, det blir nog lite väl förvirrat för min pålle om det är olika ridning och olika kommandon från dag till dag.

Jag måste tillägga att det är/var INTE något fel på min fd medryttare och jag kan inte säga att h*n förstört min häst!

Det som hänt är att jag och min häst pratar helt olika språk i ridningen nu.
Ta som idag tex. Provade göra några galoppfattningar. Hästen brukar niga in i fattningen, galoppera iväg samlat och lugnt. Men nu, då exploderar vi, hoppar jämfota bak istället för att ta för sig och niga, kan omöjligt slappna av.. Spänt och stressat!
Han har inte ont någonstans, möjligtvis i hjärtat då han oxå känner att vi inte är riktigt sams... :cry:
Blev faktiskt lite såhär då jag hade en som provred honom förra vintern (funderade på att sälja honom då) Hästen försökte kasta av den stackars tjejen, har ALDRIG försökt med något sådant tidigare! Efter det hade jag problem med hästskrället ett bra tag...
Att man aldrig ska lära sig av sina misstag... :eek:

Jag förstår precis hur du tänker!

Jag blir nervös bara om mina föräldrar eller min syster tar hand om hästen, för de hanterar honom inte på samma sätt som jag! Jag vill att han ska vara precis så som jag gör honom och det känns som att han blir förvirrad när vi gör olika. :crazy: Men det kan vara som jag inbillar mig också ;)

Jag har dock en god vän som rider honom en dag i veckan. Hon är väldigt lik mig i sättet att hantera hästar, så henne litar jag på!

Det bästa för dig är nog att ta hand om din häst själv tills du känner att det du lär honom sitter så bra att du vågar ta in en medryttare. Sen ska du känna att denna medryttare liknar mig och förstår hur jag vill att hästen ska hanteras! Lycka till :D

Känner också igen mig mycket i dina funderingar!

Pga tiden (eller snarare bristen på den...) har jag för första gången i mitt liv skaffat medryttare. Och visst funkar det men det känns inte helt optimalt. Så vi får se hur det blir framöver.

Jag har haft medryttare tidigare och har då främst gått på personkemin och hur de bemöter hästen. Stämmer inte det så finns det heller ingen anledning att provrida kan jag tycka.. I två av tre fall har det funkat klockrent! Den 3:e visade sig vara alltför osäker när allt kom till krita..
En sak har jag dock lärt mig när det gäller andras sätt att hantera hästen och det är att hästen faktiskt inte dör om de inte gör på mitt sätt till punkt o pricka, hur mycket det än skär i mitt hönsmamma-hjärta.. Men det beror ju också på hur man kommunicerar och prioriterar i första läget. Så länge grundprincipen i hanteringen överensstämmer med ens egna värderingar så måste man kunna se mellan fingrarna vad gäller vissa små detaljer och ge dem tid att hitta samspelet. Är man FÖR petig med ALLT så lär nog många tröttna, inklusive hästen eftersom den lätt kan pejla ett spänt läge!
Har själv varit en "otillräcklig medryttare" och jag tror att man på det viset skapar mer problem åt sig själv som hästägare än vad som egentligen finns..

Lycka till hur du än väljer att göra!

//Cinnamon

Förstår precis vad du menar. Ett tips är att ni tränar för samma tränare så att hästen rids på samma sätt hela tiden.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 950
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 228
Senast: valy
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket... 6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 874
Senast: Fibusen
·
Skola & Jobb Jag ska försöka hjälpa till med att skriva en överklagan till CSN gällande ett avslag på ansökan om de 40 extra veckor som man kan ha...
Svar
7
· Visningar
726
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Kastrering av tik - erfarenheter?