Att ha innekatten ute?

K

Katten_Newton

Jag kommer att ha min katt hos mina föräldrar i sommar när jag åker bort. Mamma har två huskatter som går ute på dagarna. De bor på landet, långt bort från farliga vägar. Under sommaren står de flesta dörrarna öppna ock katterna kan gå som de vill.

Nu undrar jag om jag kan låta min innekatt (huskatt) vara ute hos mina föräldrar utan att han blir helt knasig när han kommer hem till min lägenhet? Han kommer att vara där i ca 2 månader.

Hemma hos mig går han med ut i koppel.

Den ena av katterna hos mina föräldrar är hans syster som han har bra relation till. Den andra är en hona på 3 år som sätter honom på plats men sköter han sig och håller sig på svanslängds avstånd står hon ut med honom. Kan han vilja rymma hem till mig? Avståndet är 15 mil så det vore ingen bra idé.

:confused:

Hur gammal är katten?
Det är nog lite olika, beroende på kattens ras & temperament, men min förra katt var innekatt. När hon sedan var hos min mamma på landet var hon inomhus den första veckan för att känna sig "hemtam" i huset och människorna/ djuren. När hon sedan fick gå ut ville hon bara vara ute några timmar på dagen när det var varmt, och hon höll sig bara runt huset. Helst ville hon ligga på verandan och spana.
Det var inga problem att ha henne inomhus sedan. Jag gick ut med henne i koppel, men hon ville absolut inte vara ute när det var minsta lilla kallt/ blåsigt/ regnigt! :D Kan tänka mig att en innekatt blir van vid att ha det varmt och bekvämt och trivs inne när det blir lite kallt ute.

Han är en huskatt på 7 månader. Han är lugnt och trygg i de flesta miljöer. Han älskar att sitta på balkongen!

Han ska kastreras i veckorna som kommer och det kanske förändrar honom lite. mest rädd är jag att han ska få mersmak.

Han kommer dock att få en liten kompis till hösten. Hoppas att det kommer hjälpa om han vill ut.

Det finns en viss risk att han kommer att vilja rymma hem till dig, men det beror helt på hur bra han trivs.
Jag skulle vilja be dig att tänka igenom det hela noggrannt innan du bestämmer dig för att låta honom bli utekatt! Det är lätt för en innekatt att bli en utekatt, men tvärtom kan vara betydligt svårare. Om jag skulle tvinga min utekatt att vara inne skulle han bli knäpp - det räcker med en dag för att han ska bli deprimerad.
Dock har du nog redan märkt om katten har en tendens att vilja ut, om han går runt och jamar o krafsar på dörrarna när han vill ut kan det bli knivigt efteråt...

Jag har våran innekatt ute i sele med löplina ,d et går jättebra och han trivs med det ..
det kanske e ett alternativ :confused: :)

Jag kan berätta om min ena katt. Han är innekatt, med tillgång till balkong, men några gånger i veckan får han följa med mig ut i stallet.

Där går det utmärkt, han kommer rätt ok överens med katterna där nu efter ett tag och han har kul och springer runt på gården. I början var han rädd för hästarna och hundarna som ibland är där men nu har han vant sig mer och är rätt cool.

I vintras när det var snö gick han inte ut utan låg mest i spånskjulet eller var i stallet. Är det dåligt väder märks det att han inte gärna går ut men är det fint är det superkul.

När vi ska åka hem får jag leta upp honom om han inte är precis där jag är och lura fram honom så jag får tag i honom. Kan ta ett par minuter men inte så farligt ändå.

Hemma är han ibland ganska jobbig när han vill följa med när det inte går men det är inga större problem egentligen. Ibland får han följa med och åka bil om jag ska ut nånstans där det går bra.

Jag tror din katt kommer tycka det är ok att vara inne hemma hos dig där han är van vid det, speciellt om du tar dig tid att gå ut med honom då och då!

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 128
Senast: ameo
·
Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar...
Svar
18
· Visningar
932
Senast: jemeni
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
312
Senast: Sassy
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
996
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur