Att ha hästen i spilta

T

tintin62

En kompis sa idag att det blivit förbud mot att ha hästar i spilta fr.o.m års skiftet. Nu har jag varit inne och letat på Jordbruksverket men hittar inget om det. Är det någon som vet hur det egentligen är? Vad jag vet sen förut är ju att en häst får stå spiltat under högst 16 timmar.:confused:

Sv: Att ha hästen i spilta

L101 10 § 2 kap
En häst får inte hållas bunden i spilta mer än sammanlagt 16 timmar per
dygn

Träder i kraft 1/8 i år.

Det är förbud att bygga nya spiltor. Men gamla som redan finns får vara kvar och användas.

Spiltor
Du får inte bygga nya spiltor som ska användas för hästens dygnsvila. De spiltor som du redan har får du fortfarande använda för hästens dygnsvila. Det är tillåtet att bygga spiltor som ska användas för t ex utfodring och skötsel.

/SJV

Tack för era svar då kan jag vara lugn:laugh: Jag tyckte det var konstigt att jag inget hört eller sett om detta!:)

Det står ju på SJV: s sida, använd deras sökfunktion, skriv bara spiltor så får du upp massor av info.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 761
Hemmet Jag har alltid varit en person som ogillar att pyssla, eller egentligen allt som är smått och pilligt kan driva mig till vansinne. Jag...
2
Svar
28
· Visningar
805
Senast: Trott
·
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
942
Senast: corzette
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka